НЕ ЗАПЛАТИШ — В ЛІФТІ НЕ ПОЇДЕШ

НЕ ЗАПЛАТИШ — В ЛІФТІ НЕ ПОЇДЕШ

На минулому засіданні виконавчого комітету розглядалося питання функціонування ліфтового господарства в місті. Підставою для розгляду цього питання стала зацікавленість депутатського корпусу міської ради станом ліфтового господарства в місті. Саме на той час, коли розглядалося питання про передачу ліфтів на технічне обслуговування та баланс приватної фірми «Житомирліфт-1» у лютому цього року, то депутати забажали більш детальніше дізнатися про фінансово-господарську діяльність цієї організації, а також — яке ж господарство передають ОСББ та інші утримувачі ліфтів цій спеціалізованій організації. Про це наша наступна розмова із заступником міського голови Василем Олексійовичем ЛЕНЕМ:
— Василю Олексійовичу, яка ж насправді ситуація сьогодні склалася в Новограді-Волинському з ліфтовими перевезеннями?
— Ліфтове господарство сьогодні обслуговує близько чотирьох тисяч мешканців 9-ти поверхових будинків. Складність ситуації у тому, що, розпочинаючи із моменту введення в експлуатацію цих житлових будинків, на технічне обслуговування цих ліфтів направлялися мізерні кошти. Вони фінансувалися за залишковим принципом.
Деякі ліфти (їх близько 11) вже старші 25 років — саме таким має бути їх термін експлуатації. В обов’язковому порядку мають переглядатися їх технічні можливості і має проводитися їх капітальний ремонт. Тому і виникли проблеми в 2009 році з їх експлуатацією.
За дорученням міського голови була створена робоча група в складі представників постійно діючої комісії житлово-комунальних питань під головуванням В.М.Матвійчука, працівників управління житлово-комунального господарства, безпосередньо приватної фірми «Житомирліфт». Ця комісія обстежила і визначила найбільш проблемні будинки, де експлуатуються ліфти — їх виявлено шість. Було визначено найбільш характерні поломки ліфтів, і нас дуже непокоїть те, що протягом 2009 року у Новограді-Волинському ліфти простояли понад 2800 днів, що в середньому складає місяць простою на кожен ліфт.
— У чому ж причина такого довгого простою?
— Зазначу, що це стало підставою для більш грунтовного дослідження з метою виявлення цієї причини. Також робочою групою було проаналізовано технічний стан даної приватної фірми і обстежено їх технічні можливості для проведення якісного і, головне, короткотермінового ремонту.
— Говорилося про те, що буде переглядатися тарифна політика в бік підвищення, — наскільки можуть зрости існуючі на даний час тарифи?
— Як зазначалося на засіданні виконавчого комітету, тариф на ліфтові перевезення у нас прив’язаний до одного квадратного метра площі. Це така загальнодержавна методика обрахунків, передбачена постановою Кабінету Міністрів і складає 20 копійок за квадратний метр. Подібні тарифи в даний час і в Коростені використовуються, а ось у Житомирі і у Бердичеві передбачено було місцевою територіальною громадою альтернативний вид користування ліфтами — з використанням карток.
На сьогодні, як передбачено в рішенні виконавчого комітету, ми пропонуємо мешканцям будинків, де є ліфти, визначитись — чи це буде стара форма розрахунків за послуги, чи за їх бажанням можна перейти на карткову форму. На жаль, і одна форма й інша тягне за собою фінансові витрати. Нині при діючому тарифі мешканці однокімнатної квартири сплачують за користування ліфтом 6 гривень, двокімнатної в середньому — 8 гривень і більше, 10 гривень — за трикімнатні квартири.
— Як відомо, кожен п’ятий користувач послугами ліфтів — пільговик. Що це за категорії населення, які мають пільги?
— На сьогодні заборгованість населення за надані послуги за 2006-2009 рік склала астрономічну цифру — 141 тисячу гривень. Це близько семимісячного розміру плати за користування ліфтами. У нашому місті є 675 сімей, які користуються послугами ліфтів, — є пільговими категоріями. Це учасники бойових дій, учасники війни, сім’ї загиблих, ліквідатори аварії на ЧАЕС, ветерани військової служби, інваліди війни, інваліди по зору. І ця категорія споживачів заборгувала станом на 1 березня близько 28 тисяч гривень. І на сьогодні не існує в державі механізму відшкодування цим пільговим категоріям населення суми даної проплати, тому що постановою Кабінету Міністрів відшкодування для приватної фірми, яка надає ці послуги, законом не передбачені.
— Василю Олексійовичу, чи можна говорити про те, що технічна база приватного підприємства «Житомирліфт-1» є достатньою для того об’єму робіт, який виконує ця фірма?
— Робоча комісія, коли проаналізувала, яке обладнання є в наявності у приватної фірми «Житомирліфт-1», зробила висновок, що їх обслуговуюча база недостатня. На сьогодні у цього підприємства немає власної спеціалізованої лабораторії, за допомогою якої можна було б оперативно визначати поломки і намічати шляхи ремонту даного ліфта. Також проблемним є запас аварійного фонду запасних частин. Специфіка цих ліфтів така, що вони були виготовлені свого часу у республіці Білорусь, і тільки це одне підприємство, нині закордонне, виготовляє запчастини. Тож для того, щоб ці запчастини оперативно замовити і доставити, — потрібен певний час. А через нестачу обігових коштів підприємство не має достатнього аварійного резервного фонду запчастин.
— Якими будуть перші кроки з боку міської влади, щоб покращити ситуацію з ліфтових перевезень?
— Для того, щоб покращити ситуацію з ліфтовими перевезеннями, потрібно суттєво зменшити термін аварійного ремонту ліфтів. З цією метою, згідно з рішенням сесії міської ради, протягом квітня і, частково, травня місяця, всі ліфти технічно будуть ще раз переоснащені і передані балансоутримувачами — ОСББ, асоціація «Вікторія», а також наше комунальне підприємство «Житлосервіс» на баланс та обслуговування фірми «Житомирліфт-1».
У рішенні виконавчого комітету передбачається ряд заходів для надійної і безпечної роботи ліфтів, зменшення термінів аварійного ремонту. Виконання вимог нормативних документів у частині безпечної експлуатації ліфтів, бо у нас є випадки, коли ліфти експлуатуються з порушенням вимог експлуатації — це і перевантаження і недостатньо ефективне використання обладнання, зокрема — електродвигунів. Також рекомендовано протягом року провести позачергову експертну оцінку технічного стану ліфтів — тих, що їх термін експлуатації підходить до 25 років. І разом з мешканцями будинків визначитися — якою ж формою оплати праці будуть користуватися споживачі. І внести пропозиції на рівні уряду щодо внесення пільг для пільгових категорій населення, які користуються ліфтами.
Роботи багато — більш предметніше будемо займатися з боржниками, більш предметніше надаватимемо допомогу в ремонті ліфтів, бо якщо протягом року не відремонтувати аварійні ліфти, то відразу постане питання про припинення їх експлуатації.
— Щодо неправильної експлуатації ліфтів самими їх користувачами — чи часто це є причиною поломки самих ліфтів та їх простою?
— Проаналізувавши причини зупинки ліфтів у 2009 році, робоча комісія прийшла до висновку, що третина поломок була з вини пасажирів ліфтів, які неправильно їх експлуатують. Як правило, це пов’язано з перевантаженням ліфтів, а також були випадки, коли крадуть дуже важливі запчастини. І ще однією причиною є те, що ліфтове господарство міста потребує постійного технічного нагляду, а через низьку заробітну плату кваліфікація спеціалістів, котрі обслуговують ліфти, є недостатньою. Всі ці причини були проаналізовані на засіданні виконавчого комітету, і були дані відповідні доручення виконавчим комітетом з їх усунення.
І наостанок я хотів би звернутися до всіх мешканців міста, які користуються ліфтами. Шановні, ми самі маємо дбати про те, щоб наші ліфти працювали безаварійно і без простоїв. Тому що тільки від нас залежить — яким буде їх технічний стан. І якщо ми будемо виконувати всі правила експлуатації (а вони висять перед входом у кожен ліфт), то це буде гарантувати, що всі ліфти протягом року працюватимуть безупинно.
Розмовляла Лариса ГЕМБАРСЬКА