Пілотне впровадження нового стандарту початкової освіти у рамках реформи «Нова українська школа»

Пілотне впровадження нового стандарту початкової освіти у рамках реформи «Нова українська школа»

\"Пілотне«Нова українська школа» — широкомасштабний проект, який проголошує збереження цінностей дитинства, необхідність гуманізації навчання, особистісного підходу, розвитку здібностей учнів, створення нового навчально-предметного середовища, що в сукупності забезпечує психологічний комфорт і сприяє вияву творчості дітей. Це виклик, який стоїть перед Міністерством освіти і науки України та суспільством, що передбачає оновлення стандарту освіти, в якому закладаються принципово нові підходи компетентнісної школи. Державним бюджетом передбачено на підтримку Нової української школи 1,814 млрд. грн., в тому числі — 1 млрд. грн. на оснащення закладів ЗЗСО та створення нового освітнього середовища, 373,3 млн. грн. — на розробку та друк сучасних підручників, 386,6 млн. грн. — для підвищення кваліфікації учителів.
Найголовнішим завданням на даному етапі є підготовка учителів. Адже будь-які вкладені ресурси в освітнє середовище, новий зміст — все це належним чином не працюватиме, якщо учителі недонесуть нові зміни до кожної дитини.
Навчання учителів новим методикам викладання, зміна формату спілкування з батьками та учнями, упровадження проектної діяльності, навчання через інтеграційну діяльність, нові підходи до оцінювання навчальної діяльності учнів, розуміння і підтримка ідеї Нової української школи є важливим завданням для методичних служб різного рівня, наразі — і для інформаційно-методичного центру управління освіти і науки м. Новоград-Волинський.
Із 1 вересня 2017 року у Новоград-Волинському колегіумі (та ще у трьох школах області) стартували по два пілотних класи зі впровадження проекту нового Державного стандарту загальної початкової освіти.
Із метою підготовки учителів для роботи в пілотних класах, у липні 2017 року при КЗ «Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Житомирської обласної ради відбувся тренінг для вчителів пілотних шкіл із питань упровадження проекту Державного стандарту початкової загальної освіти. У тренінгу взяли участь Ющик Г.Є., заступник директора з навчально-виховної роботи, та учителі початкових класів колегіуму: Дейнеко О.М., Носан Т.М. Координаторами тренінгу та курсів були Трохименко Т.О., Бовсунівська Г.Г., викладачі кафедри педагогіки, методисти КЗ «ЖОІППО» ЖОР. Тренери програми — Шевченко В.С., Зуєвська Т.В. Координатори та тренери заздалегідь пройшли навчання при Міністерстві освіти та науки України за програмою «Нова українська школа».
У контексті ефективної підготовки вчителів початкових класів, які працюватимуть за новим Державним стандартом у 2018-2019 навчальному році, в місті створена творча група вчителів 4-их класів (керівник — учитель вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель колегіуму Верхоланцева С.А., координатор — заступник директора з навчально-виховної роботи в початкових класах колегіуму Ющик Г.Є.), засідання якої відбулися у серпні та листопаді 2017 року. Надзвичайно ефективно і продумано пройшли семінари-практикуми на базі колегіуму для директорів, заступників директорів шкіл із навчально-виховної роботи, які відповідають за роботу початкових класів, учителів 4-их класів.
Відповідно до наказів управління освіти і науки ЖОДА, міського управління освіти і науки, на базі колегіуму відбудеться перший етап підвищення кваліфікації вчителів, які впроваджуватимуть Державний стандарт початкової освіти у 2018-2019 навчальному році, відповідно до затвердженої Міністерством освіти і науки України Типової програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти (15-16.02.2018 р. — настановна очна сесія; 09-11.04 2018 р.
— друга очна сесія; 04-08.06.2018 р. — підсумкова очна сесія), який проводитимуть підготовлені тренери НУШ Верхоланцева С.А. (колегіум) та Шевчук О.П. (НВК).
Учителі початкових класів, а також заступники директорів шкіл, які відповідають за роботу початкових класів, учителі фізичної культури, іноземної мови та предметів художньо-естетичного напряму, які впроваджуватимуть Державний стандарт початкової освіти у 2018-2019 навчальному році, проходитимуть дистанційну форму навчання, відповідно до графіка виконання Програми.
Заплановано проведення з 1 вересня 2018 р. другого етапу підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які впроваджуватимуть Державний стандарт початкової освіти у 2019-2020 навчальному році.
\"ПілотнеУчителям, які успішно пройдуть курс підготовки із впровадження нового змісту початкової освіти, відповідно до Програми, буде видано документи про підвищення кваліфікації встановленого зразка та право упроваджувати новий Державний стандарт початкової освіти у 2018-2019 навчальному році.
Пілотний проект «Нова українська школа» успішно втілюється в життя. На запитання: «Чи доречно говорити про результати роботи в пілотних класах зараз?» учителі-експериментатори Дейнеко О.М. та Носан Т.М. говорять наступне: «Попереду — ще довгий шлях. Але є можливість порівняти сьогоднішніх першокласників із нашими попередніми учнями. Принципи теперішньої роботи завжди були нам близькі — ми багато часу приділяли розвитку особистості учнів. Але дітки, які навчаються за принципами «Нової української школи», — зовсім інші. Вони щасливі від того, що стали першокласниками: із задоволенням ідуть щоранку до школи, легко комунікують один з одним та дорослими, які їх оточують у школі. Водночас сформованість навчальних навичок абсолютно не відстає від «загальноприйнятої». Кожен клас — це єдиний організм, міцна спільнота, яка вміє та охоче працює разом. Раніше на досягнення такого результату доводилось витрачати більше часу. Зазвичай така згуртованість наставала на кінець 1 класу. На нашу думку, насамперед, ці діти зростають свідомими громадянами своєї країни».
Участь у проекті «Нова україн­ська школа» дає можливість учителям початкових класів міста долучитись до побудови школи, яка є школою радості для дітей, творчості для вчителів, спокою для батьків, школи пізнання, розвитку, виховання.
Валентина ЛІНЧУК, методист інформаційно-методичного центру