Спрощення реєстрації прав на нерухоме майно: у чому воно полягатиме?

Спрощення реєстрації прав на нерухоме майно: у чому воно полягатиме?

\"СпрощенняУ рамках запровадженої адміністративної реформи у грудні 2010 року було створено Державну реєстраційну службу України (Укрдержреєстр). Таким чином, в Україні вперше за часи незалежності забезпечено «єдність» системи державної реєстрації прав, а реалізацію державної політики у відповідній сфері покладено на єдиний орган влади.
Реєстраційну службу Новоград-Волинського міськрайонного управління юстиції, що складається з відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, міського та районного відділів державної реєстрації актів цивільного стану та сектору з питань легалізації об’єднань громадян, очолює Тетяна КІРЕЄВА. Із нею — наше наступне інтерв’ю, що стосується змін у порядку реєстрації майнових прав громадян, які набудуть чинності з 1 січня 2013 року.

— На сьогодні найбільш актуальним питанням у роботі реєстраційної служби є питання реєстрації речових прав на нерухоме майно. У чому, власне, полягатиме спрощення процедури з 1 січня 2013 року?
— Державна реєстрація прав проводитиметься державними реєстраторами (тобто, нашим відділом), а також нотаріусами — як державними, так і приватними. Насамперед, до нашого відділу слід звертатися у випадку первинної реєстрації нерухомого майна, тобто для проведення державної реєстрації прав із видачею свідоцтва про право власності на новозбудовані чи реконструйовані об’єкти. А також у разі виділення (поділу чи об’єднання) окремого об’єкта нерухомого майна. Є й інші випадки, передбачені законом. Консультації щодо них надаватимуть наші спеціалісти.
Нотаріус буде мати повноваження державного реєстратора, коли відбуватиметься реєстрація вторинного майна. Тобто, якщо майно продається-купується, дарується, отримується у спадок тощо, то в цих випадках нотаріус після вчинення нотаріальної дії виконує державну реєстрацію права власності. Іншими словами — зробить те, що раніше входило до повноважень БТІ.
Те ж саме стосується випадків, коли нотаріус вже веде спадкову справу, але не встигає її завершити до початку 2013 року.
— Чи потрібно проводити «перереєстрацію» прав на нерухоме майно, якщо таке право вже було зареєстроване до 1 січня 2013 року?
— З нового року Реєстр прав власності на нерухоме майно, Єдиний реєстр заборон відчуження об’єктів нерухомого майна та Державний реєстр іпотек припиняють своє функціонування, проте ці дані не будуть втрачені. Їх замінить Державний реєстр прав.
Втім, права на нерухоме майно та їх обтяження, що були зареєстровані до 1 січня 2013 року, визнаються державою, якщо їх реєстрація була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення цих прав, або, якщо відповідне законодавство не передбачало проведення державної реєстрації цих прав.
В обов’язковому порядку «перереєструвати» право на нерухомість необхідно тільки в разі, якщо виникла необхідність її відчуження. В такому випадку «перереєстрацію» речових прав на нерухоме майно проводитиме нотаріус (після оформлення відповідного договору), який перевірить інформацію в реєстрах і перенесе її у Державний реєстр прав.
У разі, якщо ви не маєте наміру вчиняти дії з нерухомим майном, державна реєстрація прав у єдиному Державному реєстрі прав проводиться за бажання власника чи користувача.
— Наскільки буде спрощена процедура державної реєстрації земельних ділянок?
— Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення та спрощення процедури державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на нерухоме майно» передбачається проведення державної реєстрації прав нотаріусами одночасно з учиненням правочинів, на підставі яких виникають права на нерухомість.
Також запроваджується система подачі документів для державної реєстрації прав у електронній формі шляхом їх подання державним кадастровим реєстратором за заявою набувача земельної ділянки. Такий механізм виключає необхідність звернення до декількох органів влади при набутті прав на земельну ділянку та дозволяє зменшити строки розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав.
— Який час відведено для проведення державної реєстрації речових прав?
— Діюче законодавство передбачає 14 робочих днів для проведення державної реєстрації прав. Якщо йдеться про обтяження речових прав чи іпотеку, то цей строк складає 1 робочий день.
Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії проводиться нотаріусом одночасно із вчиненням такої дії.
Розмовляв Олег БРЮХАНОВ
Фото Володимира ПОТАЙЧУКА


  • Відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Новоград-Волинського міськрайонного управління юстиції знаходиться за адресою: м.Новоград-Волинський, вул.Замкова, 3/6. Тел.: 2-00-94, 2-06-66. Відділ працює з понеділка по четвер, із 8.00 до 17.15, у п’ятницю — з 8.00 до 16.00. Також кожен третій четвер місяця — з 8.00 до 20.00, кожну другу й четверту суботу місяця — з 9.00 до 16.00. Перерва на обід — 12.00-13.00.