Що насправді передбачають зміни до Конституції України: децентралізацію чи узурпацію влади?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Останнім часом топ-темою стало обговорення змін до Конституції. Одні переконують, що ці зміни направлені на децентралізацію, інші — на узурпацію влади Президентом. Що ж насправді передбачають ці зміни?
Анатолій Н., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Попереднє схвалення змін до Конституції, яке відбулось 31.08.2015 р., на жаль, запам’ятається українцям через криваві події, які відбувалися під стінами Верховної Ради.
За що віддали своє життя молоді хлопці? Заради чого більше сотні людей опинились на лікарняних ліжках? Чи бачили в очі протестувальники проект Закону України «Про внесення змін до Конституції України» (щодо децентралізації влади)? Ці питання лишаються риторичними.
Тому, враховуючи викладене та актуальність даної теми, вважаю за необхідне ознайомити наших читачів зі змінами до Конституції, так би мовити, із першоджерела, тобто із проектом Закону України «Про внесення змін до Конституції України» (щодо децентралізації влади), оприлюдненого на сайті Верховної Ради України. А політичну оцінку цим змінам нехай кожен зробить для себе сам.
Проектом Закону України «Про внесення змін до Конституції України» (щодо децентралізації влади) вносяться наступні зміни до Конституції України:
1) статті 118, 119, 132, 133, 140-144 викласти в такій редакції:
Стаття 118. Виконавчу владу в районах і областях, у Києві та Севастополі здійснюють префекти.
Особливості здійснення виконавчої влади у Києві та Севастополі визначаються окремими законами.
Префекта призначає на посаду та звільняє з посади за поданням Кабінету Міністрів України Президент України.
Префект є державним службовцем.
Префект під час здійснення своїх повноважень відповідальний перед Президентом України, підзвітний та підконтрольний Кабінетові Міністрів України.
Стаття 119. Префект на відповідній території:

  1. здійснює нагляд за додержанням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування;

  2. координує діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади та здійснює нагляд за додержанням ними Конституції і законів України;

  3. забезпечує виконання державних програм;

  4. спрямовує і організовує діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади та забезпечує їх взаємодію з органами місцевого самоврядування в умовах воєнного або надзвичайного стану, надзвичайної екологічної ситуації;

  5. здійснює інші повноваження, визначені Конституцією та законами України.


Префект на підставі і в порядку, що визначені законом, видає акти, які є обов’язковими на відповідній території.
Акти префектів, видані на здійснення повноважень, визначених пунктами 1, 4 частини першої цієї статті, можуть бути скасовані Президентом України, а видані на здійснення повноважень, визначених пунктами 2, 3 частини першої цієї статті, — Кабінетом Міністрів України. Акти префектів, видані на здійснення повноважень, визначених пунктом 5 частини першої цієї статті, скасовуються Президентом України, а у визначених законом випадках — Кабінетом Міністрів України;
Стаття 132. Адміністративно-територіальний устрій України грунтується на засадах єдності та цілісності державної території, децентралізації влади, повсюдності та спроможності місцевого самоврядування, сталого розвитку адміністративно-територіальних одиниць з урахуванням історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій.
Стаття 133. Систему адміністративно-територіального устрою України складають адміністративно-територіальні одиниці: громади, райони, регіони.
Територія України поділена на громади. Громада є первинною одиницею у системі адміністративно-територіального устрою України.
Декілька громад становлять район.
Автономна Республіка Крим та області є регіонами України.
Особливості Києва, Севастополя у системі адміністративно-територіального устрою України визначаються окремими законами.
Порядок утворення, ліквідації, встановлення та зміни меж, найменування і перейменування громад, районів, областей, а також порядок утворення, найменування і перейменування та віднесення поселень (сіл, селищ, міст) до відповідної категорії визначаються законом.
Зміна меж, найменування і перейменування громад та поселень здійснюється з урахуванням думки їх мешканців у порядку, визначеному законом.
Стаття 140. Територіальна громада здійснює місцеве самоврядування як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування шляхом самостійного регулювання суспільних справ місцевого значення та управління ними в межах Конституції і законів України.
Територіальну громаду становлять мешканці поселення чи поселень відповідної громади.
Територіальна громада здійснює місцеве самоврядування безпосередньо шляхом місцевих референдумів та в інших формах, визначених законом.
Органами місцевого самоврядування громади є рада громади, як представницький орган та виконавчі органи місцевого самоврядування громади.
Виконавчі органи місцевого самоврядування громади є підконтрольними і підзвітними раді громади.
Голова громади головує на засіданнях ради громади, очолює виконавчий орган місцевого самоврядування громади.
Районна, обласна рада, їх виконавчі комітети є органами місцевого самоврядування, що відповідно представляють і реалізують спільні інтереси територіальних громад району, області.
(Закінчення у наступних номерах)