ПОРАДИ ЛОГОПЕДА

Щорічно в місті Новограді-Волинському значно збільшується кількість дітей з вадами мовлення. Структура дефектів ускладнюється. Якщо 10-15 років тому діти старшого дошкільного віку та першокласники не вимовляли здебільшого 1-2 звуки, то сьогодні — по 8-10 і більше, що свідчить про системні порушення мовлення різних ступенів. 60%-70% майбутніх першокласників мають мовні вади. На жаль, їх батьки упустили найбільш сприятливий період розвитку мовлення дитини — до 5 років. Все це призводить до великих труднощів в опануванні шкільних знань, зокрема, в оволодінні письмом і читанням, які, як відомо, кодують усне мовлення. Частина таких дітей не готова до засвоєння програмового матеріалу загальноосвітньої школи.
Батьки мають дбати заздалегідь про те, щоб мовленеві вади їх дітей були усуненні до початку навчання у школі. У зв'язку з переходом на шкільну освіту з 6 років різко збільшилася кількість дітей із вадами мовлення на шкільних логопедичних пунктах ЗОШ №4 та ЗОШ №7. У більшості шкіл міста взагалі відсутні логопедичні кабінети. На жаль у місті працюють тільки 3 шкільні логопеди, і реальну допомогу усім дітям з розладами мовлення вони надати не мають можливостей. Реально ніде й нікому надати логопедичну допомогу дітям, які їх гостро потребують.
У розвитку мовлення у дитини відокремлюють 3 критичні періоди: 14-18 місяців, 3 роки, 5-6 років. Будь-які, навіть незначні фактори, що мають місце у ці періоди, можуть негативно вплинути на розвиток мовлення дитини. Затримка мовленнєвого розвитку, загальне недорозвинення мовлення, дизартрія, заїкання та інші мовні вади можуть бути наслідком недорозвинення або ураження головного мозку. Спеціалісти встановили, що до порушень нормального становлення мовлення можуть призвести негативні впливи в період внутрішньоутробного життя, передчасні, довготривалі або стрімкі пологи, довгий безводний період, родові травми, асфіксія плоду та навіть раннє переведення дитини на штучне вигодовування.
Важкий перебіг дитячих хвороб, особливо в перші три роки життя, черепно-мозкові травми або просто залишені без уваги часті падіння, пониження слуху різного ступеню, негативні соціальні фактори — все це може стати причиною відставання в мовному розвитку. Суттєву роль відіграє, звичайно, і спадковість. Якщо один із батьків або хтось із близьких родичів мав або має мовленнєві розлади, — велика вірогідність того, що дитина також буде мати проблеми з мовленням, тільки, як правило, значно складніші.
Перше, що мають зробити батьки, які запідозрили у свого малюка негаразди з мовленням, — провести комплексне обстеження у дитячого невролога, психіатра, логопеда, отоларинголога.
Дуже важливо, щоб батьки самі активно займалися з дитиною раннього віку. Потрібно здійснювати загальний розвиток, більше розмовляти, співати колискові пісні, читати дитячі вірші, казки з опорою на малюнки, розглядати картинки про тварини, іграшки, овочі, фрукти, одяг тощо. Можна самостійно виконувати артикуляційну гімнастику для язика, розвивати дрібну моторику рук, малювати фарбами, олівцями та рукою; вчитися вимовляти окремі букви (як звуки), звуконаслідування («няв-няв», «гав-гав», «ко-ко-ко»).
Логопедичні заняття можна розпочинати з дитиною 3-3,5 років. При ранньому діагностуванні важких розладів мовлення корекційні логопедичні заняття проводяться з 2 років.
Ірина АРТЮХОВА, логопед ЗОШ №7