Аби не стати ошуканим «під шумок» сезону знижок

Добрий день, шановна редакція! У мене часто траплялись ситуації, коли, купуючи певний товар, я виявляла у ньому суттєві недоліки, а продавці, знаходячи різного роду аргументи, відмовлялись його обміняти. Роз’ясніть, будь ласка, які права має споживач і що робити у випадку придбання товару неналежної якості?
Галина О., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Напередодні Нового року в нашій крайні вже стали традиційними «сезони знижок», коли, починаючи з маленьких крамничок і закінчуючи торговельними гіпермаркетами, всі пропонують величезні знижки на різні види товарів. Але при цьому існують непоодинокі випадки, коли продавці використовують такий ажіотаж із боку покупців та реалізують неліквідний товар неналежної якості. Тому, щоб не зіпсувати собі новорічні свята купівлею неякісного товару, необхідно знати свої права та вміти їх відстоювати.
Основним законом, який регулює відносини між продавцем та покупцем, є Закон України «Про захист прав споживачів».
У відповідності до даного закону, продавець зобов’язаний передати споживачу (покупцю) продукцію належної якості і надати документи, які це підтверджують. Це означає, що продукція повинна відповідати встановленим стандартам, технічним умовам, зразкам тощо.
При цьому законодавець визначив також поняття «продукція неналежної якості», якою є продукція, що містить недоліки або істотні недоліки.
Недоліком вважається невідповідність продукції встановленим вимогам, що висуваються до неї, а також невідповідність інформації про дану продукцію.
Істотним є недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник із вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:

  1. він взагалі не може бути усунутий;

  2. на його усунення потрібно понад чотирнадцять календарних днів;

  3. він робить товар суттєво іншим, аніж передбачено договором.


У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків, споживач має право вимагати:

  1. пропорційного зменшення ціни;

  2. безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

  3. відшкодування витрат на усунення недоліків товару.


Якщо дані недоліки є істотними та виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених, за необхідності, висновком експертизи, то споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника наступне:

  1. розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

  2. вимагати заміни товару на такий самий товар або на аналогічний з числа наявних у продавця (виробника).


Дані вимоги споживача пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.
Останній має право висунути одну з вищезазначених вимог, а в разі її невиконання — заявити іншу вимогу.
Продавець і виробник під час продажу товару зобов’язані інформувати споживача про підприємства, що задовольняють вимоги. За ненадання такої інформації встановлюється відповідальність, передбачена даним законом.
За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості — протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.
У разі відсутності товару, вимога споживача про його заміну підлягає задоволенню у двомісячний строк із моменту подання відповідної заяви. Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару в установлений строк неможливо, то споживач вправі на свій вибір висунути продавцю, виробнику інші вимоги, передбачені цим законом.
При висуванні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару, вони повинні бути усунені протягом чотирнадцяти днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк.
На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник зобов’язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України.
За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка (відповідно, в розмірі одного відсотка від вартості товару).
Якщо споживач при­дбав продовольчі товари неналежної якості, то продавець зобов’язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним гроші за умови, що недоліки виявлено у межах строку придатності.
Варто також зазначити, що споживач має право висунути виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного строку. Ця вимога може бути пред’явлена протягом установленого строку служби, а якщо такий не встановлено, — протягом десяти років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника. Основною відмінністю гарантійного строку від строку служби є об’єм гарантій виробника. Протягом гарантійного строку виробник несе відповідальність за належну роботу (застосування, використання) продукції, а протягом строку служби — виробник (виконавець) гарантує її безпеку та несе відповідальність за істотні недоліки, що виникли з його вини.
Вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.