Пораділи і досить: зростання тарифу на проїзд — перший і далеко не єдиний наслідок підвищення «мінімалки»…

Пораділи і досить: зростання тарифу на проїзд — перший і далеко не єдиний наслідок підвищення «мінімалки»…

Це мало стати новорічним «сюрпризом», але міська влада й перевізники пошкодували нерви містян перед святами. Оголошення про початок процедури підвищення тарифу на проїзд у міському громадському транспорті з’явилося акурат після Різдва.
У відповідному проекті регуляторного акту йдеться про наміри встановити тариф за одну поїздку в міському автобусі в розмірі 5 грн. Сама ж процедура затягнеться приблизно на два місяці. До речі, вартість проїзду в громадському транспорті нині залишається єдиним тарифом, який (хоча б формально) погоджується із громадою. Всі решта — встановлюються органами державної влади без обговорень. Або ж, як ціни на пальне на заправках чи продукти в магазинах, ростуть і без погоджень, і без обговорень…
Про це і не тільки йшлося на зустрічі представників преси і керівників транспортних підприємств, що обслуговують міські автобусні маршрути. Зустріч ініціювала влада, аби журналісти отримали можливість більше дізнатися про проблеми перевізників із перших вуст, а тоді розповісти про це громаді. Так би мовити, підготувати до неминучого — зростання тарифу (щоправда, на скільки саме — поки що невідомо).
Зустріч розпочалася із півгодинним запізненням. Із двох перевізників вчасно прибув лише ФОП Лановенький, котрий обслуговує маршрут №16. Директор ТОВ «Новоградтранссервіс» (обслуговує решту маршрутів), його заступник та бухгалтер підприємства суттєво спізнилися, хоча, вочевидь, були попереджені про час і місце зустрічі заздалегідь.
Але, як казав відомий український футбольний тренер Мирон Маркевич, «то таке». Адже чекати довелося в теплому приміщенні конференц-залу міськвиконкому, на відміну від пасажирів, котрі постійно скаржаться на недотримання графіків руху і виглядають автобуси і в лютий мороз, і в дощ…
Директор ТОВ «Новоград­транссервіс» Віктор Пелешок вступну промову розпочав емоційно. Згадав про досі невиплачені кредити, взяті ще десять років тому на закупівлю нових автобусів, про те, що ці, колись нові, автобуси вже систематично виходять із ладу, а в Новограді їх не завжди можна якісно і швидко відремонтувати, про збої в електроніці, якою нашпиговані іноземні великі автобуси (які, як виявилося, зовсім не пристосовані до роботи при морозі «мінус 20»).
Але головне: за умови зростання рівня мінімальної зарплати удвічі (із 1600 до 3200 грн.) автопідприємство не може функціонувати при тарифі на проїзд 4 гривні. Бо удвічі зросте не тільки зарплата, а й відрахування у вигляді податків і зборів (тут хотілося б, аби ті пасажири, які ніколи не мали справи з веденням бізнесу, перечитали ще раз і дали собі відповідь на питання: чи можна нормально працювати, коли дохідна частина залишиться такою ж самою, а видатки зростуть майже у два рази?).
«Ми зараз «в ужасі»: у нас 40 працівників — на «мінімалці», водіям зарплата повинна складати від 4 до 6 тисяч. Як ми збираємося працювати завтра, — не знаю…» — резюмував Віктор Пелешок.
Питання і вимоги, що висувалися до перевізників, стосувалися не тільки тарифу. Як завжди, коли мова йде про його зростання, йшлося, насамперед, про якість обслуговування: замерзлі вікна в автобусах, збої у графіках руху, бруд у салоні… Перевізники погоджувалися з озвученими недоліками, обіцяли їх усунути. Але… Розрахунковий тариф для ТОВ «Новоградтранссервіс», у який закладено 15% рентабельності, складає… 6,09 грн. Як зауважила бухгалтер підприємства, за такого тарифу біля мільйона гривень на рік можна буде спрямовувати на розвиток і покращання автопарку та інфраструктури. Але хто ж із пасажирів погодиться на тариф у розмірі 6 гривень?.. (Принагідно додамо, що в Бердичеві перевізники хочуть від 5 до 7 гривень.).
Нині ж ТОВ «Новоградтранс­сервіс» налічує 26 автобусів (із них — 9 великих). Щодня на рейси виїжджають 14 одиниць транспорту. Тобто, запас міцності для підміни є, як є і черговий автобус, проте, у випадку поломки він не завжди може миттєво «закрити» рейс. Звідси і збої у графіках. Принаймні, такі прозвучали пояснення.
На завершення додамо, що процедура обговорення проекту регуляторного акту передбачає громадські слухання. Отже, кожен, хто вважає себе пасажиром громадського транспорту і бажає відстоювати свої права на високу якість обслуговування і низькі тарифи, отримає змогу вкотре зустрітися із перевізниками віч-на-віч. Тож, готуйте питання і пропозиції, панове!
Олег БРЮХАНОВ
Фото Сергія ЩУРУКА