В управлінні освіти запевняють, що діють у межах закону і педагогів не скорочуватимуть

Проект рішення виконавчого комітету Новоград-Волинської міської ради «Про оптимізацію видатків у закладах загальної середньої освіти міста», яким передбачено скорочення
18,5 посад, сколихнув громадськість. Рішення з цього приводу має бути ухвалено на засіданні виконкому 13 червня.
Із проханням роз’яснити, чим викликане рішення, та які очікуються наслідки, газета «Звягель» звернулася до начальника управління освіти і науки міської ради Тетяни Ващук.

«Ми діємо на виконання нового Закону про освіту, який набув чинності 28 вересня 2017 року. У новому законі немає такого поняття як заклади нового типу. Органи місцевого самоврядування повинні створювати рівні умови для всіх дітей. Так званих, елітних шкіл не повинно бути. У кожному мікрорайоні має бути початкова і базова школа, розташована якнайближче до дітей. А профільні школи учні обиратимуть пізніше», — пояснила начальник управління.
У Новограді-Волинському діяло три заклади нового типу — СШ №4, гімназія і колегіум. Оскільки це були заклади нового типу, то, коли вони створювалися, у них було додатково, понад норму, рішенням виконавчого комітету Новоград-Волинської міської ради багато чого введено і запроваджено. Зрозуміло, що це вже не є рівними умовами з іншими закладами освіти.
«На той час вирішили, що додаткові посади необхідні. Це — акомпаніатори, велика кількість керівників гуртків, додатковий, у порівнянні з типовими штатами, заступник директора для закладу нового типу.
Акомпаніатори були в гімназії й колегіумі. У типових штатах такої посади немає. Так само — додаткового заступника директора. Тому ці посади підлягають скороченню. Свого часу рішенням виконавчого комітету була затверджена програма роботи з молоддю. Це покладалося на заступників директора з виховної роботи. На сьогодні, крім заступника з виховної роботи, є соціальний педагог, педагог-організатор. Тобто, робота в цьому напрямку достатньо підсилена іншими працівниками», — додає Тетяна Ващук.
Загалом підлягають скороченню 18,5 посад. У НВК «Гімназія імені Лесі Українки — школа І ступеня» скоротять дві посади акомпаніаторів, три — керівники гуртків, одну — заступник директора. По 0,5 посад заступника директора з виховної роботи планують скоротити у ЗОШ №2, ЗОШ №3, СШ №4, ЗОШ №6. У ЗОШ №9 — одну посаду акомпаніатора та одну — лаборанта кабінету інформатики. У колегіумі — 0,5 посади заступника директора з виховної роботи, 1 посаду — заступника директора, одну — акомпаніатора, 3,5 — керівники гуртків, 0,5 — лаборант і 2 — прибиральник службових приміщень.
Педагогів не скорочуватимуть, — запевняє Тетяна Ващук. Заступники директорів, крім обов’язків заступника, мали по півставки годин. Тепер вони повністю перейдуть «на години» й можуть стати класними керівниками.
Стосовно всіх інших — не педагогічних працівників, а, так званих, адміністративно-господарських посад — їх буде попереджено за два місяці, що з нового навчального року посада буде скорочена. Людина може починати шукати іншу роботу, а, можливо, їй запропонують іншу посаду в школі, оскільки новим Законом про освіту передбачено широку автономію. Тобто, директор школи, в межах типових штатів, матиме можливість перепрофілювати працівника.
«У новому Законі про освіту надається широка автономія закладам загальної середньої освіти. Їхні керівники самостійно (вже не профільне управління) затверджуватимуть штатний розпис, проводитимуть прийом та звільнення працівників, самі писатимуть освітні програми, самостійно вестимуть бухгалтерський облік. Тому ми хочемо привести колективи шкільних працівників у відповідність до типових штатів. А далі директор у межах того, що є, вирішуватиме: хто йому потрібен — прибиральниця чи інженер з ремонту», — додає начальник управління.
Утім, знайшлося місце для винятків: по одній посаді гурткової роботи залишили на два відомі ансамблі. Йдеться про зразковий хореографічний ансамбль «Пролісок» у колегіумі і зразковий ансамбль «Грація» в гімназії.
Із 1 вересня 2018 року освіту чекає ще одна новація: усі заклади загальної середньої освіти будуть переведені на харчування приватними підприємцями. Тетяна Ващук нагадує, що в поточному навчальному році діяв пілотний проект щодо організації харчування учнів приватниками у СШ №4 і ЗОШ №9. Проект себе добре зарекомендував, зокрема, з точки зору економії бюджетних коштів. Тож, у новому навчальному році він пошириться на всі школи.
«Приватний підприємець, який забезпечуватиме харчування учнів, сам собі набиратиме штат. Тому нинішні працівники кухонь будуть попереджені про можливе звільнення. Крім цього, всі заклади загальної середньої освіти повинні з 1 серпня відкрити рахунки і здійснювати самостійний бухгалтерський облік. Оптимізація з метою зменшення витрат з міського бюджету буде» — переконана Тетяна Ващук.
У додатку до ще одного проекту рішення виконавчого комітету Новоград-Волинської міської ради «Про автономізацію бухгалтерського обліку в закладах освіти міста» міститься список посад централізованої бухгалтерії та групи централізованого господарського обслуговування, що підлягають скороченню. Загалом — 14,25 посад, куди входять заступник головного бухгалтера з харчування, бухгалтер І категорії (5 посад), бухгалтер ІІ категорії, бухгалтер (2,75 посад), економіст — у централізованій бухгалтерії; вантажник, агент з постачання, таксувальник (0,5 посади), кондитер — у групі централізованого господарського обслуговування.
Якими сумами буде виражена економія для міського бюджету, на даний момент начальник управління освіти і науки міської ради Тетяна Ващук не готова відповісти. Вона зауважила, що сьогодні важко сказати, яка буде справжня економія. Крім нового закону про освіту, держава недодала освітньої субвенції. І така ситуація не тільки в Новограді, а по всій Україні.
Що стосується дошкільних навчальних закладів, то реформи поки що їх обходять. «ДНЗ не можна перевести на приватне харчування. Там — триразове харчування, воно має готуватися у садочку», — відповіла Тетяна Ващук.
А от якщо варіант зі «своєю бухгалтерією» себе виправдає у школах, то через рік його запровадять і в садочках.
Олег БРЮХАНОВ