Крім вихідних та святкових днів: хто матиме право на безкоштовний проїзд у міських автобусах у 2022 році

Крім вихідних та святкових днів: хто матиме право на безкоштовний проїзд у міських автобусах у 2022 році

Фінансування пільгових перевезень є проблемним питанням щороку. Раніше місцеві бюджети отримували від держави субвенцію (адже перелік пільгових категорій осіб затверджується на державному рівні). Проте компенсації від центральних органів влади постійно не вистачало. Ще більше ускладнилася ситуація, коли питання відшкодування перевізникам витрат на перевезення пільговиків переклали на плечі бюджетів громад.

Як повідомила «Звягелю» начальник управління соціального захисту населення міської ради Лілія Хрущ, у 2022 році на перевезення пільгових категорій осіб передбачено 4,5 млн грн. Але цього не достатньо, аби забезпечити на 100% проїзд пільговиків. Тому міська рада вдалася до деяких обмежень.

Рішенням міської ради від 21.10.2021 року №327 (зі змінами, внесеними на грудневій сесії) встановлено перелік категорій осіб, які мають право на безкоштовний проїзд на міських автобусних маршрутах загального користування, — інформує Лілія Хрущ. Проте є суттєве «але»: безкоштовний проїзд для них діятиме, крім вихідних та святкових днів.

Йдеться про наступні категорії:

— учасники бойових дій та особи, прирівняні до них;

— особи з інвалідністю внаслідок війни та прирівняні до них особи;

— особи, які супроводжують особу з інвалідністю I групи внаслідок війни;

— батьки військовослужбовців, які загинули чи померли або пропали безвісти під час проходження військової служби;

— учасники ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (І та ІІ категорія), потерпілі (І категорії) та діти, яким встановлено інвалідність, пов’язану з Чорнобильською катастрофою;

— діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування;

— діти з багатодітних та малозабезпечених сімей (за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, яка на 2022 рік становить 3470 грн);

— члени сімей загиблих в АТО, які отримали статус у Новоград-Волинському управлінні соціального захисту населення;

— реабілітовані громадяни;

— постраждалі учасники Революції Гідності;

— ветерани військової служби, органів внутрішніх справ, Національної поліції, податкової міліції, державної пожежної охорони, Державної кримінально-виконавчої служби України, служби цивільного захисту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України (за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, яка на 2022 рік становить 3470 грн.);

— почесні громадяни міста Новограда-Волинського;

— особи з інвалідністю I та II групи, діти з інвалідністю та особи, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше однієї особи, яка супроводжує особу з інвалідністю I групи або дитину з інвалідністю).

Також затверджено перелік категорій осіб, які мають право на 50% знижку вартості проїзду на міських автобусних маршрутах загального користування у вівторок, четвер, суботу:

— пенсіонери за віком;

— особи з інвалідністю з числа військовослужбовців (інваліди армії);

— вдови (вдівці) загиблого (померлого) військовослужбовця;

— почесні донори.

Нагадаємо, вартість квитка на проїзд у міському автобусі становить 7 грн. У минулому році на компенсацію перевізникам витрат на перевезення пільгових категорій населення з бюджету Новоград-Волинської громади було витрачено майже 4 млн грн. У 2022 році, за підрахунками, стовідсоткове фінансування безкоштовного проїзду всіх пільгових категорій осіб оцінюється у 8 млн грн.

Питання — надзвичайно суперечливе й дискусійне. З одного боку за певними категоріями осіб на державному рівні законодавчо закріплене право на безкоштовний проїзд у міському пасажирському транспорті без обмежень. З іншого — це компенсувати мають бюджети громад. Передбачаючи багатомільйонні витрати на соціальну складову, в міському бюджеті залишається менше ресурсів на капітальні видатки — ремонт доріг і тротуарів, реконструкцію парку відпочинку, будівництво важливих для громади об’єктів тощо.

Водночас справедливими є зауваження громадян, що, шукаючи варіанти для економії бюджетних коштів, апарат міської ради, в першу чергу, мав би почати з себе.

Олег БРЮХАНОВ