ГОТУЙТЕСЯ — ДОВЕДЕТЬСЯ БІЛЬШЕ ХОДИТИ ПІШКИ…

ГОТУЙТЕСЯ — ДОВЕДЕТЬСЯ БІЛЬШЕ ХОДИТИ ПІШКИ…

\"ГОТУЙТЕСЯВнаслідок систематичного невиконання державою фінансових зобов’язань перед транспортними підприємствами, пов’язаних із перевезенням пільгових категорій населення, ситуація навколо пасажирських перевезень по місту й району набуває дедалі загрозливіших рис. Транспортники погрожують взагалі зупинити пасажирські перевезення, якщо й далі не отримуватимуть відшкодування затрат на пільговиків чи не відбудуться зміни існуючих у місті й районі схем обслуговування пільгових пасажирів.
Нагадаємо, що у березні приватні транспортні підприємства, що обслуговують приміські автобусні маршрути, самовільно, всупереч діючому розпорядженню голови РДА Миколи Іванюка, змінили порядок перевезення пільговиків. Посилаючись на відсутність фінансування, перевізники суттєво обмежили пільги, котрі й до того надавалися не в повному обсязі. На такі дії районна влада відреагувала негайно, провівши засідання комісії з пасажирських перевезень, на якому розглянули ситуацію та спробували знайти шляхи виходу з неї.
Спільно з перевізниками (до складу комісії входить два представники транспортних підприємств) було напрацьовано проект нового розпорядження (детальніше про це газета «Звягель-Інформ» вже повідомляла в №13 від 27 березня, у матеріалі «Немає грошей — урізають пільги»), котрим намагалися врахувати як інтереси перевізників, так і пільгових пасажирів.
У результаті зупинилися ось на такому проекті розпорядження. При наявності посвідчення на приміських автобусних маршрутах на щоденний проїзд мають право: інваліди війни та особи, прирівняні до них; учасники бойових дій; члени сім’ї загиблого (померлого) інваліда війни та учасника бойових дій; ліквідатори та потерпілі від аварії на ЧАЕС, віднесені до 1 категорії; ліквідатори аварії на ЧАЕС (2 категорія); Герої Соціалістичної Праці; діти-інваліди, інваліди І-ІІ груп; одна особа, котра супроводжує інваліда 1 групи.
У вівторок, середу та четвер мають право на проїзд на приміських маршрутах за 50% вартості квитка: діти війни; ветерани праці; пенсіонери за віком; ветерани військової служби та органів внутрішніх справ; учасники війни.
Із повним текстом проекту розпорядження можна ознайомитися в Інтернеті, на офіційній сторінці Новоград-Волинської РДА (rayon.novograd.com.ua, вікно «Нормативна база»), а також у місцевій пресі.
Оскільки згадане розпорядження є регуляторним актом, до 26 квітня, згідно з чинним законодавством, триватиме процес його обговорення. Одразу ж виникає питання: яким чином відбувається обслуговування пільгових категорій пасажирів на приміських автобусних маршрутах протягом часу, що залишився до 26 квітня? Як повідомив заступник голови РДА В.І.Степанюк, на сьогодні між приватними перевізниками й керівництвом району досягнуто усної домовленості — здійснювати пасажирські перевезення на умовах рішення, прийнятого під час згаданого вище засідання комісії з пасажирських перевезень. Тобто, за такою схемою, як описано вище.
У владі наголошують, що на такі кроки, якими фактично довелося ще більше обмежити пільгу, змушені були піти не від доброго життя. Всьому вина — практично повна відсутність державної компенсації. Тому, аби не довести транспортні підприємства до банкрутства і зберегти приміські перевезення, доводиться шукати компроміси між інтересами перевізників і пасажирів-пільговиків. Можна припустити, що не всім до вподоби буде новий порядок перевезень, але за складних у фінансовому плані обставин варіантів залишається обмаль. Якщо ж хтось із пасажирів потрапить у ситуацію, коли водій автобуса відмовлятиметься виконувати пункти домовленості (вимагатиме сплатити повну вартість проїзду з пільговика у «пільговий» день), районна влада радить повідомляти про такі випадки за телефоном: 5-21-25. (Варто пам’ятати, що для об’єктивного вирішення проблеми треба чітко вказати маршрут автобуса, його номер та прізвище водія.)
* * *

Схожа картина вимальовується і на міських пасажирських маршрутах. Як розповів заступник міського голови С.Ю.Колотов, на минулому тижні відбулося заключне засідання суду з питання організації пільгових перевезень у місті Новограді-Волинському. Ухвала суду — пільгові перевезення, як того й вимагає закон, повинні здійснюватися без обмежень. А відшкодування витрат перевізникам — це, кажучи простіше, проблема міської влади та самих перевізників. Як наслідок, ситуація зайшла в глухий кут.
Позиція приватних транспортних підприємств логічна — навіщо такий бізнес, якщо із чотирьох пасажирів лише один платить за проїзд. В ідеалі все було б гаразд, аби затрати на перевезення інших трьох відшкодовувала держава. Як це й передбачається законодавством. Але реально, як бачимо, такого немає. За перший квартал поточного року, повідомив С.Ю.Колотов, держава заборгувала новоград-волинським перевізникам 414 тисяч гривень. Однак ця сума порахована лише при існуючих нині обмеженнях. Якщо б дійсно в Новограді-Волинському перевезення пільговиків були, як пише закон, щоденні й безкоштовні, то сума набігла б значно більша.
У салонах автобусів, що виходять на внутрішньоміські рейси, цими днями з’явилися оголошення, де повідомляється, що з 1 квітня кількість, так званих, «пільгових» днів скорочено із шести до трьох — безкоштовний проїзд у визначені години (з 9.00 до 15.00 та після 19.00) відтепер діятиме лише по вівторках, четвергах і суботах. Заступник міського голови Сергій Колотов запевняє, що міська влада до цього нововведення не має жодного відношення, виконком ніяких таких рішень не приймав. Тобто, перевізники зважилися на ці зміни самовільно. І, як свідчать пасажири, утримують вартість квитка з пільговика всупереч діючому рішенню виконкому.
Оскільки ситуація навколо міського громадського транспорту стає дедалі більше неконтрольованою, найближчими днями питання пільгових перевезень у місті буде детально розглянуто, влада вирішуватиме, що робити далі.
— У принципі, ми можемо ухвалити рішення, відповідно до якого пільгові категорії населення отримають право на безкоштовний проїзд без обмежень, — розповідає далі Сергій Колотов, — Але в такому разі транспортні підприємства через день-два зовсім не пустять автобуси на маршрути. У них просто не буде змоги цього зробити.
У такому разі місто цілком реально залишиться без громадського транспорту. Хто від цього виграє? Запитання — риторичне. Адже все одно треба якось добиратися з однієї частини міста в іншу. І це стосується не лише пільговиків, а й тих, хто взагалі не наділений правом на пільгу й кожного разу стовідсотково сплачує за кожну свою поїздку.
Якщо все ж дійде до того, що нинішні приватні перевізники відмовляться обслуговувати міські автобусні маршрути (вони мають на це повне право, оскільки не отримують достатньої грошової компенсації за надання послуги пільговикам, а жодне приватне підприємство не має намірів працювати собі в збиток), міській владі прийдеться шукати нових перевізників, оскільки комунального транспортного підприємства, як відомо, в Новограді-Волинському немає й не намічається. Певно, не варто й говорити, якої складності виникне проблема. Адже де знайти такі транспортні підприємства, що б погодилися без компенсації, собі в збиток, перевозити пільговиків?
Очевидно, що за тих складних фінансово-економічних умов, в яких сьогодні опинилися всі галузі, в тому числі — й транспортна, потрібно погоджуватися на компроміси. Насамперед, це стосується пільговиків, яким варто прийняти варіанти обмеженої пільги. Адже, якщо місто залишиться зовсім без громадського транспорту, сутужно прийдеться більшості, а не тільки тим, кому держава пообіцяла пільгу.
Олег БРЮХАНОВ
Фото Віктора ТИМОЩУКА