ДОСВІД КАМ’ЯНЦЯ НАМ ДОПОМОЖЕ?

ДОСВІД КАМ’ЯНЦЯ НАМ ДОПОМОЖЕ?

У Новограді-Волинському ніяк не можуть визначитися, яким чином возити пільговиків на міських автобусних маршрутах за умов хронічного недофінансування цієї галузі з державного бюджету. Протягом року до цього питання міська влада, перевізники та, власне, самі пільговики поверталися вже декілька разів. Нагадаємо, що з 1 травня на вимогу місцевих транспортних підприємств вартість проїзду в міському автобусі було підвищено до 1 гривні 25 копійок. Тоді ж, здавалося, було знайдено оптимальну на сьогодні схему перевезення пільгових категорій населення — пільговики безкоштовно їздили по вівторках (всі категорії), а в решту днів — за 50% вартості проїзду (окрім найбільш незахищених категорій населення, яким рішенням виконкому було надано право на щоденний безкоштовний проїзд).
Проте така ідилія виявилася нестабільною. Частина новоград-волинських пільговиків, обурена тим, що пільга їм надається не в повному обсязі (треба платити по 60 копійок, тоді як держава обіцяє безкоштовний проїзд), написала скарги у всі можливі контролюючі інстанції. Як наслідок, міжрайонний прокурор виніс протест проти такого рішення міської влади. Місто знову повернулося до перевіреної попередніми роками, але недієвої в сьогоднішніх умовах схеми: на безкоштовний проїзд пільговики мають право по вівторках і четвергах, а решту днів — сплачують повну вартість квитка. Така схема, хоча й проіснувала серпень і початок вересня, потребувала перегляду, оскільки вона не влаштовує власників транспортного підприємства. За умов, коли держава за перевезення пільгових категорій населення відшкодовує приватникам всього в межах 10-30% від реальних затрат, транспортники, за їхніми словами, опиняються на межі банкрутства.
Отож, метою чергових громадських слухань на тему пасажирських перевезень, що відбулися на минулому тижні, було віднайти нову оптимальну схему, впровадження якої задовольнить і перевізників, і пільгові категорії населення. Серед основних варіантів, які запропонував на розгляд громади заступник міського голови Сергій Колотов, були такі. Перший — відповідно до розмірів державної субвенції, відвести в кожному міському автобусі певну кількість місць для пільговиків (у даному випадку йшлося про шість). Другий — на кожному маршруті пустити так званий пільговий автобус, що курсуватиме за заздалегідь визначеним графіком. Проте населення такі пропозиції рішуче відкинуло — одні сумнівалися в їхній дієвості, інші взагалі називали образливими й такими, що принижують людську гідність пільговиків.
Конструктиву в дискусії не проглядалося доти, доки не прозвучала пропозиція використати досвід Кам’янця-Подільського. У цьому місті діє така схема — до десятої години ранку за проїзд у міському транспорті платять всі без винятку. З десятої до шістнадцятої години — представники пільгових категорій населення мають право на безкоштовний проїзд. Далі — знову платять всі.
Запровадження схожої схеми в Новограді-Волинському було підтримано більшістю присутніх під час громадських слухань. Не в останню чергу через те, що відсутність пільги зранку і ввечері (в години «пік») зобов’яже платити за проїзд працюючих пільговиків. Адже не секрет, що є такі пільговики, які «суміщають» немалу пенсію із досить пристойною заробітною платою. Та ще й за проїзд не платять. У той час, коли пересічні громадяни живуть лише на зарплату і в автобусі сплачують повну вартість проїзду.
Дещо заклопотаним виглядав лише керівник транспортного підприємства, який додав, що перед тим, як приймати рішення, потрібно все детально зважити, чітко визначити часові інтервали, прорахувати витрати та надходження транспортного підприємства за таких умов.
Усі зауваження було занесено до протоколу. Сергій Колотов пообіцяв, що їх врахують при підготовці проекту рішення виконавчого комітету міської ради. Яким же буде остаточне рішення — побачимо зовсім скоро: затягувати із цим питанням міській владі не вигідно, оскільки приватні перевізники не на жарт погрожують, що одного дня фінансові негаразди призведуть до повної зупинки міського громадського транспорту. А владі «крити» нічим — комунального транспортного підприємства в Новограді-Волинському немає і в найближчому майбутньому його створення не планується.
Олег БРЮХАНОВ
Фото Віктора ТИМОЩУКА