Зниження акцизу на вживані авто в 28 разів! Нездійсненна мрія чи реалії завтрашнього дня?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Роз’ясніть, чи насправді народні депутати істотно знизили вартість розмитнення вживаних авто, чи це лише чутки?
Анатолій Д., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Якщо ви хоча б раз замислювалися пригнати вживану іномарку з Європи, яка там у декілька разів дешевша, ніж в Україні, та перебуває в набагато кращому технічному стані, то знаєте, що вартість усіх митних платежів дорівнює вартості авто, а іноді — навіть перевищує цю вартість (у залежності від марки та року випуску авто).
Левову частку митних платежів складає саме акциз. Так, для прикладу, якщо ви придбаєте авто до 5 років із бензиновим двигуном об’ємом 2,0 л, то сплатите лише акцизу 3286 євро, а якщо авто — від 5 до 8 років, то 4882 євро. Крім акцизу, доведеться сплатити й інші платежі, які розраховуються від вартості авто, зокрема: 20% ПДВ, 10% мита, 5% імпортний збір, а ще — внесок до Пенсійного фонду та інші платежі.
Порахувавши всі податки та збори, розумієш, що не завжди є сенс приганяти авто з-за кордону, оскільки воно коштуватиме дорожче за аналоги, які продаються в України.
І всі ці «непідйомні» податки наші законотворці запровадили, щоб підтримати, так званого, вітчизняного виробника, який випускає старенький корейський «Daewoo Lanos» (укр. «Деу Ланос»), і чомусь позиціонує його як вітчизняний автомобіль.
Як зазначає «Вікіпедія», вперше «Деу Ланос» був представлений на Женевському автосалоні 1997 року. В Україні випускається з 1998 р.: спочатку методом великовузлового складання на Чорноморському заводі автоагрегатів, а 2004 року налагоджено повномасштабне виробництво на Запорізькому автомобілебудівному заводі. Двигун для цього автомобіля виробляється також там.
На даному заводі збирають ще декілька моделей авто, але по-справжньому українське авто — «Таврія» — вже декілька років як зняте з виробництва, але про її «якість» досі ходять анекдоти.
Коштує новий «ЗАЗ Ланос» (який мало чим змінився за 20 років) близько 210000 гривень. Для прикладу, за ці гроші в Європі можна придбати «Мерседес» 2010 року випуску. А тому дана проблема дуже турбує українців та обговорюється вже давно.
12 квітня цього року народні обранці вирішили порадувати свій народ. Так, Верховна Рада України схвалила законопроект №3251 «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення «Податкового кодексу України відносно стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів», яким передбачається зниження акцизного збору на вживані автомобілі в декілька разів.
У день голосування депутати хотіли проголосувати цей законопроект за скороченою процедурою й одразу винести рішення. Але такий підхід не знайшов достатньої кількості голосів. Другий раз законопроект №3251 вже голосували у першому читанні, і його підтримало 226 депутатів.
Для того, щоб даний законопроект перетворився в реальний Закон, його необхідно схвалити в другому читанні та в цілому, а перед цим — поправки та доповнення в комітетах.
Обгрунтовуючи необхідність прийняття даного Закону, його автори зазначили, що середня кількість автомобілів на 1000 осіб у Європі становить близько 487 шт., в Україні ж цей показник — у 2,5 рази менший і становить близько 201 автомобіля на 1000 осіб. Середній вік авто в Україні становить близько 18,2 років, у той час в Європі — 8,6 років, автопарк наших громадян потребує значного оновлення.
За підсумками 2014 року, падіння економіки України становило 7%, рівень інфляції — 24,9%, реальні доходи громадян впали на 54%. У всьому світі для виходу із кризи використовують стимулювання розвитку малого та середнього бізнесу через методи низьких процентних ставок за кредитами та зниженням податкового тиску на них. Натомість в Україні в 2014 році використовувались екстенсивні заходи, які проявлялись у підвищенні податкового навантаження, і були спрямованими не на стимулювання розвитку бізнесу, а на стабілізацію Державного бюджету. Внаслідок цього сьогодні більшість ключових секторів економіки існує на межі виживання, зокрема, й автомобільна галузь. Відповідно до даних асоціації автовиробників «Укравтопром», реалізація автотранспортних засобів у 2014 році, порівняно з 2013 роком, скоротилася на 126937 одиниць, або на 54,5%.
Різка девальвація гривні в 2014-2015 роках зробила вартість вітчизняного авто недоступною для більшості наших громадян. Протягом січня-серпня 2015 року українські підприємства випустили 2914 легкових автомобілів. У такому становищі громадяни України, особливо в прикордонних областях, почали купувати вживані авто в Європі та користуватися ними на території нашої держави, не сплачуючи відповідних податків та зборів, які повинні бути сплачені при купівлі автомобіля на території України. Широкого розповсюдження набули схеми ухилення від сплати податків через режим тимчасового ввезення нерезидентами та використання авто в митному режимі транзиту.
За оцінками експертів, зростання економіки України протягом 2016-2017 років становитиме близько 2% щорічно. Це фактично означає, що у населення не буде фінансових ресурсів на купівлю вітчизняного авто навіть при рівні цін 2015 року.
ЩО ПЕРЕДБАЧАЄ ЗАКОНОПРОЕКТ №3251
Для бензинових авто
Згідно з вищезазначеним законопроектом, для авто з бензиновим двигуном до 1 л ставка акцизного збору на рівні нових і бувших у вжитку автомобілів становитиме 0,102 євро за 1 см куб. проти 1,439 євро, тобто, в 14 (!) разів.
Для автомобілів із двигуном 1-1,5 л ставку акцизного збору хочуть встановити на рівні 0,063 євро за 1 см куб., проти нинішньої 1,761 євро (менше у 28 разів!).
З авто об’ємом 1,5-2,2 л ставка акцизу пропонується на рівні 0,267 євро, проти 2,441 євро (зниження в 9 разів!).
На авто з об’ємом 2,2-3 л акциз пропонується на рівні 0,276 євро, проти 4,985 євро (зниження у 18 разів!).
А для бензинових авто із двигуном понад 3 л ставку пропонують знизити до 2,209 євро, проти нинішньої 4,985 євро (зниження в 2,2 рази).
Для дизельних авто
Пропонується встановити ставку акцизного податку 0,103 євро за 1 см куб. для автомобілів із дизельними двигунами до 1,5 л (зараз ставка на них — 1,761 євро. Зниження в 17 разів!).
Дизельні авто із двигуном 1,5-2,5 л можуть отримати ставку 0,327 євро за 1 см куб., проти нинішніх 2,441 євро (зниження в 7,5 раз!). А для дизелів більше 2,5 л ставку встановлять у розмірі 2,209 євро за 1 см куб.
Але коли ми дочекаємось прийняття даного Закону в цілому та чи підпише його Президент, — дане питання поки залишається відкритим.
Описуючи даний законопроект, мені чомусь пригадується інший, не менш актуальний, законопроект про валютні кредити, який приймався близько року тому, і якого чекають, без перебільшення, мільйони українців. Перед прийняттям даного законопроекту депутати також багато обіцяли, потім навіть підготували дійсно гарний Закон, який реально захищав права позичальників. Більше того, депутати навіть прийняли цей Закон, але потім почалась історія про відкликання голосів, а, зрештою, він був «заветований» Президентом.
Яка доля чекає законопроект №3251, — покаже тільки час.