«Боялися, що кошти не підуть, а вони пішли!»

«Боялися, що кошти не підуть, а вони пішли!»

Це — одна із ключових тез, що прозвучали під час прес-конференції голови районної ради Дмитра Рудницького. Тема зустрічі з місцевою пресою — «Перспективи створення об’єднаних територіальних громад на теренах Новоград-Волинщини. Роль суспільства в цьому процесі».
Нині на Житомирщині створено 32 ОТГ, із них у Новоград-Волинському районі — лише 2, що об’єднали села на 30% загальної території району.
Попри те, що держава оголосила курс на децентралізацію і передачу значної частини повноважень щодо місцевого самоуправління на місця, «в низах» досі не всі вірять в ефективність реформи. Втім, є віра у населення чи немає, а кошти на місця для розвитку ОТГ таки надходять, і немалі, — підкреслив Дмитро Рудницький.
Зокрема, з Фонду регіонального розвитку і Фонду розвитку територій. Із одного з цих джерел кошти Держбюджету спрямовуються напряму в новостворену громаду і можуть бути використані на розбудову інфраструктури. З іншого — держава забезпечує фінансово свої делеговані повноваження.
Для прикладу, дві ОТГ у Новоград-Волинському районі — Городницька і Чижівська — у цьому році вже отримали з Держбюджету по 5 млн. грн. А сусідня Олевська ОТГ, що налічує 34 тисячі жителів, — 13 мільйонів. «Боялися, що кошти не підуть, а вони пішли!» — підкреслив Дмитро Рудницький.
Водночас суттєвою перепоною (навіть гальмом) при створенні ОТГ залишається людський фактор. Селяни, внаслідок недостатньої обізнаності, побоюються, що в новій громаді розвиватиметься лише її центр, а околиці фінансуватимуться за залишковим принципом. А ще має місце страх і небажання деяких посадових осіб втратити свою посаду, у зв’язку з новими виборами.
Та об’єктивних плюсів від об’єднання все ж таки більше. ОТГ отримають прозоре і самостійне планування власного розвитку, виконання стратегічних завдань; зможуть залучати інвестиції, розвивати економіку, сприяти місцевому підприємництву. Громада матиме компетентну раду та кваліфікований виконком. А більш ефективне управління, наявність планів розвитку, прозорість рішень зроблять громади привабливими для інвесторів, що, у свою чергу, забезпечить економічний розвиток та нові робочі місця.
Староста представлятиме інтереси жителів села у виконавчому органі місцевої ради ОТГ і надаватиме основні послуги, документи безпосередньо в селі (державна реєстрація народження дитини, шлюбу; різні види дозвільних документів та довідок). Люди швидко та без бюрократичної тяганини зможуть отримати адміністративні та соціальні послуги — зареєструвати бізнес та майно, отримати дозволи чи ліцензії, довідки, паспорт, одержати субсидії, соціальну допомогу тощо.
Але головне — після об’єднання громада отримає наступні податки, якими розпоряджатиметься самостійно: 60% податку на доходи фізичних осіб, 25% екологічного податку, 5% акцизного податку з реалізації підакцизних товарів, 100% єдиного податку, 100% податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності, 100% податку на майно (нерухомість, земля, транспорт).
Олег БРЮХАНОВ