Куратор проекту «Електронна реєстратура» Тетяна ДРОЗДЮК: «Сподіваємося, що ми навчимо людей цим користуватися»

Куратор проекту «Електронна реєстратура» Тетяна ДРОЗДЮК: «Сподіваємося, що ми навчимо людей цим користуватися»

\"Куратор18 серпня 2016 року в Новограді-Волинському презентували проект «Електронна реєстратура» — сервіс, який покликаний допомогти пацієнтам уникнути живих черг перед кабінетами лікарів. Аналогічна система працює у провідних країнах світу. В Україні на сьогодні вона запроваджена у Львові, Новограді-Волинському, Дніпрі, проходить тестування у Києві. Новоград-Волинський — у числі пілотних міст, що впроваджують «Електронну реєстратуру», що є предметом гордості для ініціаторів проекту.
Втім, поряд із гордістю за інновацію вони продовжують відчувати на собі критичні стріли пацієнтів, котрі з тих чи інших причин не можуть скористатися новою послугою. Чому система працює у провідних країнах світу, прижилася у Львові та Дніпрі, але буксує у Новограді, і чи можна цьому зарадити, — про це наша наступна розмова з куратором проекту Тетяною ДРОЗДЮК.

— Електронна реєстратура діє в Новограді-Волинському майже 8 місяців. Час — достатній для того, щоб жителі могли звикнути до інновації. Втім, як свідчать деякі відгуки в соцмережах, не всі досі розуміють принцип роботи системи…
— У відповідності до норм чинного законодавства, «Електронна реєстратура» працює за наступною схемою. У разі потреби звернення до лікаря, пацієнт обов’язково повинен спочатку записатися на прийом до сімейного лікаря, який, встановивши попередній діагноз, призначає наступний прийом у профільного лікаря. Є тільки одна категорія профільних лікарів, до яких зараз відкритий прямий доступ пацієнтів. Це — офтальмологи.
Відзначу, що в системі зовсім немає педіатрів. Таке побажання було від Центру ПМСД Новограда-Волинського, який на даний час не може забезпечити кабінети педіатрів комп’ютерами. Тобто, потрапити на прийом до лікарів-педіатрів можна лише за принципом живої черги.
Нині в Новограді-Волинському діє сім амбулаторій. Ті, що не мають комп’ютерів, не включені до електронного графіку. Це питання буде поступово вирішуватися. І воно зникне автоматично, коли в кабінеті кожного лікаря буде комп’ютер із виходом у мережу Інтернет.
— Означена проблема — не єдина, з якою зіткнулися городяни. На жаль, не поодинокі скарги такого змісту, коли пацієнт пройшов усю процедуру, оформив електронний квиток, але у призначений день і час лікаря на прийомі не застав. Чому трапляються такі ситуації і чи є надія, що сервіс максимально відрегулюється і недопускатиме таких прикростей?
— Ми дали місту сервіс. Це — місце, де можна реалізувати ідею зникнення живої черги. З іншого боку — ми не складаємо графіки прийому лікарів і не вносимо до них зміни. На це мають право тільки співробітники міськрайТМО. Людина, коли записується, заходить на сайт, бачить графік того лікаря, до якого їй потрібно потрапити, бере електронний талон, приходить, а лікаря немає… Чому? Бо медсестра, яка повинна була закрити цей графік, цього не зробила. І людина заходить у соцмережу і каже: «Система не працює…».
Часто люди у маленьких містах не готові до інновацій. Крім нових ідей, потрібно працювати з ментальністю. Але тут ми повинні зауважити, що у медпрацівників, особливо найнижчої ланки, — досить низька зарплата. Тому, можливо, не завжди спостерігаємо відповідальне ставлення.
— Як звести до мінімуму ситуації з невідповідністю дати й часу прийому в електронному квитку з реальним часом прийому лікаря?
— Людина, яка зареєструвала талон, вказує свій номер телефону або електронну пошту. Якщо лікар з якихось причин відміняє прийом, то він «закриває графік» і всім, хто зареєстрований на цей момент, приходить смс-повідомлення про те, що прийом переноситься. Система реагує на це автоматично, але тільки тоді, коли лікар зайшов у реєстратуру і відмінив прийом. Система бореться з непорозуміннями сама, якщо її правильно використовувати.
— Чи є можливість пацієнту самостійно, минаючи сімейного лікаря, зареєструватися й отримати талон до профільного?
— Законодавством це не передбачено. Там чітко прописано: спочатку — до сімейного лікаря, який повинен призначити систему лікування, а потім — далі.
— Яким чином сервіс передбачає роботу з тими людьми, які не користуються Інтернетом чи не мають мобільних телефонів?
— Людина, яка не має мобільного чи не користується електронною поштою, чи не може розібратися, як працює сервіс, телефонує в реєстратуру ТМО: (04141) 5-31-45, або до своєї амбулаторії: №1 (вул.Леваневського, 24) — 3-98-03; №2 (вул.Леваневського, 14) — 3-86-36; №3 (вул.Житомирська, 27) — 2-02-91, №4 (вул.Рокоссовського, 27) — 2-02-62; №5 (вул.2-га Зелена, 29) — 2-40-30; №6 (вул.Наталії Оржевської, 13) — 5-23-75; №7 (вул.Наталії Оржевської, 13) — 2-11-53.
Медсестра по телефону оформляє їй електронний талон і реєструє в системі. Відповідно до інструкції, медсестра повинна внести цей талон у програму, і вже більше ніхто не зможе зареєструватися на цей час.
— І все ж, навіть, якщо все працюватиме ідеально, то лікарня — це саме така установа, де повсякчас можуть трапитися непередбачувані випадки: когось привезли після ДТП, і профільний лікар має його терміново оглянути, чи ще якийсь форс-мажор. Черга зсунеться, і виникнуть суперечки…
— Дійсно, крім «гострих» хворих, є ще пільгові категорії. Зокрема, ветерани АТО, які, за наявності посвідчення, мають право на прийом у лікаря без черги і без електронного талона. Відповідно, черга посунеться. Лікар не може керувати цими ситуаціями, але маневрувати потрібно — за інших рівних умов, у першу чергу приймати тих, хто має електронний талон. Згідно з нормами, лікар має приділити на огляд одного пацієнта 12 хвилин, ми ж подовжили цей час до 15 хв.
За останній місяць відбулися важливі зміни: введено можливість коментувати якість прийому. Побачити відгуки лікар може, але при цьому зберігається конфіденційність. Коментарі впливають на загальний рейтинг лікаря. А рейтинг далі впливатиме на кількість контрактів, які люди укладатимуть із сімейним лікарем. Від кількості контрактів напряму залежатиме зарплата лікаря. Це — мотивація для лікарів. Зараз значно побільшало відгуків. Є лікарі, в яких абсолютно позитивний рейтинг. Ми думаємо про те, як їх заохочувати.
— Новоград — пілотне місто, де впроваджується «Електронна реєстратура». Як вдалося залучити цей проект, і які можливості він відкриє для міста у перспективі?
— Розробник проекту — генеральний директор ТОВ «Вітаграма», лікар за професією Дмитро Гик. Він запозичив позитивний європейський досвід і тепер впроваджує його в українських містах.
Рано чи пізно в Україні буде медична реформа, і такий сервіс як «Електронна реєстратура», електронна картка пацієнта, яка зараз розробляється спільно з ПРООН, стануть обов’язковими. Коли вийде відповідний закон, то вже ніхто не зможе ухилитися.
Даний сервіс — безкоштовний. На ньому можна практикуватися. Із кожною наступною реформою буде те ж саме, що в нас із реєстратурою. Якщо ми її провалимо, то провалиться усе інше. Новограду це зараз потрібно, у першу чергу, тому, що жоден інвестор не прийде в місто, де немає інновацій.
Цінність «Електронної реєстратури» зрозуміють тільки тоді, коли її відключать. А її можуть відключити. Якщо це станеться, то для міста буде багато негативу.
У Новограді ініціювали впровадження проекту: Костянтин Шнайдер, депутат міської ради, голова профспілкового комітету медиків міста, допомагав в організації роботи з ТМО; Сергій Хапчук, депутат міської ради, налагоджував співпрацю з міською адміністрацією, бо якби міський голова Віктор Весельський не погодився, то нічого б не було; технічна підтримка — Олександр Куценко; четверта я — куратор проекту.
Ми рік у цьому напрямку працювали безкоштовно. В чому сенс? Бо ми — перші. Мені приємно, коли Яніка Мерило, перший заступник мера Дніпра, яка займається всіма інноваціями по Україні, сказала про те, що вони пишаються бути третіми після Львова і Новограда-Волинського. Будемо сподіватися, що ми навчимо людей у Новограді-Волинському цим користуватися!

Розмовляв Олег БРЮХАНОВ