Закон про особливий статус Донбасу: зрада України чи шлях до миру?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Що передбачає нещодавно ухвалений Закон про статус Донбасу?
Анатолій М., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
16 вересня 2014 р. Верховна Рада України ухвалила Президентський законопроект «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей». Ним визначається тимчасовий, строком на три роки з дня набрання Законом чинності, порядок організації місцевого самоврядування, діяльності органів місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, до яких належать райони, міста, селища, села, що визначаються рішенням Верховної Ради України. Встановлюється також, що законодавство України в окремих районах на період дії запроваджуваного особливого порядку місцевого самоврядування діє з урахуванням особливостей, визначених Законом.
Зокрема, в окремих районах Донецької та Луганської областей Законом передбачається наступне:

  • здійснення відповідними територіальними громадами безпосередньо та через органи місцевої влади місцевого самоврядування з додержанням Конституції та законів України;

  • призначення на 7 грудня 2014 року позачергових виборів депутатів районних, міських, районних у містах, селищних, сільських рад, сільських, селищних, міських голів у окремих районах; неможливість дострокового припинення повноважень депутатів місцевих рад і посадових осіб, обраних на цих позачергових виборах;

  • запровадження законами України особливого порядку призначення керівників органів прокуратури і судів, який передбачає участь органів місцевого самоврядування у вирішенні цих питань;

  • можливість створення рішенням міських, селищних, сільських рад із числа громадян України, які постійно проживають у відповідних населених пунктах, на добровільних засадах загонів народної міліції, на які покладається реалізація завдання з охорони громадського порядку в населених пунктах окремих районів і які реалізують повноваження, передбачені для них законами України, здійснення координації діяльності таких загонів з охорони громадського порядку в населених пунктах окремих районів відповідним сільським, селищним, міським головою;

  • здійснення органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади у спосіб і в межах повноважень, що передбачені Законом України «Про засади державної мовної політики», іншими законами України в окремих районах заходів зі сприяння використанню російської та інших мов у сфері освіти, в засобах масової інформації і створення можливості для їх використання у діяльності органів державної влади і органів місцевого самоврядування, в судочинстві, в економічній і соціальній діяльності, при проведенні культурних заходів та в інших сферах суспільного життя;

  • можливість укладення відповідними органами місцевого самоврядування та Кабінетом Міністрів України, міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади для забезпечення узгодженої діяльності органів місцевого самоврядування та центральних і місцевих органів виконавчої влади щодо забезпечення розвитку окремих районів, угоди щодо економічного, соціального та культурного розвитку окремих районів; проведення консультацій із представниками органів місцевого самоврядування щодо укладення такої угоди;

  • надання державної підтримки соціально-економічному розвитку окремих районів шляхом запровадження законом відмінного від загального економічного режиму здійснення господарської та інвестиційної діяльності, спрямованого на відновлення об’єктів промисловості, транспортної та соціальної інфраструктури, житлового фонду, переорієнтацію промислового потенціалу, створення нових робочих місць, залучення інвестицій та кредитів для відновлення та розвитку об’єктів, розташованих в окремих районах; затвердження Кабінетом Міністрів України, відповідно до Закону України «Про державні цільові програми», відповідної державної цільової програми; передбачення бюджетного фінансування на державну підтримку соціально-економічного розвитку окремих районів та гарантування визначення таких видатків загального фонду Державного бюджету України захищеними видатками; сприяння розвитку в окремих районах транскордонного співробітництва, укладення між органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади України у межах компетенції, встановленої законом, з адміністративно-територіальними одиницями Російської Федерації угод про прикордонне співробітництво.


Згідно з цим Законом, тимчасово, на три роки з дня набрання цим Законом чинності, запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, до яких належать райони, міста, селища, села в межах території, визначеної рішенням керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України.
То чим насправді є цей Закон: зрада інтересів України чи шлях до миру? Він, ніби, направлений на досягнення миру шляхом поступок з боку української влади та задоволення великої частини вимог сепаратистів. Відтепер, у відповідності до даного Закону, сепаратисти зможуть офіційно обиратись до місцевих органів влади, їх звільнять від кримінальної відповідальності, вони зможуть офіційно створювати загони «народної міліції», будуть призначати суддів та прокурорів. Тобто, державна влада надає сепаратистам вкрай великі повноваження та автономію, а вони натомість навіть не припиняють обстріли з «Градів» та мінометів по українських військових та своїх же мешканцях.