Який насправді зміст Угоди про Асоціацію?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Розкажіть про ключові моменти Угоди про Асоціацію з ЄС, а, якщо можливо, то із посиланням на сам текст Угоди.
Анатолій Б., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Головною темою останніх тижнів є не підписання Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом і його державами-членами. На даний час майже у всіх містах України, в тому числі і в Новограді-Волинському, тривають масові акції протесту з приводу не підписання даної Угоди. Водночас її текст читали лише одиниці.
А тому ми вирішили опубліку­вати ключові тези Угоди, яка розміщена на офіційному вебсайті Кабінету Міністрів України. Повний текст Угоди складає 235 сторінок.
ЦІЛІ
Цим документом створюється асоціація між Україною, з однієї сторони, і Європейським Союзом і його державами-членами — з іншої сторони.
Цілями асоціації є:

  • сприяти поступовому зближенню Сторін, грунтуючись на спільних цінностях і тісних привілейованих зв’язках та поглиблюючи участь України в політиках, програмах та агенціях ЄС;

  • забезпечити необхідні рамки для посиленого політичного діалогу в усіх сферах взаємного інтересу;

  • сприяти, зберігати й зміцнювати мир та стабільність у регіональному та міжнародному вимірах, відповідно до принципів Статуту ООН i Гельсінського заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі 1975 року, а також цілей Паризької хартії для нової Європи 1990 року;

  • запровадити умови для посилених економічних та торговельних відносин, які вестимуть до поступової інтеграції України до внутрішнього ринку ЄС, у тому числі, завдяки створенню поглибленої і всеохоплюючої зони вільної торгівлі, як це визначено у Розділі IV: «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею» цієї Угоди, та підтримувати зусилля України стосовно завершення переходу до діючої ринкової економіки, у тому числі шляхом поступової адаптації її законодавства до acquis (правової системи) ЄС;

  • посилювати співробітництво у сфері юстиції, свободи та безпеки з метою забезпечення верховенства права та поваги до прав людини і основоположних свобод;

  • запровадити умови для дедалі тіснішого співробітництва в інших сферах взаємного інтересу.


ПОПЕРЕДЖЕННЯ КОНФЛІКТІВ, АНТИКРИЗОВЕ УПРАВЛІННЯ ТА ВІЙСЬКОВО-ТЕХНІЧНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО
Стаття 10 Угоди передбачає, що Сторони посилюватимуть практичне співробітництво з попередження конфліктів та у сфері антикризового управління, зокрема з метою забезпечення більш активної участі України у цивільних та військових операціях ЄС з подолання кризових ситуацій, а також у відповідних навчаннях і тренуваннях, зокрема тих, що проводяться в рамках Спільної політики безпеки і оборони (СПБО).
Співробітництво у зазначеній сфері базується на умовах і домовленостях між Україною та ЄС за результатами як консультацій, так і співробітництва з питань антикризового управління.
Сторони вивчатимуть потенціал військового та технічного співробітництва. Україна та Європейське оборонне агентство (ЄОА) налагодять тісні контакти для обговорення питань, пов’язаних із удосконаленням військових спроможностей, зокрема питання технічного характеру.
СПІВРОБІТНИЦТВО У СФЕРІ МІГРАЦІЇ, ПРИТУЛКУ ТА УПРАВЛІННЯ КОРДОНАМИ
Стаття 16 регламентує, що сторони підтверджують важливість спільного управління міграційними потоками між їх територіями та надалі розвиватимуть всеохоплюючий діалог щодо всіх питань у сфері міграції, зокрема нелегальну міграцію, легальну міграцію, незаконне переправлення осіб через державний кордон та торгівлю людьми, а також включення проблемних питань у сфері міграції до національних стратегій економічного та соціального розвитку регіонів, звідки походять мігранти. Такий діалог грунтується на основоположних принципах солідарності, взаємної довіри, спільної відповідальності та партнерства.
Згідно з відповідним законодавством ЄС та чинним національним законодавством, співробітництво буде, зокрема, зосереджуватись на:

  1. подоланні причин виникнення міграції, активно використовуючи можливості співробітництва у цій сфері з третіми країнами та в рамках міжнародних форумів;

  2. спільному запровадженні ефективної та превентивної політики щодо боротьби з нелегальною міграцією, незаконним переправленням нелегальних мігрантів через державний кордон та торгівлею людьми, у тому числі щодо методів боротьби з організованими злочинними групами, що здійснюють незаконне переправлення нелегальних мігрантів через державний кордон та торгівлю людьми, а також захисту жертв таких злочинів;

  3. запровадженні всеохоплюючого діалогу з питань притулку, зокрема стосовно практичних аспектів реалізації Конвенції ООН про статус біженців 1951 року, Протоколу щодо статусу біженців 1967 року та інших відповідних міжнародних документів, а також шляхом забезпечення поваги принципу «невислання»;

  4. правилах щодо доступу, забезпеченні прав та статусу осіб, яким надано доступ, гідному поводженні та інтеграції іноземців, які проживають на законних підставах;

  5. подальшому розвитку оперативних заходів у сфері управління кордонами;

  6. співробітництво у сфері управління кордонами може включати «inter alia», навчання, обмін найкращими практиками, зокрема технологічні аспекти, обмін інформацією із дотриманням встановлених правил та, у разі потреби, обмін офіцерами зв’язку;

  7. зусилля Сторін у цій сфері будуть спрямовані на ефективну імплементацію принципу інтегрованого управління кордонами;

  8. посиленні рівня безпеки документів;

  9. розвитку ефективної політики повернення, зокрема у її регіональному вимірі;

  10. обміні поглядами щодо нелегального працевлаштування мігрантів.


(Далі буде)