Відповідь на статтю, опубліковану в №35 (87) від 30 серпня 2013 року

АБО ПОРЯДОК РОБОТИ ВІДДІЛУ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ РЕЧОВИХ ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО РЕЄСТРАЦІЙНОЇ СЛУЖБИ НОВОГРАД-ВОЛИНСЬКОГО МІСЬКРАЙОННОГО УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ
У відповідь на лист Ольги Демчук повідомляємо, що ви, пане редактор, як кваліфікований журналіст, повинні були з’ясувати всі обставини справи, а лише тоді ставити запитання та адресувати його відповідним органам. Надати відповідь на поставлене питання: «Чому обіцяне «спрощення» обернулося для пересічних громадян величезними проблемами?» реєстраційна служба Новоград-Волинського міськрайонного управління юстиції не може, адже це не входить до її компетенції, оскільки всі працівники є державними службовцями, а не приватними особами, які можуть створюватися чи ліквідуватися за власним бажанням. Проте можу роз’яснити порядок роботи реєстраційної служби і сподіваюся, що статтю на­друкують, «не викидаючи слів із тексту».
Відповідно до Указу Президента України «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», постановлено утворити Державну реєстраційну службу України, поклавши на цю Службу функції з реалізації державної політики у сфері реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, у сфері реєстрації релігійних організацій, а також функції Міністерства юстиції України з реалізації державної політики у сфері реєстрації. Основними завданнями реєстраційної служби є: реалізація державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань. До складу реєстраційної служби Новоград-Волинського міськрайонного управління юстиції входять: відділ державної реєстрації актів цивільного стану по місту Новограду-Волинському, відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Новоград-Волинському району, відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, сектор із питань легалізації об’єднань громадян.
З 1 січня 2013 року набрав чинності Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», відповідно до якого державними реєстраторами відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, а не всією реєстраційною службою проводиться державна реєстрація права власності на нерухоме майно, а це — земельні ділянки, житлові та нежитлові будівлі, квартири тощо, іншого речового права — зокрема оренда та іпотека, реєстрація обтяжень нерухомого майна; здійснюється ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, його постійне напов­нення та, відповідно, надання інформаційних довідок на запити органів державної влади, які формуються на підставі відповідної заяви, внесеної до Реєстру.
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011 р. «Про затвердження Порядку державної реєстрації прав та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно», для проведення державної реєстрації прав заявник подає органові державної реєстрації прав заяву про державну реєстрацію, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін’юст. Заява подається заявником особисто або через уповноважену особу, яка діє на підставі доручення. Орган державної реєстрації прав приймає заяви про державну реєстрацію в порядку черговості їх надходження шляхом реєстрації у базі даних про реєстрацію заяв і запитів з автоматичним присвоєнням їм реєстраційного номера, фіксацією дати та часу їх реєстрації та видає заявникові картку прийому заяви, тобто заява при заявнику вноситься до Державного реєстру прав, за допомогою Реєстру формується картка і видається особі. В залежності від кількості документів, які подаються заявниками, часу на прийняття заяви витрачається від 15 до 30 хвилин, адже всі документи треба внести в заяву, щоб вони могли відобразитися в картці прийому. Кожен документ, який подано заявником до заяви, обов’язково сканується, і його електронні копії містяться в Державному реєстрі. На адресу того, що у відділі приймається лише 10 чоловік — таке можливо, адже це лише в ідеалі один заявник приходить із однією заявою, частіше, це 2-3, а то і 6-8 заяв (наприклад, у разі реєстрації права власності і права оренди земельної ділянки).
Згідно з Порядком державної реєстрації прав та їх обтяжень і посадової інструкції, прийом заяв від громадян та видачу документів покладено на провідного спеціаліста, який не є державним реєстратором. До складу відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби входить один провідний спеціаліст та чотири державні реєстратори (начальник відділу та 3 головні спеціалісти). На сьогодні начальник відділу та головний спеціаліст перебувають на лікарняному, у зв’язку з вагітністю та пологами, тому фактично у відділі працює 1 провідний спеціаліст і 2 державні реєстратори. Відповідно до Закону України «Про державну службу» та трудового законодавства, спеціалісти відділу мають право на основну щорічну відпустку — 30 календарних днів, отже фактично протягом 5 місяців постійно працюватиме непов­ний штат працівників. З початку року з відділу звільнилося двоє державних реєстраторів, а вакантні посади заповнювалися протягом 2-3 місяців, оскільки спеціалісти могли приступити до виконання своїх обов’язків лише після проходження конкурсного відбору (оголошується на місяць) та відповідної спецперевірки, навчання роботі в Державному реєстрі і отримання відповідного доступу. Тому збільшити кількість працівників, які проводитимуть прийом заяв, не є можливим.
Кількість населення міста та Новоград-Волинського району складає більше 100 тисяч, у місті і районі працює близько 1200 осіб різних форм господарювання, крім того, в районі — велика кількість земельних ділянок, які передаються в оренду, для реєстрації чого, відповідно до закону, попередньо потрібно зареєструвати право власності на земельну ділянку в Державному реєстрі. Фактично, на даний час, відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно виконує функції з реєстрації прав, які раніше було покладено на 3 організації — бюро технічної інвентаризації, управління держземагентства, державне підприємство «Інформаційний центр», щодо реєстрації обтяження. Така кількість спеціалістів, як показує практика, не може достатньою мірою задовольнити потреби громадян, у зв’язку з чим виникають черги і, відповідно, незадоволення. Проводити попередній запис осіб на подачу заяв неможливо, оскільки це не передбачено законом і порушує порядок державної реєстрації та може бути розцінено, як прояв корупційних діянь із наданням переваги окремим громадянам.
До Головного управління юстиції у Житомирській області направлялися прохання щодо ініціювання збільшення кількості працівників відділу, депутатами міської ради також направлено відповідне звернення, проте штатну чисельність працівників відділу затверджує Міністерство юстиції України.
Хочу звернутися до всіх жителів міста та району з проханням: у разі, якщо у вас немає нагальної необхідності зареєструвати нерухоме майно, не створювати додаткових черг, або ви можете звернутися до нотаріуса як спеціального суб’єкта, який може провести відповідну реєстрацію, у разі відчуження.
Т.КІРЕЄВА, начальник реєстраційної служби