Із 1 жовтня 2019 року запроваджено новий механізм фінансування житлових субсидій на оплату житлово-комунальних послуг

ЩО ЗМІНЮЄТЬСЯ У СФЕРІ СУБСИДІЙ ІЗ 1 ЖОВТНЯ?
Новий порядок виплати субсидій спрямований полегшити життя людей на місцях.
Тепер одержувач субсидії зможе самостійно обирати, куди перераховуватимуться кошти: один із уповноважених банків чи виплатні об’єкти «Укрпошти» (каси у відділеннях чи доставка поштарем додому).
Раніше «Ощадбанк» був єдиною установою, куди перераховувалися субсидії. Тепер одержувач грошової допомоги може обрати інший банк (для зміни банку потрібно подати відповідну заяву до органу соціального захисту).
Якщо раніше місцева влада, яка фактично призначала людині субсидію, не мала впливу на обіг коштів (через заплутаний механізм виплати на центральному рівні) і не могла відповісти на запитання: «а де гроші» і «чому не прийшла субсидія», то тепер саме вона опікуватиметься цим питанням і може швидко вплинути на ситуацію.
ЧИ ПОТРІБНО ЩОСЬ РОБИТИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ СУБСИДІЇ ЗА НОВИМИ ПРАВИЛАМИ?
Більшості отримувачам субсидій, яким допомогу було перепризначено за підсумками попереднього опалювального сезону, субсидія буде перерахована автоматично. Ця категорія населення не повинна докладати жодних зусиль у зв’язку з новими правилами. Усю роботу за них зроблять місцеві органи соціального захисту.
Окремо звертаємо увагу, що внутрішньо переміщеним особам, орендарям житлового приміщення, а також домогосподарствам, яким було призначено субсидію на фактично проживаючих, і які в травні поточного року не звернулися до управлінь соцзахисту, — потрібно зробити це зараз! Час для звернення — фактично до 15 грудня (тобто, не пізніше, ніж за 2 місяці з початку опалювального сезону, за винятком окремих життєвих ситуацій).
Домогосподарствам, які за підсумками попереднього опалювального сезону отримали відмову в продовженні програми субсидій через борги, пропонується декілька варіантів:

  1. Звернутися до підприємства-надавача послуг із проханням провести реструктуризацію боргу (особливо актуально у випадку значної заборгованості);

  2. Погасити заборгованість перед надавачем послуг і звернутися за субсидією (актуально у випадках невеликої заборгованості);

  3. У виняткових випадках, коли в людини немає можливості ліквідувати заборгованість, але є гостра потреба в субсидії, вона може звернутися до спеціальної комісії при місцевих органах влади, яка, у випадку обгрунтованої позиції, може призначити субсидію.


ЛЮДЕЙ ЖАХАЮТЬ ПЕРЕВІРКАМИ СУБСИДІАНТІВ. ЧИ СПРАВДІ БУДУТЬ ПЕРЕВІРКИ? ЩО ТАКЕ ПЕРЕВІРКИ СУБСИДІЙ?
Соціальні інспектори перевіряють достовірність наданих відомостей, що впливають на право та розмір житлової субсидії. Перевірка здійснюється шляхом звірки даних із державними реєстрами, зокрема, щодо наявності квартир, будинків, транспортних засобів тощо.
Також у виняткових випадках може бути здійснено обстеження матеріально-побутових умов проживання домогосподарства.
ЧИМ ЗАГРОЖУЮТЬ ПЕРЕВІРКИ СУБСИДІЙ
Якщо громадянин надав достовірні дані органу соціального захисту, то нічим.
В іншому випадку — поверненням надміру виплаченої житлової субсидії.
МЕХАНІЗМИ ЗВЕРНЕННЯ ЗА СУБСИДІЯМИ/ПІЛЬГАМИ НА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ
1. Заява на призначення субсидії: хто її має подавати?
Заява та декларація на призначення субсидії подається уповноваженою на це особою сім’ї (домогосподарства), яка звертається за призначенням субсидії.
Отримувачам, яким у травні субсидію було призначено на новий період (2019-2020 р.), на цей опалювальний сезон її розмір розрахують автоматично, до уваги братимуться доходи 1-2 кварталів 2019 року.
Але є певні категорії громадян, яким для перепризначення житлової субсидії слід повторно подати заяву та декларацію про доходи.
Передусім, це ті отримувачі, чиї справи розглядала комісія, а також орендарі житла, внутрішньо переміщені особи та ті домогосподарства, у яких із жовтня 2018 року відбулися зміни в складі сім’ї. Повторно з документами необхідно буде звернутися також сім’ям, яким субсидію було призначено на фактично проживаючих у помешканні осіб, та сім’ям, де є непрацюючі люди працездатного віку, у яких або відсутні доходи, або вони менші мінімальної заробітної плати. Це стосується і тих сімей та домогосподарств, де є особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який декларуються доходи.
2. Декларуємо доходи і витрати: на що звернути увагу?
До заповнення декларації про доходи і витрати заявникам слід поставитися з особливою відповідальністю, адже на підставі внесених у неї даних держава виділяє гроші платників податків.
Слід ретельно задекларувати види та суми доходів, інформація про які відсутня в Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків та Державному реєстрі соціального страхування. Це може бути дохід від здачі майна в оренду, доходи від реалізації власної продукції, майно, недекларовані доходи, отримані під час роботи за договором цивільно-правового характеру, або стипендії, які отримують студенти — члени сім’ї одержувача субсидії, інші надходження (у тому числі — закордонні перекази). Як свідчить практика, саме ці доходи найчастіше «забувають» вказати в декларації неуважні отримувачі.
Ще одне типове порушення, що призводить до припинення надання допомоги, — неправильно вказаний майновий стан.
3. Дані про членів сім’ї — не забуваємо вказати всіх!
Декларація про доходи подається щодо зареєстрованих та членів сімей усіх осіб зі складу домогосподарства, незалежно від місця проживання, які досягли 14-річного віку. Тобто, навіть у разі, якщо члени сім’ї (чоловік, дружина, неповнолітні діти) проживають в іншому місці, інформацію щодо них все одно слід вказувати в декларації. А відносно тих, хто зареєстрований за адресою домогосподарства, але там не проживає, слід вказати «не проживає» у графі «примітки».
4. Про зміни — повідомляємо вчасно!
Якщо під час отримання житлової субсидії у вас змінився склад сім’ї, склад зареєстрованих у житловому приміщенні, набір житлово-комунальних послуг, з’явився транспортний засіб із датою випуску до 5 років, було придбано майно, товари або сплачено послуги на суму понад 50 тисяч гривень, то слід повідомити про це орган, що призначив вам субсидію. І зробити це протягом 30 календарних днів — не пізніше!
Н.МАКСИМЧУК, заступник начальника управління — начальник відділу соціальних виплат