СПРАВЕДЛИВІСТЬ ЧИ «ВИКАЧКА» ГРОШЕЙ?

В ЕПІЦЕНТРІ — ЗЕМЕЛЬНІ ПИТАННЯ
Так складається, що із земельними питаннями пересічним громадянам час від часу стикатися доводиться. Адже люди купують і продають земельні ділянки, оформляють їх у власність, у спадщину, дарують, будують на них житло чи відкривають власний бізнес… Без цього ніяк. Однак законодавство, що регламентує земельні відносити в Україні, настільки складне, що в більшості випадків без консультації чи допомоги фахівця розібратися у всіх тонкощах і нюансах практично не реально.
Як показує практика і свідчать листи до редакції «Звягель-Інформу», далеко не завжди процес співпраці із організаціями, що опікуються «паперовим супроводженням» земельних відносин, проходить гладко. Скоріше навпаки — у пересічного люду постійно виникають додаткові запитання, а нерідко — невдоволення, що виливається у скарги. Ось один із типових листів на цю тему.
«20 серпня 2008 року мої діти купили в селі Нова Романівка приватизовані житловий будинок і земельну ділянку (0,51 га, 09.01.1998 р. акт). У цій справі у дітей виникло непорозуміння з переоформленням земельної ділянки. Аби оформити акт купівлі-продажу, потрібно було зробити витяг із бази даних автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру, який видали лише після повторної, нової, приватизації земельної ділянки, що понесло фінансові затрати понад 600 гривень. Реєстратор Новоград-Волинського райвідділу О.В.Заліщук за №754 від 19.08.08.
Що цікаво — цей витяг і приватизація не були потрібні нотаріусу, залишилися в нас, бо аналогічний залишився від першої приватизації. То чому нас ошукали?
Тепер, після купівлі-продажу, аби дітям одержати свідоцтво на право власності землею, потрібно починати все заново — збирати на приватизацію по третьому кругу на одну й ту ж саму земельну ділянку, коли в акті купівлі-продажу чітко записано, що продано земельну ділянку приватизовану.
Я вважаю, що потрібно лише провести зміни в базі даних, згідно акту купівлі-продажу, за помірну ціну, а не робити все з «нуля». За 600 гривень знову. А то виходить: як тільки новий власник — то й нова приватизація? Мені, пересічній громадянці, таке злодіяння зовсім не зрозуміле. А якщо так, то навіщо ввели людей в оману з приватизацією? Це ж не що інше, як здирництво, обман. Як може бути так, що за 10 років одна й та ж ділянка повинна бути приватизованою декілька разів? Це — справедливість чи «викачка» грошей?
При потребі можу надати необхідні підтверджуючі документи в повному обсязі.

З повагою, Валентина ПАВЛЯШИК, с.Нова Романівка»

За роз’ясненням щодо питань, порушених у листі, кореспондент газети звернувся до Новоград-Волинського міського реєстраційного відділу Житомирської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України». Реєстратор О.В.ЗАЛІЩУК пояснив, що при аналізі випадків, подібних до того, що описаний у листі, потрібно перш за все чітко розрізняти приватизацію і переоформлення. Після оформлення договору купівлі-продажу новий власник земельної ділянки повинен переоформити державний акт на своє ім’я. Попередній державний акт, що був виписаний на ім’я попереднього власника землі, залишається в нотаріуса, який виконує процедуру переоформлення.
— Витяг із бази даних автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру, про який йдеться в листі, коштує в межах 150 гривень для фізичних осіб (для однієї земельної ділянки), — роз’яснив далі О.В.Заліщук, — Однак у деяких землевласників все ще є державні акти на право власності на землю, оформлені на бланках, так званого, старого зразку, що раніше не вносилися в державну систему координат, бо не було тоді ще такої бази даних. Для того, щоб надати витяг про відсутність обтяжень і обмежень земельної ділянки (якщо бланк старого зразку), потрібно спочатку земельну ділянку внести у державну систему координат (автоматизовану систему ведення державного земельного кадастру). За що підрядна організація, яка виконує відповідні роботи, бере плату згідно кошторису.
Отже, якщо при оформленні договору купівлі-продажу земельна ділянка не внесена до автоматизованої системи бази даних державного земельного кадастру, то потрібно виготовити технічну документацію із землеустрою щодо внесення до бази даних та скласти кадастровий план земельної ділянки.
У виробничому відділі Житомирської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України», де, зокрема, займаються виготовленням необхідної технічної документації, пояснили, що вартість таких робіт складає приблизно до 200 гривень (для фізичних осіб), якщо земельна ділянка має одне цільове призначення.
Продовжуючи тему, не зайвим буде привести перелік необхідних документів, які потрібні нотаріусу при оформленні договору купівлі-продажу приватизованої земельної ділянки, вільної від забудови. Як повідомила приватний нотаріус Вікторія КАЧАН, при укладанні такого договору необхідно представити: державний акт на землю (попередній, тобто, виписаний на того власника, який продає, — цей акт залишається в архіві нотаріуса), кадастровий номер земельної ділянки (земельний відділ, вул.Пушкіна, 9, тел. 5-51-40), експертну оцінку землі (земельний відділ, вул.Пушкіна, 9, тел. 5-51-40), довідку про відсутність обмежень (обтяжень) земельної ділянки (вул.Жовтнева, 1, тел. 3-56-37), довідку, що земельна ділянка вільна від забудови (можна отримати в БТІ, відділі архітектури або в земельному відділі).
Якщо ж земельна ділянка продається разом із будівлею, то до попереднього переліку (за винятком довідки про відсутність на ділянці забудови) треба додати ще й такі документи: довідку з будинкоуправління (хто зареєстрований у будинку/квартирі), правовстановлюючий документ на будинок (квартиру), витяг із БТІ (для відчуження, застави) про вартість нерухомого майна (вул.Соборності, 13, тел. 2-14-54). Остання довідка дійсна всього три місяці. Втім, аби уникнути можливих непорозумінь, у кожному конкретному випадку корисно буде попередньо проконсультуватися у спеціаліста.
Не потрібно забувати, що в умовах сьогодення кожен папірець, який щось посвідчує, безкоштовно не видається. За послуги БТІ, експертів, нотаріуса потрібно платити. Так що, повертаючись до листа і до названої там суми у 600 гривень, напрошується висновок, що вона цілком може бути реальною при нинішньому законодавстві і тарифах.
…Услідкувати за змінами в земельному законодавстві може хіба що фахівець із цих питань. Так само, як і розібратися в алгоритмі — куди, за чим і в якому порядку звертатися, коли займаєшся вирішенням земельного питання. Як наслідок — невдоволення пересічних громадян. Як приклад, можна привести комунальне підприємство «Новоград-Волинське міське земельно-кадастрове бюро», численні скарги на роботу якого стали темою обговорення на одному із засідань виконавчого комітету міської ради (10 грудня).
У ході засідання виконкому директор комунального підприємства В.М. Плисак доповів про основні причини гальмування роботи. Насамперед, на його думку, це — відсутність спеціалістів, низька заробітна плата, яка на сьогодні складає 790 грн. Це призводить до значної плинності кадрів, що теж негативно позначається на ефективності роботи. Фахівці надають перевагу приватним фірмам цього напрямку, де значно вища заробітна плата. Штатним розписом на 2008 рік передбачено 26 осіб, а працює лише 14.
За 9 місяців поточного року дохід земельно-кадастрового бюро склав 178,6 тис. грн, що менше від доходу аналогічного періоду минулого року на 57,5 тис. грн. Наразі в земельно-кадастровому бюро знаходиться на розгляді понад 500 справ. З них 3 справи з 2003 року, 11 — з 2004 року, 16 справ невирішені з 2005 року, 51 — з 2006 року, 196 — з 2007 року та 239 у поточному. При цьому населення сплатило кошти.
Член робочої групи, колишній директор міського комунального земельно-кадастрового бюро С.Ф.Маліновський зауважив, що причиною затягування виконання справ є часті спірні питання, неузгодженість меж із сусідами, а також централізація та затримка в житомирських установах, куди справи йдуть на обов’язкове затвердження. Проте, за словами іншого члена робочої групи щодо вивчення діяльності земельно-кадастрового бюро, начальника міського відділу земельних ресурсів В.І.Михальчука, найбільше у роботі підприємства не вистачає відповідальності та організованості робочого процесу. Керівнику слід жорсткіше налагодити розпорядок робочого дня, працювати з кадрами, які, в свою чергу, мають боротися за клієнта, рекламувати свою діяльність.
Рішенням виконавчого комітету з метою усунення недоліків у роботі міського комунального підприємства «Новоград-Волинське міське земельно-кадастрове бюро» зобов’язано керівництво в короткі терміни розробити заходи щодо вдосконалення своєї роботи, забезпечити залучення більшої кількості замовників, поліпшення фінансового стану підприємства та підвищення розміру заробітної плати штатних працівників. Вирішено проводити щомісячний моніторинг роботи та звітуватися про це перед міським головою, який зобов’язався тримати дане питання під особистим контролем.
Підготував Олег БРЮХАНОВ