Відчутне посилення відповідальності за керування в нетверезому стані: чи стане від цього менше п’яних на дорогах?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Чи правда, що значно посилили відповідальність за керування транспортними засобами в нетверезому стані? Якщо так, то якими будуть розміри штрафів?
Анатолій Ш., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Дійсно, Верховна Рада України включила до порядку денного законопроект «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення» (щодо посилення відповідальності за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції).
Чинна редакція Закону передбачає: якщо водій «попався» нетверезий уперше, то він або сплатить штраф, або буде позбавлений права керування авто. Даний законопроект передбачає збільшення штрафів за керування в нетверезому стані в декілька разів та одночасне позбавлення водійських прав на різні строки.
Поки що це — лише законопроект, але він має всі шанси стати Законом у найближчому майбутньому.
ОБГРУНТУВАННЯ НЕОБХІДНОСТІ ПРИЙНЯТТЯ ЗАКОНУ
Як зазначається в пояснювальній записці до даного законопроекту, на сьогодні Україна посідає одне із найперших місць в Європі за смертністю та травматизмом на дорогах, а більшість дорожньо-транспортних пригод (надалі — ДТП) трапляються через перебування водіїв у нетверезому стані. Якщо в європейських країнах рівень смертності внаслідок ДТП становить, у середньому, четверо людей на 100 тисяч населення, то в Україні цей показник дорівнює близько 18.
Незважаючи на широкий суспільний резонанс, водії, які керували в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, не завжди отримують належне адміністративне покарання, що, в свою чергу, сприяє поширенню серед суспільства небезпечного уявлення про те, що керування у нетверезому стані не є чимось небезпечним та аморальним, а будь-які неприємності, які можуть виникнути через таке керування, легко вирішити.
Згідно з офіційними статистичними даними, протягом 2015 року в Україні сталося 134193 ДТП, в яких загинуло 3970 і травмовано 31467 особи. Тобто, в середньому у ДТП з постраждалими в 2015 році гинуло 11 осіб та травмувалось 86 учасників дорожнього руху на добу.
За 2015 рік було зафіксовано 6012 ДТП за участю дітей віком до 18 років. При цьому загинуло 215 дітей, в тому числі травмовано 3894 дитини. Окрім цього, в 2015 році відбулося 8734 наїздів на пішоходів, під час яких 8067 осіб було травмовано, а 1449 — загинули.
Щоб осягнути масштаб даної проблеми, досить усвідомити той факт, що Україна за рік в ДТП втратила стільки ж громадян, скільки й під час проведення антитерористичної операції на Сході країни.
Загалом на 100 ДТП з потерпілими припадає 15 загиблих.
Особливої уваги заслуговують статистичні дані аварійності в Україні під час керування особами транспортними засобами у нетверезому стані.
Незважаючи на сумні статистичні показники, чинні адміністративно-правові норми є занадто поблажливими до порушників правил дорожнього руху, зокрема, ті положення, якими встановлено відповідальність за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.
ЯКА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ НИНІ ДІЮЧА ТА ЯКА ПРОПОНУЄТЬСЯ?
Відповідальність за керування авто в нетверезому стані передбачає ст. 130 КУпАП України.
ДІЮЧЕ ПОКАРАННЯ
За керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, а так само відмова від проходження, відповідно до встановленого порядку, огляду на стан алкогольного, тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі 3400 гривень або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 1 до 2 років, або адміністративний арешт на строк від 7 до 10 діб.
Повторне протягом року вчинення даного порушення тягне за собою позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 2 до 3 років з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративний арешт на строк від 10 до 15 діб з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Дії осіб, які двічі протягом року піддавались адміністративному стягненню за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або за відмову від проходження огляду на стан сп’яніння тягнуть за собою позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 3 до 10 років з оплатним вилученням транспортного засобу.
Вживання водієм транспортного засобу після ДТП за його участю алкоголю, наркотиків, або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного огляду чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду тягне за собою позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 2 до 3 років або адміністративний арешт на строк від 10 до 15 діб.
ПОКАРАННЯ, ЯКЕ ПЕРЕДБАЧАЄ ЗАКОНОПРОЕКТ
Штраф за нетверезе керування пропонується збільшити до 10200 гривень з одночасним позбавленням права керування на рік.
При повторному порушенні протягом двох років штраф зростає вдвічі — до 20400 гривень, а термін позбавлення прав — до 3 років.
Для водіїв, які двічі протягом 5 років піддавались адміністративному стягненню за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, штраф складе 40800 гривень та, крім цього, їм загрожуватиме позбавлення прав керування на 10 років.
За вживання алкоголю та інших заборонених речовин після участі в ДТП, але до медобстеження, запропоновано штрафувати на 20400 гривень і позбавляти прав на 3 роки. В останньому випадку замість штрафу водія також зможуть заарештувати на 15 діб.