Чи правомірно банки та «Укрпошта» стягують комісію за комунальні платежі?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Звертаються до вас жителі ОСББ «Мікрорайон «Олімпійський» та «Мікрорайон «Зелені» з наступною проблемою. Президент України своїм Указом відмінив стягнення комісії при оплаті житлово-комунальних послуг у розмірі 3 грн. 10 коп. При цьому пошта продовжує брати комісію. Ми не змогли знайти порозуміння з керівництвом ЦПЗ №4, які вину перекладають на ОСББ, що, у свою чергу, не уклали відповідний договір із поштою. В ОСББ нам повідомили, що у них немає коштів. Переважна більшість мешканців нашого району — пенсіонери, і для них має значення кожна гривня. Просимо вас розібратись у цій ситуації і відповісти, чи правомірною в даному випадку є робота «Укрпошти» та ОСББ.
Микола Васильович К. та 5 мешканців ОСББ

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Перед тим, як почати розбиратися в даній проблемі, хотілось би вкотре наголосити, що ми є лише засобом масової інформації місцевого масштабу, а не правоохоронним органом, та не маємо права втручатись у роботу будь-яких юридичних осіб («Укрпошта», ОСББ тощо). Ми лише висвітлюємо проблемні питання та можемо надавати поради. Якщо реально існує проблема і є порушення закону, то, звісно, після оприлюднення цих порушень відбувається реакція з боку компетентних органів, та проблема в багатьох випадках вирішується.
Із приводу озвучених вами обставин зазначимо наступне.
По-перше, станом на сьогодні не існує Указу Президента України, який би забороняв стягнення комісії при оплаті житлово-комунальних послуг у банківських та інших установах.
По-друге, в листопаді 2016 року в мережі Інтернет та ЗМІ з’явилась інформація, що ПАТ «Ощадбанк» планує з 1 грудня скасувати безкоштовний прийом платежів з оплати житлово-комунальних послуг.
У цих повідомленнях йшлося, що з 1 грудня 2016 року при прийомі платежів за житлово-комунальні послуги і телекомунікаційні послуги з населення стягуватиметься додаткова комісія у розмірі 3 грн. за один платіж на користь суб’єктів господарювання-постачальників послуг, з якими укладено договори на прийом платежів і/або надання інформаційних послуг.
Ця ситуація викликала загальний резонанс та занепокоєння серед населення.
У зв’язку з цим Президент Петро Порошенко надіслав листа Голові правління «Ощадбанку» Андрію Пишному, в якому звернувся до керівництва банку невідкладно переглянути ухвалене рішення щодо встановлення з 1 грудня 2016 року комісійної винагороди за оплату комунальних послуг.
Зважаючи на резонанс і масштабне суспільне обговорення питання сплати за послуги банку з прийому комунальних платежів від населення, 12 листопада 2016 р. правлінням ПАТ «Ощадбанк» ухвалено рішення про перенесення терміну введення в дію рішення про стягнення комісії за оплату комунальних послуг.
Тому не слід плутати поняття «Указ Президента», який є нормативно правовим актом, та «лист Президента», який має конкретного адресата та носить рекомендаційний характер.
ТАРИФИ ПОШТИ
Згідно з інформацією, яка розміщена на офіційному веб-сайті «Укрпошти», в разі, якщо між «Укрпоштою» та компанією, що надає комунальні послуги, не укладено договір, плата за прийом платежів складе:

  • до 400 грн. включно — 1,5%, або не менше 3 грн.;

  • понад 400 грн. до 1000 грн. — 1%;

  • понад 1000 грн. — 0,8%.


Мінімальна комісія за оплату одного рахунку за комунальні послуги складе 3 грн.
Рахунки на сплату платежів необхідно подавати до поштового відділення з усіма заповненими реквізитами.
Кошти за оплату комунальних платежів перераховуються в строки, зазначені в договорі з компаніями, що надають комунальні послуги. При переказі коштів комунальним підприємствам, з якими в «Укрпошти» немає договорів, гроші перераховуються протягом 3-х робочих днів без урахування дня приймання платежу.
ПОЗИЦІЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ
Згідно з інформацією, оприлюдненою на офіційному веб-сайті Федерації профспілок України, 16 листопада 2016 р. в Антимонопольному комітеті України відбулося публічне обговорення результатів дослідження ринку послуг із приймання готівкових платежів від фізичних осіб за житлово-комунальні послуги.
Метою зазначеного заходу було врегулювання питання організації приймання платежів, забезпечення балансу інтересів надавачів житлово-комунальних послуг, банків/інших установ, які здійснюють приймання платежів, та споживачів-фізичних осіб, недопущення сплати споживачем двічі комісійної винагороди при сплаті за комунальні послуги.
Державний уповноважений Антимонопольного комітету України Артеменко А.І. поінформувала присутніх, що питання стягування банками комісійної винагороди зі споживачів, відповідно до встановлених тарифів, у яких вже закладена ця сума, викликає занепокоєння Антимонопольного комітету України, та представила звіт про результати дослідження ринку послуг із приймання готівкових платежів від фізичних осіб за житлово-комунальні послуги.
Дослідження проводилося на базі 24 обласних центрів за кількістю учасників, та в яких фактично наявне конкурентне середовище за способом сплати.
Основними учасниками ринку послуг із приймання готівкових платежів від фізичних осіб за житлово-комунальні послуги є: ПАТ «Державний ощадний банк України», ПАТ КБ «Приват Банк», УДППЗ «Укрпошта».
Порядками формування тарифів, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 р. №869, визначено, що витрати на оплату послуг банків та інших установ із приймання і перерахування коштів споживачів за спожиту теплову енергію, надані послуги з централізованого опалення, постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення; послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення включаються до складу витрат на збут підприємства.
Проте під час сплати населенням рахунків за житлово-комунальні послуги банками та УДППЗ «Укрпошта» ще стягується додаткова комісія.
Учасниками заходу було запропоновано два варіанта врегулювання зазначеного питання:

  • збільшити плату за послуги банківських (банків) та небанківських установ (винагорода за збір/приймання платежів, послуги з розрахунково-касового обслуговування), яка включена до складу економічно-обгрунтованого тарифу за надання житлово-комунальних послуг;

  • взагалі виключити дану статтю витрат із тарифу та встановити фіксовану комісійну винагороду за прийняті платежі від населення за надані житлово-комунальні послуги.


Підводячи висновки даного заходу, державним уповноваженим Антимонопольного комітету було висловлено позицію щодо необхідності звернення до Кабінету Міністрів України стосовно урегулювання зазначеної проблеми з пропозицією можливих шляхів вирішення даної ситуації:

  • забезпечити встановлення економічно обгрунтованого розміру комісійної винагороди за приймання платежів від фізичних осіб;

  • вжити заходів для укладення договорів про приймання платежів від фізичних осіб за житлово-комунальні послуги з банками та іншими установами, положеннями яких було б передбачено обов’язок для надавача житлово-комунальних послуг сплачувати комісійну винагороду банкам за приймання платежів від споживачів.


Зазначена пропозиція була підтримана учасниками заходу.