Чи варто боятися нових біометричних паспортів?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Роз’ясніть будь ласка, що таке біометричні паспорти. Який порядок їх видачі, які дані вони містять і чи обов’язково замінювати свій діючий паспорт?
Петро Л., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Біометричними називають документи, що посвідчують особу та містять електронний носій інформації, на якому записано інформацію про біометричні дані власника документу, з метою його ідентифікації. Передбачається, що такі документи найбільш захищені від підробок та виключають можливість користування ними будь-якою особою, окрім власника. Головна ідея впровадження більш захищених документів, які забезпечують ідентифікацію особи — це суттєве підвищення захищеності суспільства від проявів злочинності та міжнародного тероризму.
Технічні описи та порядки оформлення і видачі паспортів, передбачених зазначеним Законом, затверджені Кабінетом Міністрів України.
Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» передбачено вичерпний перелік інформації, що буде вноситися до біометричних документів. Наприклад, до паспорта громадянина України буде вноситися наступна інформація (стаття 21 Закону):

  1. назва держави;

  2. назва документа;

  3. ім’я особи;

  4. стать;

  5. громадянство;

  6. дата народження;

  7. унікальний номер запису в Реєстрі;

  8. номер документа;

  9. дата закінчення строку дії документа;

  10. дата видачі документа;

  11. уповноважений суб’єкт, що видав документ (код);

  12. місце народження;

  13. відцифрований образ обличчя особи;

  14. відцифрований підпис особи.


Окрім того, до паспорта громадянина України за письмовим клопотанням заявника, а стосовно осіб, які не досягли шістнадцятирічного віку, — їхніх батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників або інших представників може бути внесена також додаткова змінна інформація, передбачена Законом.
ЧИ ПОТРІБНО ОБМІНЮВАТИ СТАРИЙ ПАСПОРТ ГРОМАДЯНИНА УКРАЇНИ НА ID-КАРТКУ
Запровадження нових паспортів — тривалий процес, який в Україні за прикладом європейських держав буде відбуватися природнім шляхом. Обов’язкової заміни документів, так само як встановлення граничних термінів дії раніше виданих документів не передбачається.
Відповідно до чинного законодавства, паспорт громадянина України, що видається сьогодні підрозділами ДМС України, має необмежений строк дії, а тому, навіть після впровадження паспортів нового зразка, такі паспорти залишаться чинними. Змінювати їх на біометричні - це право, але не обов’язок кожного громадянина України.
Паспорт громадянина України для виїзду за кордон видається терміном на 10 років (кінцева дата дії зазначена у паспорті) і навіть після впровадження документів нового зразка, такий паспорт є чинним до зазначеної кінцевої дати дії. Громадяни можуть вільно перетинати кордон з такими паспортами, отримувати у них візи тощо. Разом з цим, у разі бажання громадянина, він зможе обміняти цей паспорт на паспорт нового зразка, звернувшись до підрозділу ДМС України.
При зверненнях громадян щодо зміни прізвища, а також втрати, псування паспорта або необхідності вклеювання фотографій за досягненням 25- або 45-річного віку будуть оформлюватися нові документи.
ЯКІ НОВАЦІЇ ЗАПРОВАДЖЕННІ ІЗ ВВЕДЕННЯ БІОМЕТРИЧНИХ ПАСПОРТІВ

  • Паспорт громадянина України у формі картки оформлюється з 14 років, це загальносвітова практика документувати громадян із набуттям часткової дієздатності. Після 14 років кожна особа може самостійно приймати певні рішення, наприклад обирати місце проживання.
    Особи, які оформлюватимуть паспорт у віці 14-18 років, отримають документ зі строком дії 4 роки, після 18 років паспорт видаватиметься на 10 років. Обмежений строк дії документа у віці 14-18 років відповідає світовій практиці та обумовлений суттєвими фізіологічними змінами у даний період.

  • Нові паспорти містять номер облікової картки платника податків (так званий ідентифікаційний код). При цьому, код нанесено на паспорт графічно та занесено до електронного чіпа. Довідку з податкової інспекції носити із собою не потрібно!

  • Інформація, яка протягом життя може змінюватися, записана лише до електронного чіпу паспорта. Її можна змінити без необхідності виготовлення (і відповідно оплати) нового документа у підрозділі міграційної служби.


Зчитати інформацію, яка записана на чіп (окрім відбитків пальців рук) можна за допомогою навіть сучасного смартфона — на сайті виробника бланків доступне для безкоштовного завантаження необхідне програмне забезпечення.
З метою уникнення ускладнень із підтвердженням місця реєстрації у перші місяці, разом із новим паспортом-карткою безкоштовно, на вимогу особи, видається паперовий витяг з реєстру, який не потрібно носити із собою. Він надається лише у випадках, коли необхідно підтвердити документально місце реєстрації та за умови, що установа, яка вимагає такого підтвердження, не має технічної можливості зчитати інформацію з чіпа.

  • На чіп паспорта громадянина України буде записуватись електронний цифровий підпис (лише для осіб, які досягли 18-річного віку), який дозволить у майбутньому використовувати різноманітні електронні сервіси, у тому числі отримувати адміністративні послуги не виходячи з дому.

  • Всі сеанси доступу будь-якого чиновника до персональних даних особи фіксуються системою в автоматичному режимі й ці дані зберігаються.


У подальшому кожна особа зможе безкоштовно отримати інформацію про те, хто, коли та на якій підставі переглядав інформацію про неї в Реєстрі.
Окремо фіксуватиметься інформація про те, ким, коли та на якій підставі вносилися зміни до даних про особу в Реєстрі.
Усі дані про громадян, які містяться на паперових носіях у формах Ф-1, будуть поступово оцифровані та внесені до ЄДДР.