У Новограді відбудеться «Тиждень толерантності та інклюзії»

У Новограді відбудеться «Тиждень толерантності та інклюзії»

16 листопада — Міжнародний день толерантності. Що ж таке толерантність? І чому стратегічним завданням освіти у ХХІ столітті є створення «педагогіки толерантності»?
У науковій літературі толерантність (від лат. tolerantia — терпимість) — якість, що характеризується ставленням до іншої людини як до рівновартісної особистості й виявляється у свідомому пригніченні відчуття неприязні, яке викликано всім тим, чим відрізняється інший (зовнішність, манера мовлення, смаки, спосіб життя, переконання тощо).
Із метою вивчення думки учнів старших класів щодо розуміння ними сутності поняття «толерантність» було проведено опитування, яке вразило тим, що така якість як толерантність асоціюється із значною кількістю кращих людських якостей. Серед них першу позицію займає повага (до інших людей, до вибору, інтересу іншої людини, до культури, інших народів, рас, до інших думок і прагнень, один до одного). На другій позиції — поведінка та ввічливість. На одній позиції знаходяться такі якості, як: уміння спілкуватися зі всіма людьми, вихованість, стриманість, уміння вислухати, доброта, любов до інших, терпимість, гуманність, розуміння, рівність, допомога, чуйність.
З огляду на такі результати, легко зрозуміти, чому сучасна педагогіка має будуватися на принципах толерантності, адже толерантність є фундаментальною основою різноманітних форм взаємодії між людьми.
Однією зі складових педагогіки толерантності є запровадження в системі освіти інклюзивного навчання, яке передбачає створення освітнього середовища, що відповідає потребам та можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку.
На думку Роберта Хенсела: «Немає страшнішої інвалідності, аніж нездатність побачити людину більшою за її розлад». У закладах освіти міської ОТГ навчається 58 дітей з особливими освітніми проблемами за програмою інклюзивного навчання, переважно, це діти з затримкою психічного розвитку, тяжкими порушеннями мовлення, складними порушеннями розвитку.
Рішенням виконавчого комітету міської ради відкрито 5 інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти і 33 інклюзивних класи в закладах загальної середньої освіти. Введено 30 посад асистентів учителів та 5 посад асистентів вихователів. У закладах дошкільної освіти функціонує 17 груп компенсуючого типу, з них 10 груп спеціального призначення та 7 санаторних груп, у яких перебуває 370 дітей з особливими освітніми потребами. Це діти із затримкою психічного розвитку, порушеннями мовлення, порушеннями опорно-рухового апарату, порушеннями зору тощо. Саме тому в закладах освіти Новоград-Волинської міської ОТГ з 25 по 29 листопада відбудеться «Тиждень толерантності та інклюзії».
Концепція інклюзивної освіти реалізує ідею цінності кожної дитини, незалежно від її особливостей розвитку. Освіта, з одного боку, повинна розвивати людину як індивіда, а з іншого, формувати людину, яка вміє і бажає співіснувати з іншими. А тому інклюзія, що передбачає гуманізацію суспільних відносин, базується на толерантності як демократичній цінності, що має соціальне коріння та формується поступово, день за днем.
Толерантність починається зі здатності кожної особистості сприймати інших такими, як вони є!
Тамара ГОНЧАРУК, заступник начальника управління освіти і науки міської ради