Після електрифікації ділянки «Житомир — Новоград» місцеві пасажири можуть опинитися без… потягів

Після електрифікації ділянки «Житомир — Новоград» місцеві пасажири можуть опинитися без… потягів

Укрзалізниця запланувала у 2022 році електрифікувати ділянку «Житомир — Новоград-Волинський». На це передбачено колосальні кошти в Держбюджеті — в Україні реалізується масштабний проєкт, згідно з яким швидкісним залізничним сполученням мають бути пов’язані всі обласні центри.

На перший погляд, чудова новина: невдовзі Новоград-Волинський стане вузловою електрифікованою станцією, і місцеві пасажири отримають із цього переваги. Втім, не все так гладко у відносинах місцевих органів самоврядування і вищого залізничного керівництва. А якраз від лояльності залізничних чинів, як показує досвід попередніх років, залежить славнозвісне «покращення якості обслуговування пасажирів».

Ще в червні 2021 року сесійним рішенням Новоград-Волинська міська рада збільшила ставку податку для земель, що знаходяться в користуванні залізниці — з 2 до 2,5 відсотків. Реакція не забарилася. У серпні Коростенська дирекція залізничних перевезень направила листа на ім’я міського голови Миколи Боровця, в якому, зокрема, попередила про наступне.

«За залізницею в межах Коростенської дирекції залізничних перевезень по Новоград-Волинській міській територіальній громаді обліковуються земельні ділянки загальною площею 132,7773 га. На 2021 рік нарахований податок на землю в сумі 2891,9 тис. грн, який залізниця сплачує вчасно.

Внесені зміни вплинуть на фінансові показники залізниці та потягнуть за собою значні, непосильні для підприємства затрати для сплати цього податку. Збільшення витрат зі сплати земельного податку вплине на рівень обслуговування пасажирів.

…З метою подальшого покращення якості обслуговування пасажирів просимо в найближчий час винести на розгляд сесії Новоград-Волинської міської ради питання щодо прийняття мінімальної ставки земельного податку на 2022 рік», — йдеться в листі.

Коростенська дирекція також попереджає, що, у разі збільшення ставки земельного податку, залізницею будуть вжиті заходи щодо сплати податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), що наразі надходить до бюджету Новоград-Волинської громади, до бюджету за місцем розташування юридичної особи. Йдеться про такі суми: 1,801 млн грн за 2020 рік, за 7 місяців 2021 року — 977,3 тис. грн.

У свіжому листі (від 10 січня 2022 року) Коростенська дирекція інформує заступника голови Житомирської ОДА, що реконструкція станції «Смолка» у межах проведення електрифікації ділянки «Житомир — Новоград-Волинський» передбачатиме укладання додаткової колії для вантажної роботи. А реконструкцію пасажирського господарства станції «Смолка» (будівництво нової низької платформи), мовляв, уже проведено в 2017 році.

Якщо це перекласти простими словами, то бачиться таке. У разі, якщо Новоград-Волинська міська рада найближчим часом не поновить порозуміння з Коростенською дирекцією залізничних перевезень, залізничники можуть забрати надходження ПДФО з новоградського бюджету до коростенського. А це — близько 2 млн грн в рік. Звісно, депутати міської ради на чолі з міським головою, які проголосували за підвищення ставки земельного податку (до речі, рішення ледве зібрало необхідну кількість голосів, бо значна частина депкорпусу була проти), вважають, що ці кошти сповна компенсуються. Ще й більше надійде, бо разом із підвищенням ставки оренди зросла нормативна грошова оцінка землі. Прихильники цього рішення переконані, що збільшення фінансового тиску — це чи не єдиний спосіб «впливу» на залізницю.

Натомість самим лише ПДФО може не обійтися.

Із проєкту електрифікації ділянки «Житомир — Новоград» викреслили роботи щодо реконструкції станції «Смолка» для прийому пасажирських поїздів (вищезгадана низька платформа — лише для приміських). А проєкт у цілому передбачає будівництво об’їзду станції «Новоград-Волинський-1». Тобто, одразу за смолківським мостом нова залізнична гілка звертатиме на Шепетівку. Якщо пригадати, що весь цей проєкт реалізується, аби максимально пов’язати залізничним сполученням Житомир зі столицею та великими містами, то логічно припустити, що пасажирський рух у перспективі максимально перекинуть на житомирсько-шепетівський напрямок. Достатньо побіжного погляду на карту, щоб побачити, що звична нам станція «Новоград-Волинський-1» опиняється осторонь. Вона залишиться для обслуговування вантажного руху, адже навіть зараз, згідно з відомчою залізничною класифікацією, вона значиться як «вантажна».

Виходить, що новоградські пасажири ризикують залишитися без пасажирських потягів. На станції Смолка вони не зупинятимуться, бо її не збираються реконструювати, а через станцію «Новоград-Волинський-1» курсуватиме мінімум (ще й не факт, що із зупинкою).

Втім, час вплинути на ситуацію ще є. За неофіційною інформацією, роботи на об’єктах стартують у березні, оскільки досі не затверджено остаточний варіант проєкту. Але, чи проявлять сторони достатню зацікавленість, щоб піти на поступки? У Новоград-Волинській міській раді повинні розуміти, що ціна питання — не лише податки, а й багаторічна перспектива транспортного сполучення.

Олег БРЮХАНОВ


Фото автора