ПЛАТИТЬ — УСІМ!

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ ЩОДО СПЛАТИ ЄДИНОГО СОЦІАЛЬНОГО ВНЕСКУ
Закон України, яким фізичних осіб-підприємців зобов’язали сплачувати підвищені внески до Пенсійного фонду, спричинив значний резонанс серед дрібного бізнесу. В деяких містах пройшли акції протесту — як проти цього нововведення, так і проти окремих пунктів нового Податкового кодексу. Відсутність достатньої кількості роз’яснень з боку чиновників — теж є одним із факторів, що не сприяє врегулюванню ситуації. Як наслідок — частина підприємців сплачує внески, решта — спираючись на окремі положення законів та чутки, — до Пенсійного фонду не платить або ж робить це частково.

«Шановна редакція, ми, приватні підприємці, котрі обрали для себе спрощену систему оподаткування, звертаємося до вас із проханням дати юридичний коментар законності сплати нами внесків до Пенсійного фонду України.
У №8 «Звягель-Інформу» опублікована стаття «Сплата єдиного внеску фізичними особами-підприємцями», де вказано, які суми та в які терміни ми повинні сплачувати до Пенсійного фонду на підставі Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» з 1 січня 2011 року.
Також Пенсійний фонд вимагає, щоб ми сплатили додаткові внески за шість місяців (липень-грудень 2010 року), на підставі Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Так, дійсно, вказані вище закони є діючими, і ними керується Пенсійний фонд, але, разом із цими законами, на сьогодні є діючим Закон України «Про державну підтримку малого підприємництва» №2063-ІІІ (його ніхто не відміняв, зміни та доповнення до нього не вносились). Цей Закон направлений на державну підтримку наших прав та інтересів. Стаття 11 цього Закону називається «Спрощена система оподаткування бухгалтерського обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва». У ній записано: «Для суб’єктів малого підприємництва в порядку, встановленому законодавством України, може застосовуватися спрощена система оподаткування, бухгалтерського обліку та звітності, що передбачає заміну сплати встановлених законодавством податків та зборів (обов’язкових платежів) сплатою єдиного податку».
Єдиний податок, встановлений у Новограді-Волинському у розмірі 200 гривень на місяць, ми сплачуємо у повному обсязі та у встановлені терміни.
Ми вважаємо, що на підставі Закону України «Про державну підтримку малого підприємництва», ми не повинні нічого доплачувати до Пенсійного фонду за шість місяців 2010 року, а з 2011 року, оскільки сплату єдиного податку розділили на два платежі (окремо до бюджету — 86 грн на місяць, окремо — до Пенсійного фонду), до Пенсійного фонду ми повинні сплачувати 114 гривень на місяць, а не 326,53 грн, як вимагає Пенсійний фонд.

З повагою приватні підприємці В.М.ПАПРОЦЬКИЙ, М.Й.ШУМЛЯКОВСЬКИЙ»

За юридичним коментарем щодо цього питання ми звернулися до приватного нотаріуса В.П.ПЛЮЙКА (тел.: 5-64-99). Ось що він пояснив:
— До початку поточного року населення сплачувало чотири внески на різні види соціального страхування: до Пенсійного фонду України, до фондів тимчасової непрацездатності, безробіття, нещасного випадку. Такий стан справ був предметом довгих дискусій у Верховній Раді України. І ось всі обговорення і дебати щодо цього питання отримали логічне завершення — був прийнятий Закон України «Про збір і облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 8 липня 2010 року №2464-VI, який набув чинності з 1 січня 2011 року.
Таким чином, із 1 січня цього року внески до Пенсійного фонду України та фондів соцстрахування замінив єдиний соціальний внесок. Також із початку року всі інші нормативно-правові акти (в тому числі і ті, на які посилаються автори листа) повинні застосовуватися в частині, що не суперечить даному Закону України («Про збір і облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 8 липня 2010 року №2464-VI).
Крім того, з 1 січня 2011 року втратили чинність: «Закон України про розмір внесків на деякі види загальнообов’язкового соціального страхування»; окремі положення законів України «Про страхові тарифи та загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, що спричинили втрату працездатності» та «Про збір на обов’язкове державне страхування». Крім того, внесено зміни до низки інших законодавчих актів України. Зокрема, у зв’язку з прийняттям Закону про єдиний внесок актуалізовано:

  • Кодекс України про адміністративні правопорушення, яким за порушення законодавства про збір та облік єдиного соціального внеску передбачено адмінштраф на посадових осіб у розмірі від 340 до 510 гривень;

  • Кримінальний кодекс України, яким передбачено кримінальну відповідальність за умисне ухилення від сплати єдиного соціального внеску, — штраф від 5100 до 8500 грн, або позбавлення прав обіймати певні посади, або займатися певною діяльністю на строк до трьох років;

  • Закон України «Про податок на прибуток», згідно з яким суми єдиного страхового внеску, як і суми страхових внесків зараз, підлягають включенню до складу валових витрат платника податку на прибуток.


Згідно з основними положеннями Закону про єдиний внесок, платниками даного внеску є:

  • роботодавці — юридичні особи та фізичні особи (нотаріуси), котрі використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору або на інших умовах, передбачених законодавством;

  • наймані працівники, котрі працюють у зазначених вище юридичних та фізичних осіб;

  • фізичні особи, котрі виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами (крім фізичних осіб — підприємців, якщо виконувані роботи (послуги, що надаються) відповідають видам діяльності, зазначеним у свідоцтві про держреєстрацію такого підприємства);

  • фізичні особи — підприємці, у тому числі підприємці — платники єдиного і фіксованого податків. Причому, останні сплачуватимуть єдиний внесок нарівні з усіма іншими платниками.


Обов’язковий страховий пакет єдиного соціального внеску становить 34,7% від чистого доходу, отриманого протягом місяця, але не нижче мінімальної зарплати, та не вище 15 прожиткових мінімумів. Оскільки автори питання обрали спрощену систему оподаткування, то розрахунок платежів необхідно проводити з мінімальної зарплати. (До речі, розмір мінімальної заробітної плати на 2011 рік затверджено Законом України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» від 23.12.2010р. №2857-VI в сумі 941 гривня на перший квартал цього року.)
Що стосується поставленого в листі питання щодо сплати страхових внесків за друге півріччя 2010 року, то необхідно зазначити, що з 17 липня 2010 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до законів України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» та «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 08.07.2010 №2461 (опубліковано в газеті «Голос України» від 17.07.2010, №131).
Відповідно до зазначеного Закону, фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок), та члени сімей зазначених осіб, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності та не перебувають з ними у трудових відносинах, зобов’язані сплачувати страхові внески у розмірі, який визначається ними самостійно. При цьому сума страхового внеску з урахуванням частини фіксованого або єдиного податку, що перерахована до Пенсійного фонду України, повинна становити не менше мінімального розміру страхового внеску за кожну особу та не більше розміру страхового внеску, обчисленого від максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, оподатковуваного доходу (прибутку), загального оподатковуваного доходу, з якої сплачуються страхові внески.
Враховуючи розмір мінімальної заробітної плати у 2010 році, мінімальний страховий внесок для зазначених осіб становив: у липні-вересні — 294,82 грн, у жовтні-листопаді — 301,12 грн, у грудні — 306,1 грн.
Підготував Олег БРЮХАНОВ