НА ШЛЯХУ ДО СПРОЩЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ОФОРМЛЕННЯ ЗЕМЛЕВПОРЯДНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ

НА ШЛЯХУ ДО СПРОЩЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ОФОРМЛЕННЯ ЗЕМЛЕВПОРЯДНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ

Одним із проблемних завдань, вирішення якого вже досить тривалий час гостро стоїть як перед державою, так і перед громадою міста Новограда-Волинського, є впорядкування земельних відносин. Найбільшу кількість скарг викликають, зокрема, питання щодо якісного та вчасного виготовлення технічної документації із землеустрою.
За ініціативи міського голови М.П.Боровця було проведено нараду з обговорення та вирішення даних проблем за участі представників обласного управління Держкомзему та ДП «Центр державного земельного кадастру». У вступному слові міський голова наголосив, що необхідність зустрічі обумовлена складною ситуацією з вирішення земельних питань у місті як для пересічних громадян, про що свідчать численні звернення та скарги, так і для владних структур. Не дивлячись на те, що в місті земельним питанням приділяється посилена увага, намагаються зробити їх максимально прозорими, все ж міська влада констатувала той факт, що власними зусиллями не спроможна справитися. Головною причиною цього є те, що основні функції щодо вирішення земельних питань «забрані» з рівня місцевого на обласний та державний. Тому процедура виходить настільки заорганізованою, що люди втрачають віру у позитивне вирішення власних проблем. Саме у відпрацюванні чіткого механізму та конкретних кроків щодо спрощення процедури оформлення землевпорядної документації, напрацювання пропозицій обласним та державним структурам, вбачав мету та результати роботи наради міський голова Микола Боровець.
У нараді взяли участь представник управління Держкомзему в Житомирській області, начальник відділу землевпорядної експертизи Б.А.Поліщук; представник ДП «Центр державного земельного кадастру», заступник директора Житомирської регіональної філії О.О.Матвійчук; депутати міської ради, спеціалісти та керівники міського відділу Держкомзему, управління архітектури та містобудування, землевпорядних організацій, які займаються оформленням землевпорядної документації для громадян та юридичних осіб, представники громадських організацій.
З короткою характеристикою даної галузі в місті виступив начальник відділу Держкомзему у місті Новограді-Волинському В.І.Михальчук. Він зауважив, що реалізація державної політики у сфері земельних відносин здійснюється через Програму розвитку земельних відносин у місті на 2007-2010 роки. Саме цим документом визначено чіткі орієнтири, напрямки, перспективи розвитку земельних відносин в місті, а також поставлено головне завдання — кардинально змінити ставлення до землі, як до головного багатства міської громади, ефективно, раціонально, по-господарськи використовувати найцінніший ресурс міста.
Забезпечуючи конституційне право власності громадян міста на землю, власниками землі в місті стали 9123 громадян, з них 8918 — отримали державні акти на право власності, що складає 75% від загальної їх кількості.
У 2008 році державні акти на право власності отримали 499 громадян. Проведено відповідну роботу щодо подальшої земельно-кадастрової інвентаризації земель міста, посвідчення права користування, створено реєстр орендарів. У місті проінвентаризовано 73% земель. Станом на 01.01.09 в місті нараховується 469 орендарів — як юридичних, так і фізичних осіб.
Серед основних проблем, які потребують нагального вирішення, назвали порушення термінів виготовлення технічної документації із землеустрою, проектів відведення землеустрою землевпорядними організаціями. Як відомо, оформлення документів на землю — процес доволі складний і тривалий. При цьому досить часто документи оформлені з помилками. Начальник міського відділу Держкомзему В.І.Михальчук у своєму виступі звернув увагу на типові неточності, які допускають землевпорядні організації під час виготовлення проектів землеустрою, а також пропозиції щодо вирішення проблемних питань у сфері виготовлення документації із землеустрою.
На сьогодні у місті працює 3 організації (комунальна та дві приватні), які мають ліцензії на проведення землевпорядних та землеоціночних робіт і надають послуги з оформлення правовстановлюючих документів на землю. Об’єм робіт, які вони виконують кожного року, — величезний.
Основні типові причини несвоєчасного та неякісного виготовлення технічної документації із землеустрою — це як і зволікання самих замовників щодо надання землевпорядній організації необхідної вихідної документації (висновків дозвільних служб, що регламентується Земельним кодексом України, протоколів погодження меж), надання неналежно оформлених правовстановлюючих документів на придбане майно тощо;
виникнення спору між суміжними землекористувачами; так і непогодження документації в зв’язку з технічними помилками; зволікання служб ДЗК з перевіркою обмінних файлів та внесення їх в базу даних;
недотримання термінів та безпідставне затягування проведення державної землевпорядної експертизи; низький рівень організації робіт із землеустрою, безвідповідальне ставлення до виконання умов договору та своїх обов’язків окремих керівників та спеціалістів землевпорядних організацій; низька забезпеченість геодезичними інструментами, оргтехнікою та транспортними засобами, що теж призводить до порушення договірних умов.
Чимало проблем завдає «зависання документації» на так званих обмінних файлах. Проте дану проблему останнім часом вдається вирішувати.
До ускладнення процедури оформлення призводить і існуюча юридична неузгодженість на державному рівні, що також веде до необґрунтованого збільшення фінансових витрат на отримання документів на право користування земельними ділянками. Для цього виконавець робіт повинен звертатись до обласних структур, які не делегували ці повноваження своїм місцевим підрозділам, така процедура потребує неодноразових поїздок для оформлення документів.
Тому в ході наради запропоновано максимально спростити порядок взаємодії між територіальними органами земельних ресурсів, структурними підрозділами Центру ДЗК та виконавцями робіт при веденні державного реєстру земель.
На завершення наради міський голова Микола Боровець висловив вимогу до представників землевпорядних організацій не допускати недоліків при оформленні правовстановлюючих документів на землю, більше уваги приділяти якості розроблених матеріалів та не порушувати встановлені терміни виконання даних робіт.
Відділ інформації та зв’язків з громадськістю міської ради