Що робити, коли замовив товар в Інтернеті і не отримав?

Доброго дня! Місяць тому моя подруга в Інтернет-магазині замовила кофтину, на вимогу продавця наперед перерахувала кошти, але товар досі не отримала. Вона писала на сторінку магазину, але відповіді не дочекалася. Порадьте, будь ласка, що робити?
Аліна М., с.Сусли

ЩО МАЄ БУТИ ОБОВ’ЯЗКОВО ЗАЗНАЧЕНО НА САЙТІ ІНТЕРНЕТ-МАГАЗИНУ?
Законодавством передбачений перелік обов’язкової інформації, яка зазначається на сайті Інтернет-магазину, зокрема:

  • повне найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи-підприємця;

  • місцезнаходження юридичної особи або місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи-підприємця;

  • адреса електронної пошти та/або адреса Інтернет-магазину;

  • ідентифікаційний код для юридичної особи або реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичної особи-підприємця, або серія та номер паспорта для фізичної особи-підприємця, яка через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідний орган державної податкової служби і має відмітку в паспорті;

  • якщо діяльність передбачає отримання ліцензії, то необхідно зазначити відомості про таку ліцензію, зокрема, серію, номер, строк дії та дату видачі;

  • порядок формування кінцевої вартості товару щодо включення (невключення) певних податків у вартість товару;

  • інформація про вартість доставки.


Інформація про найменування, адресу, контактні дані є вкрай необхідною, щоб споживачу було повністю зрозуміло, до кого можна звернутися з вимогами.
ЯК УКЛАДАЄТЬСЯ ДОГОВІР В ІНТЕРНЕТ-МАГАЗИНІ?
Договір, який укладено в Інтернет-магазині, вважається електронним правочином. Для укладання електронного правочину обов’язково на сайті повинні зазначатися найменування товару та його вартість.
Після укладання договору в Інтернеті, покупець повинен отримати від продавця оперативне підтвердження отримання замовлення. Таким підтвердженням може розглядатися, наприклад, електронний лист із підтвердженням та зазначенням товару, що купується, його характеристик, ціни, умов оплати та доставки, а також посилання на інші умови договору, що можуть бути розміщені на сайті Інтернет-магазину.
Крім підтвердження отримання замовлення, за фактом виконання договірних зобов’язань продавець повинен обов’язково надати вже підтвердження вчинення правочину, якими можуть бути електронний документ, квитанція, товарний чи касовий чек, квиток, талон.
Такий документ обов’язково повинен містити порядок обміну чи повернення товару, найменування продавця, адресу та контактні дані, а також гарантійні зобов’язання.
ЯК МОЖНА ЗАМІНИТИ ТОВАР?
Закон України «Про захист прав споживачів» дозволяє продавцю використовувати в договорі стандартну умову про можливість заміни товару за його відсутності іншим. Про це покупця повинні повідомити перед укладанням договору. Продавець може замінити товар тільки тоді, коли одночасно виконуються три умови:

  • інший товар відповідає меті використання замовленого;

  • має таку ж або кращу якість;

  • його ціна не перевищує ціни замовленого товару.


ЯК МОЖНА ПОВЕРНУТИ ТОВАР?
Договір купівлі-продажу, укладений через Інтернет, покупець може розірвати протягом 14 днів із моменту підтвердження інформації про укладення договору від продавця або з моменту одержання товару. Якщо згадане підтвердження не відповідає наведеним вище вимогам, покупець вправі розірвати договір протягом 90 днів від дати отримання інформації. Продавець може виправитися і надіслати нове, правильне підтвердження. За таких умов покупцю дозволено відмовитися від договору протягом 14 днів із моменту одержання уточненого повідомлення.
ЯКЩО ПРОДАВЕЦЬ ВІДМОВЛЯЄТЬСЯ ОБМІНЯТИ ТОВАР?
У такому випадку переконайтеся, що володієте інформацією про суб’єкт господарювання, який здійснив продаж, та зверніться із заявою про порушення своїх прав до територіальних органів Держпродспоживслужби України чи до суду за місцем свого проживання.
Зверніть увагу, що судовий збір за позовами про порушення прав споживачів не стягується!
КОЛИ ТОВАР НЕ МОЖНА ПОВЕРНУТИ?
Повернути продукцію в магазин і отримати назад свої гроші можна далеко не за всі товари. Поверненню не підлягають продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни. Крім того, повернути не можна: парфумерно-косметичні вироби; пір’яно-пухові вироби; дитячі іграшки, м’які та гумові, надувні; зубні щітки; розчіски, гребінці та щітки масажні; рукавички; тканини, тюлегардинні і мереживні полотна; білизну натільну; білизну постільну; панчішно-шкарпеткові вироби; друковані видання; вироби з натурального та штучного волосся (перуки); товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо); інструменти для манікюру, педикюру; ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Детальний перелік наведений у постанові КМУ від 19 березня 1994 р. №172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів».
ЯК ЗАХИСТИТИ СЕБЕ ПРИ КУПІВЛІ ТОВАРІВ ЧЕРЕЗ ІНТЕРНЕТ?

  • Післяплата — спосіб розрахунку, коли гроші за товар сплачуються в поштовому відділенні та за додаткову плату надсилаються продавцеві. При післяплаті можна оглянути товар та відмовитися, якщо він не підійшов.

  • Повернення оплати — через банк. Якщо ви оплатили покупку в Інтернеті, а продавець не відправив куплений товар, — зверніться до свого банку із заявою про повернення сплачених коштів. Банк пояснить, чи можливе повернення коштів, скоординує подальші дії та проведе розслідування. Якщо через банк повернути гроші не вдалося, — звертайтеся з позовом про відшкодування коштів до суду.


КУДИ СКАРЖИТИСЯ НА ШАХРАЇВ?
Якщо ви стали жертвою Інтернет-шахрайства, — не соромтеся, а звертайтеся в правоохоронні органи. В Управлінні з боротьби із кіберзлочинністю МВС України можна оформити електронну заяву про випадок правопорушення: www.cyberpolice.gov.ua.
Якщо гроші були переведені шахраєві через платіжну онлайн-систему, то варто звернутися в службу підтримки цієї платіжної системи. Є ймовірність, що після цього рахунок шахрая заблокують.
У випадку ж з Інтернет-магазинами потрібно написати скаргу на адресу продавця. Якщо претензія буде проігнорована, то потрібно буде подати заяву в правоохоронні органи або звернутися в прокуратуру.
Зауважте, що власники Інтернет-магазину не є недосяжними. Сайт знаходиться на хостингу, а це припускає наявність паспортних даних власника. Якщо на ресурсі вказано юридичну адресу, то ви можете подати в суд і відстояти свої права споживача.
Якщо у вас залишилися запитання з цього приводу, тоді телефонуйте до контакт-центру безоплатної правової допомоги за номером: 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. У центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій Україні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.
justic.kh.ua