Обгрунтування тарифу на централізоване водопостачання та водовідведення, або Чому питанням тарифу на воду спекулюють окремі особи?

Щоденно колектив комунального підприємства Новоград-Волинської міської ради «Виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» (далі — Водоканал) докладає максимальних зусиль, щоб мешканці міста отримували якісні послуги з водопостачання та водовідведення цілодобово. Найбільший інтерес громади міста викликає питання тарифоутворення на воду, тому є доречним «пролити світло» на основні аспекти даного процесу.
Тариф — це сума всіх витрат, які необхідно здійснити, щоб виробити 1 м куб. послуги водопостачання, що відповідатиме встановленим санітарно-гігієнічним нормам, та обробити стічні води до стану очищеної води, яку можна скидати у річку. Тариф — це обов’язкові витрати, без яких неможливе виконання наших послуг. Кожна складова тарифів, кожна стаття витрат — це ті кошти, які підприємство використовує для забезпечення виробничого процесу. При цьому варто зазначити, що в тарифах передбачена нульова ставка рентабельності, тобто, тарифи передбачають тільки відшкодування витрат без будь-якого прибутку.
Посилена перевірка тарифів, яку пройшов Водоканал, зокрема Державною фінансовою інспекцією у 2015 році, підтвердила відповідність розрахунків усім державним нормативно-правовим вимогам та порушень у формуванні структури тарифу не виявила (акт ревізії від 02.10.2015 року №63-09/11). Процес формування тарифу на водопостачання та водовідведення контролюється та встановлюється НКРЕКП.
Статтею 10 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», статтею 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що тарифи на комунальні послуги суб’єктів природних монополій повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обгрунтованих планованих витрат на їх виробництво з урахуванням планованого прибутку. Встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обгрунтованих витрат на їх виробництво недопускається.
Тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення, у свою чергу, безпосередньо залежать від тарифів на електричну енергію, цін на матеріально-технічні ресурси, рівня мінімальної заробітної плати, податків. Враховуючи, що вартість складових постійно зростає з незалежних від Водоканалу причин, надання споживачам послуг за тарифами, які не відшкодовують фактичних витрат підприємств, призводить, перш за все, до обмеженості коштів підприємств для здійснення розрахунків за спожиту електроенергію, виплати заробітної плати працівникам, при-
дбання реагентів, сплати податків та обов’язкових платежів до бюджету.
Постановою від 10.03.2016 р. №302 «Про затвердження Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення» НКРЕКП затвердив структуру тарифів, тобто, складові економічно обгрунтованих витрат, пов’язаних із провадженням у плановому періоді ліцензованої діяльності, які групуються за статтями, визначеними, відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку.
У разі, якщо ліцензіат не надає НКРЕКП у встановлені строки розрахунки тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, НКРЕКП самостійно визначає та встановлює тарифи на основі розрахунків за попередній період та даних звітного періоду, наданих НКРЕКП.
На початок освоєння кредитних коштів МБРР у 2011 році чисельність працюючих на Водоканалі налічувала 242 чол. Завдяки автоматизації насосних станцій, було скорочено чисельність до 205 чол. (Довідково: нормативна чисельність працівників становить 409,4 чол.). У планований тариф на 2017 рік передбачено 190 чол. У планованому тарифі на 2017 рік витрати на оплату праці з податками складають 13741,2 тис. грн. (дотримано вимоги законодавства про доплату до 3200, враховано зростання прожиткового мінімуму до кінця року та коефіцієнти галузевої угоди для розрахунку фонду оплати праці), планована середня заробітна плата працівника складає 5025 грн., тоді як у діючому тарифі витрати на оплату праці та нарахування на зарплату складають 13043,10 тис. грн. при чисельності 206 чол. та середній заробітній платі 3897 грн.
На рахунок енергоспоживання: за 2010 рік використано електроенергії насосними станціями Водоканалу 4887,03 тис. кВт/год. та, відповідно, за 2016 рік — 3755,6 тис. кВт/год. (Довідково: у планованому тарифі на 2017 рік передбачено витрат електроенергії 3496,02 тис. кВт/год.). Економія становить 1131,43 тис. кВт/год. у 2016 році, порівняно з 2010 роком, або 2754,8 тис. грн. Тобто, якби не освоєння кредитних коштів та отримана економія від скорочення працівників і витрат на електроенергію, тариф був би більшим ще на 5,00 грн./куб. м.
З іншого боку, найбільша складова витрат тарифу — електроенергія — здорожчала за цей час на 174% — з 0,86 грн./кВт/год. до 2,36 грн./кВт/год. та продовжує зростати щомісячно.
Щодо структури діючого тарифу 19,34 грн./куб. м, затвердженого Постановою НКРЕКП від 04.02.2016 р. №137, то даний тариф був зменшений, завдяки отриманій державній субвенції по різниці в тарифах, які держава заборгувала Водоканалу, та послідовним діям міського голови і депутатів міської ради, і, як результат, скориговані статті витрат «електроенергія» і «кредит» на суми відповідно 2536,9 тис. грн. та 4755,2 тис. грн. Через те структуру планованого тарифу на 2017 рік і скоригованого тарифу 19,34 грн./куб. м порівнювати є абсурдним, до того ж, у діючому тарифі закладені ціни жовтня 2014 року, зокрема на дизпаливо — по 10,00 грн./л та ін. Через невідповідність цін на реагенти та паливно-мастильні матеріали у діючому тарифі фактичним цінам на ринку Водоканал не отримував надмірні доходи, а навпаки — «виживав», сплачуючи податки, заробітну плату працівникам, 2016 рік закінчив зі збитком 3,4 млн. грн. за основною діяльністю, оскільки діючий тариф відшкодовує витрати на 74%.
Стосовно планованого тарифу на 2017 рік, то справді у серпні 2016 року була оприлюднена інформація щодо намірів збільшення тарифу на воду на рівні 33,31 грн./куб. м. Але, знову ж таки, за ініціативи міського голови та підтримки депутатів міської ради, з тарифу було вилучено сплату тіла кредиту у 2017 році Водоканалом, та вдалося зменшити планований тариф до 23,99 грн./куб. м, а не до 24,99 грн./куб. м, як наголошують окремі мешканці міста, спотворюючи інформацію.
Однак Законом України «Про державний бюджет на 2017 рік» передбачено відшкодування різниці в тарифах у 2017 році, та, в разі отримання Водоканалом даних коштів на погашення тіла кредиту (Довідково: різниця в тарифах, яку держава боргує Водоканалу, сягає більше 15 млн. грн.), планований тариф наступного звітного року буде скоригований у бік зменшення на суму одержаної субвенції у 2017 році. Тобто, споживачі послуг будуть убезпечені від подвійної сплати кредиту в структурі тарифу та міською радою, аналогічно, як минулорічне зниження тарифу на воду.
Суб’єктивна думка деяких мешканців міста про використання 10,9 млн. грн. Водоканалом не за призначенням не відповідає дійсності. Фактично підприємство зупинилося б без обігових коштів, не закуповуючи реагенти, матеріали на усунення аварій та поривів, і в результаті припинилася б очистка води та відведення стоків у місті.
Враховуючи зростання з 1 січня 2017 року мінімальної заробітної плати, цін на електроенергію та ПММ, Водоканалом 1 лютого 2017 року за №75 було подано до НКРЕКП скориговані розрахунки по тарифу в частині збільшення витрат на електроенергію за ціною 2,36 грн./кВт/год. із ПДВ, витрат на оплату праці, пального за фактичними цінами, а також зменшено витрати на проведення поточних ремонтів об’єктів Водоканалу — з 1124 тис. грн. до 260 тис. грн. (зокрема, виключено ремонт дахів, заміну вікон та дверей на насосних станціях, оскільки дані кошти передбачені місцевим бюджетом) задля встановлення тарифу на рівні 24,34 грн./куб. м. Таким чином тариф на воду розробляється як економічно обгрунтований із урахуванням змін у законодавстві.
Окремо слід зазначити про виконання інвестиційних програм Водоканалу. Так, за 2016 рік виконано заходів на суму 913,2 тис. грн. (або 45%), у т.ч. — придбано запірну арматуру, пожежні гідранти, механічні ущільнення для насосів. У зв’язку з нестачею коштів, виконання інших запланованих заходів відкладено. Про хід виконання інвестиційних програм Водоканал звітує перед управлінням житлово-комунального господарства, енергозбереження та комунальної власності міської ради, НКРЕКП та оприлюднює на сайті міської ради.
Рішенням від 23.12.2016 р. №208 міська рада, як Гарант виконання зобов’язань по субкредиту МБРР, передбачила на 2017 рік 9913,1 тис. грн. за курсом 27,2 грн. за 1 дол. США. У той же час п. 2.1 ст. 2 Гарантії передбачено, що Гарант безумовно та безвідклично гарантує перед Позикодавцем (Україною) у разі невиконання Субпозичальником (Водоканалом) зобов’язання сплатити Позикодавцю відповідну суму невиконаного Гарантованого зобов’язання. Тобто, Гарант передбачає всю суму зобов’язань по субкредиту, включаючи тіло кредиту, відсотки та маржу. Довідково: міською радою сплачено тіла кредиту 15970,2 тис. грн., відсотків та маржі — 303,3 тис. грн.; Водоканалом — тіла кредиту 5129,8 тис. грн., відсотків та маржі — 894,0 тис. грн., у т. ч. — різницею в тарифах — 4755,2 тис. грн.
Насамкінець варто зазначити, що порівняння тарифу на воду в м. Новоград-Волинський із іншими містами України можливе лише при аналізі технологічного процесу на водопровідно-каналізаційних господарствах. Міста, які мають різні ступені очистки води, різну протяжність та зношеність мереж, різну відстань від гирла річки та до очисних споруд каналізації, різну технологію очистки стічних вод, або її відсутність взагалі, — порівнювати неможливо.
І пам’ятаймо: вода — джерело життя на Землі. Збереженням, захистом водних ресурсів та раціональним їх використанням повинен піклуватися кожен мешканець нашого міста.
Алла ЛЕВИЦЬКА, начальник Водоканалу