Чи допоможе децентралізація вирішити проблеми місцевого самоврядування та чи стане краще жити простій людині?

Чи допоможе децентралізація вирішити проблеми місцевого самоврядування та чи стане краще жити простій людині?

Безумовно, децентралізація Україні потрібна. І добре, що така реформа в країні почалася. Максимальна близькість влади до людей дозволить краще контролювати владу.
Але, на жаль, у ході проведення реформи проявляється багато недоліків, допускається чимало помилок як в її плануванні, так і в процесі реалізації на місцях.
Важка економічна і політична ситуація в Україні сьогодні — результат «селекції» бездарних чиновників, які загрузли в корупції і призвели країну на межу катастрофи. Україна знаходиться під зовнішнім управлінням іноземних кредиторів, і ніхто цього не приховує. Здавалося б, реформа місцевого самоврядування вже внесла позитивні зміни в життя країни: в рамках цієї реформи в Україні вже створені 753 об’єднані територіальні громади (ОТГ), в яких проживає 6,5 млн. осіб (станом на 10.07.18 р.).
Але ця реформа затягнулася — вона триває вже четвертий рік. При цьому 68% територіальних громад країни досі не залучені в процес і залишаються необ’єднаними.
У 128 районах ще не створено жодної ОТГ, а в 209 районах новими ОТГ покрито менше 50% територій (всього в Україні 490 районів).
Негативно позначається і те, що в значну кількість ОТГ при об’єднанні увійшло значно менше сіл, ніж спочатку очікувалося. Тому зараз до 35-50% ОТГ, за інформацією Мінфіну, є неспроможними і ресурсів у таких ОТГ, як і раніше, недостатньо.
Процес об’єднання залишається вельми хаотичним і непрогнозованим у часі, що змушує Уряд йти на витрати одночасно двох бюджетних систем — децентралізованої для ОТГ і централізованої для інших.
Однією з головних проблем реформи сьогодні є розрив між зростаючими повноваженнями місцевої влади і наявними ресурсами для того, щоб скористатися цими повноваженнями.
«Під час поїздок у регіони регулярно зустрічаюся з представниками місцевого самоврядування та обговорюю з ними нагальні проблеми громад — дороги, водопостачання, інфраструктури, земельні питання. Більшість питань — елементарні. Але, щоб вони швидко вирішувалися, громадам потрібна реальна фінансова децентралізація,» — вважає лідер партії «Основа» Сергій Тарута.
У місцевої влади, зокрема, немає можливості стимулювати приплив інвестицій за рахунок поліпшення оподаткування. Прибуток підприємств і податок на надра йдуть «нагору», а повинні були б залишатися на тих територіях, де вони заробляються. Ступінь децентралізації повинен бути вищим. І ще більше повноважень, які сьогодні залишаються у Києва, — із земельних, податкових та інших питань — повинні бути віддані на місця.
Децентралізація має позитив, бюджети на місцях стали отримувати більше.
Але для того, щоб цей позитив отримали мешканці громади, по-перше, необхідна місцева влада, здатна прозоро і ефективно використовувати ці ресурси.
По-друге, дуже повільно йде процес створення ОТГ і передачі їм повноважень.
По-третє, у сільських ОТГ є проблема користування сільськогосподарськими землями за межами громади (земля — один з основних потенційних ресурсів і капіталу всіх сільських ОТГ зараз).
Але на даний час реформа відверто буксує. Ні в створених громадах, ні у великих містах місцеві жителі не стали повноправними учасниками бюджетного процесу і прийняття інших важливих рішень. Місцеві органи самоврядування повинні самі формувати свій бюджет, вони можуть об’єднувати зусилля і фінанси. Таким чином у них з’являться ресурси для вирішення нагальних проблем та можливості для розвитку громади. Так, для фінансування місцевої програми не треба буде клянчити грошей із Києва і гадати — дадуть чи не дадуть, а можна закласти їх у бюджет і використовувати за призначенням. Ще один важливий аспект децентралізації: органи місцевого самоврядування повинні бути підзвітними перед виборцями і державою.
Геннадій ФРЕГЕР, голова Новоград-Волинської міської організації політичної партії «Основа»