Повний «отстой»! Або про митарства пасажирських перевезень

«КОЛИ ПЕРЕСТАНУТЬ НАД НАМИ ЗНУЩАТИСЯ?»
Це було 13 грудня, за вісім днів до «кінця світу»…
На зупинці, що поблизу десятої школи, о пів на одинадцяту ранку вже стояло чимало людей. Очевидно, на 10.20 рейсу не було. Тобто, за тим графіком, що був наданий перевізниками і надрукований у «Звягелі» в листопаді цього року.
А в ці дні саме почав посилюватися мороз.
Людей на зупинці більшало. Вони ремствували на перевізників, кляли їх. Якийсь чоловік навіть зі злості проказав:
— Йому не холодно. Він нещодавно нову іномарку купив.
Мабуть, йшлося про котрогось із перевізників.
Я стояв осторонь і все те слухав. Потім до мене підійшла знайома жінка з вулиці Коваля (її дочка і мої діти навчалися в одному класі). Від обурення Ольгу Сергіївну годі було спинити.
— Всі роздратовані! — сказала вона. — Буває, годинами чекаєш того автобуса, а його немає. Запізнюєшся на роботу. Графіка не дотримуються. Прийде малий автобус — влізти не можна. Коли перестануть над нами знущатися?
Мороз міцнішав. Хвилини спливали, а автобус ніяк не показувався з-за повороту, куди були спрямовані погляди смолківчан.
Якийсь дядечко зауважив:
— Мабуть, уже почався «кінець світу».
Хтось додав:
— Цей армагедон — уже двадцять років! Моя воля — я б їх усіх…
Що би цей чоловік з «ними» зробив, — недоговорив.
Хтось не витримував виснажливого чекання і йшов додому. Але автобус таки приїхав... Через 1 годину 10 хвилин. На диво, «влізли» всі.
Випадок на вулиці Пушкіна. Точніше, на тій зупинці ми сідали на «трійку». До цього пройшло три «четвірки» (буває й навпаки). Зрештою, приїхав «наш». Невелика, піввікова скрипуча коробочка. Ледь втиснулися.
Один чоловік, із закоцюблою дитиною на руках, розлючений від довгого чекання «трійки» мало не накинувся на водія:
— Чому так погано ходять автобуси на «Смолку»?!
— Я їду за графіком, — відказує господар керма.
— Яким графіком?! — закричав пасажир. — Стоїте там на своєму «отстої» за автовокзалом! Чому «четвьорка» не стоїть, а ви стоїте? В мене дитина замерзла, а ви — «на отстої!»
Водій, наче робот:
— Я їду за графіком…
На наступних зупинках автобус зупинявся (для годиться?), але втиснутися в цю стару жерстянку вже ніхто не спромігся. Тобто, людям довелося чекати на наступний автобус. А це вже не година і десять хвилин…
У цьому випадку, на мою думку, вини водія даного маршруту немає. Не його примха їхати, коли заманеться, і якою «коробочкою». Ним, безумовно, керує його начальство, визначаючи час поїздки, навіть коли вона не збігається із графіком.
Те, що автобуси рейсом «Автовокзал» — «Смолка» — «Кар’єр» і навпаки ходять дуже погано, — факт.
«БУЛИ ВЕЛИКІ АВТОБУСИ — БУЛО ДОБРЕ»
Ось що з приводу пасажирських перевезень на даному маршруті думають мешканці вищезгаданих районів.
Юрій:
— Ходять, як хочуть. Коли їздили великі автобуси, — було добре. Та то було під вибори. Закінчилися вибори — забрали автобуси. Тепер знову пустили малі. Наб’ється людей… Як оселедці в бочці їдемо. Та й не всі влазять. Хіба це не знущання над нами?
Марія Онисюк:
— Сьогодні чекала автобуса цілу голину. Після пільгового, що поїхав о 12.30, рейсу на першу годину не було. Приїхав о 13.25. Намерзлися, як цуцики. Та й приїхала якась ржава «консервна банка». Ледь втиснулися. Скільки це нахабство можна вже терпіти. Це ж уже не один рік. Вони кажуть, що сюди ходять автобуси на села, забирають. Не постійно вони ходять. Буває, їдуть переповнені, не зупиняються.
Продавець однієї з торгових ­точок «Смолки»:
— Заходять до магазину всі із синіми обличчями. Чому? Кажуть, що довго автобуса не було.
Єлизавета Терещенко, вчитель:
— Доводиться виходити на роботу раніше за півгодини, бо не впевнена, що автобус приїде за графіком. А це досить часто трапляється. Дуже важко дістатися додому після третьої години. Автобуси зазвичай переповнені, довго потрібно на них чекати. Графіка не дотримуються. Великою проблемою є маленькі автобуси. Не всі люди можуть сісти і не знаєш, чи доїдеш на цій розвалюсі додому. Кажуть, що не вистачає автобусів. А в неділю, коли великий базар, то чомусь автобусів не бракує. Раптом усі полагоджені і їздять через п’ятнадцять хвилин. Як було в цю неділю, 23 числа.
Ось такі думки жителів «Смолки» і «Кар’єру».
«І СТАЛА КАЗКА БИЛИНОЮ»
За моїми спостереженнями, ситуація на даному маршруті вже давно є проблемною. Полегшення і справді настало, коли запустили великі зручні автобуси, які справно курсували з інтервалом у 30 хвилин.
Пригадую, тоді люди на цю новинку дивилися, як на якесь диво. На кожній стійці — кнопки-сигнали для водія, зручні, м’які сидіння, широкий салон, хоч у футбол грай! Попервах, пригадую, люди навіть соромилися сідати на відкидні сидіння, розміщені в задній частині автобуса.
Одна бабуся з сумками, котра ввійшла до нового автобуса біля колишнього спортивного магазину, аж зойкнула:
— Яка краса! Хочеш — сідай, хочеш — стій! Доцю, — чемно вона звернулася до молоденької кондукторки, — Ось ручка, папірець і цукерки тобі.
— Для чого?!
— Перепиши, будь ласка, для мене розклад руху цього автобуса.
— Вибачте, але там багато писати.
— А чого багато?
— Бо вони зараз ходять через 15-20 хвилин.
— Та ви що?!.
Стара жінка тоді думала, що ходить лише один такий автобус. У неї було таке враження, ніби вона потрапила на іншу планету.
А мені, в свою чергу (також тоді, бо їхав тим рейсом) подумалося: «Скільки цим людям потрібно?» Зовсім небагато. Але…
Коментар С.Ю.КОЛОТОВА
— Причин неякісного пасажирського перевезення в нашому місті є декілька, — сказав при зустрічі Сергій КОЛОТОВ, заступник міського голови. — Перша — непідготовленість до зими. Хоча цього року дороги від снігового покриву чистилися краще, але погано було прибрано біля зупинок, на кінцевих розворотах, так званих, «карманах» тощо. А це, в свою чергу, заважало водіям дотримуватися графіка курсування. Другою причиною є те, що не встигли закупити спеціального пального для автобусів у зимовий період, адже звичайна солярка на великому морозі замерзає. І третя причина. Конкурентна боротьба, яка точилася цього року між двома перевізниками, призвела їхні господарства до фінансового знекровлення. Разом з тим мало місце недотримання державою виплат компенсаційних коштів за перевезення пасажирів різних пільгових категорій.
— То чи варто мешканцям міста у найближчий час чекати поліпшення ситуації?
— Однозначно ситуація покращиться. Найкритичніший період уже подолано, тобто, великі снігопади і низька температура минули.
— А якщо погодні умови знову «закапризують»?
— Знову можуть виникнути проблеми. Але все залежить від вчасного прибирання снігу, його інтенсивності. Хочу додати, що з січня наступного року буде додано пільгові автобуси на «1», «2» і «4» маршрути, які вважаються основними.
— А «3», виходить, не є важливим? Дивна ситуація. «Смолка» і «Кар’єр» — чималенькі житлові масиви. Зупинки заповнені людьми. Годинами мерзнуть, а автобуси в той час стоять на «отстої» на автовокзалі.
— Так звані «отстої» — передбачені. Разом з тим, вважається, що в тому напрямку недостатній пасажирський потік. Хоча питання доцільності другої пільгової «3» також розглядається. Також додам, що автобусів у нас вдосталь. Але перевізники не встигли підготувати їх до зими. Як тільки надійде субвенція, то можна буде підготувати на маршрути ще кілька великих автобусів.
— Що значить підготувати?
— Провести профілактику. Наприклад, щоб поміняти гуму на одному автобусі, потрібно витратити 24 тисячі гривень. А ще плюс мастила, запчастини тощо. До речі, потрібну солярку вже закупили, рух пасажирських автобусів поліпшиться. Однак ми не можемо гарантувати, що далі не виникатиме ніяких проблем. Проте вживатимемо заходів щодо подолання критичної ситуації.
ПІСЛЯСЛОВО
Судячи з вищесказаного, ситуація і справді складна щодо пасажирських перевезень у Новограді-Волинському. Несподівано настала зима, позасипало снігом, забули почистити то там, то там, бракує спеціального пального, перевізники не встигли підготувати автобуси до зимового періоду тощо. Але зачепили слова вчительки Єлизавети Терещенко: «А в неділю, коли великий базар, то чомусь автобусів не бракує…»
Тобто, в ці дні, сніжні і морозні, автобуси знаходяться. Виходить, вище­згаданий маршрут є таки з «недостатнім пасажирським потоком»?..
А що робити людям?
Підготував Микола МАРУСЯК