Реклама без сексизму. Мрія чи реальність в Україні?

Українська реклама досить часто дивує сексистськими креативами. Білборди із роздягненими дівчатами рекламують будівельні товари, двозначні слогани натякають на сексуальні стосунки за айфон, усе — щоб звернути увагу покупця. Найчастіше в рекламі порушують права жінок, але сексизм щодо чоловіків теж є. На щастя, подібні витвори все частіше викликають в українському суспільстві обурення, призводять до судових позовів та штрафів. А зовсім скоро будуть каратися за новим законом, який депутати ухвалили у вересні. Про проблему дискримінації в рекламі та посилення відповідальності за неї розповідає Центр громадського моніторингу та контролю.
ПОРУШЕННЯ В РЕКЛАМІ
За дотриманням етичних норм у рекламі наразі слідкує Держпродспоживслужба. За статистикою, за останні пів року служба завела 67 справ щодо дискримінації та ухвалила 17 приписів щодо зупинення такої реклами. На рекламодавців наклали 37 штрафів на суму 146 тисяч гривень. За словами фахівців, реклама порушувала етичні, гуманістичні та моральні норми, нехтувала правилами пристойності, а також містила твердження із гендерною дискримінацією.
Але, як визнають у самій ДПСС, цього замало. Попри те, що в українському законодавстві є заборона на дискримінацію в рекламі, однозначні терміни прописані не були. Тож інтерпретація дискримінації залишалася на розсуд державних органів і суду, а їхні рішення могли не збігатися. Виходом із цієї ситуації стало внесення змін до закону «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі, які депутати ухвалили 10 вересня.
«Вітаю всіх із прийняттям Верховною Радою законопроекту 3427, який встановлює ефективні механізми для протидії дискримінаційній рекламі за ознакою статі», — написала на своїй сторінці у Facebook голова ДПСС Владислава Магалецька.
За словами голови Держпродспоживслужби, це — вкрай важливий документ, який дозволить навести лад у рекламній сфері.
«Мова йде про уточнення понять, що допоможе юристам більш чітко відстоювати позицію в суді, посилення відповідальності за порушення, захист прав споживачів реклами», — пояснила Магалецька.
СУТНІСТЬ НОВИХ ОБМЕЖЕНЬ
Ухвалений закон посилює відповідальність за сексизм у рекламі. Документ чітко прописує поняття «дискримінаційна реклама» та передбачає низку заборон.
Під «дискримінаційною рекламою за ознакою статі» пропонують розуміти рекламу, що містить твердження або зображення щодо переваги однієї статі над іншою, щодо стереотипності ролі чоловіка та жінки, що пропагує принизливе та зневажливе ставлення, принижує гідність людини за ознакою статі.
Відповідно до закону, у рекламі не можна зображати тіло людини «винятково як сексуальний об’єкт з метою залучення уваги споживача», використовувати натяки на сексуальні відносини, які не мають прямого стосунку до рекламованого продукту. Також забороняється принижувати гідність людини та демонструвати насильство за ознакою статі.
У разі порушення закону, рекламодавець заплатить штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати. Сьогодні — це 60 тисяч гривень.
«До другого читання було зроблено декілька важливих апдейтів. З одного боку, ми посилюємо захист прав споживачів реклами, а з іншого — даємо можливість індустрії адаптуватися до нових правил. Штрафи повернули до чинного розміру, — уточнила заступниця голови фракції «Слуга народу» Євгенія Кравчук. — Передбачили, що вимоги та заборони не поширюватимуться на соціальну рекламу, адже вона є інструментом адвокації за повагу до прав людини та гендерну рівність».
Експерти сподіваються, що чіткі формулювання закону дозволять ефективніше притягати порушників до відповідальності. Співавторка документа, депутатка Марина Бардіна зауважила: «Хтось подивиться на рекламу і скаже, що тут немає ніякого сексизму, інший подивиться і скаже, що є сексизм. Тому ми намагаємося звузити цю інтерпретацію і більш чітко її визначити».
Закон ще має підписати Президент, і він набуде чинності через три місяці після опублікування.
Центр громадського моніторингу та контролю