Освіту не можна ставити на паузу. Дослідження Всесвітнього економічного форуму

Освіту не можна ставити на паузу. Дослідження Всесвітнього економічного форуму

Збройна агресія рф не дає змоги повноцінно навчатися українським дітям. Може, про освіту подумаємо після перемоги? Ні, виявляється, кожен втрачений рік шкільного навчання дітей обертається колосальними збитками для країни в цілому. А ось інвестиції в освіту мають до 500% рентабельності. Про це йдеться у звіті Всесвітнього економічного форуму.

Від освіченості людини залежить її прибуток

Звіт об’єднав результати досліджень щодо ефективності фінансових вкладів у освіту, а також збитків, яких зазнає держава, якщо освіта в простої. Наводимо головні висновки.

— Якщо були пропущені або виявилися неефективними півтора року шкільної освіти, це призводить до зниження доходів протягом усього майбутнього життя кожного учня на 3,9%. Для країни це обійдеться зниженням на 2,2% майбутнього валового внутрішнього продукту (ВВП). Загалом сучасна криза освіти спричиняє економічні втрати в усьому світі до 17 трлн доларів.

— Звісно, важливим є не сам час формального перебування у школі, а повноцінне засвоєння знань та навичок. У багатьох країнах, на жаль, школярі кидають навчання або відбувають уроки та не отримують знань. Наприклад, реальний час навчання випускника школи у Тунісі, Бразилії, Малайзії — 7 років. Порівняти результати навчання дають змогу універсальні інструменти. Але, згідно з нещодавньою оцінкою Світового Банку, понад третина країн світу не перевіряє показники щодо сформованості навичок читання та математики в учнів початкової школи. У базовій освіті цей показник ще вищий: у половини країн бракує необхідних даних.

— Інвестиція в один долар в освіту дитини дає до п’яти доларів прибутку протягом усього життя. Найвищої, тобто у 500%, рентабельності інвестицій можна досягнути у країнах із низьким рівнем доходу, якщо фінансування буде скероване на підтримку початкової та середньої ланок освіти.

— Люди з кращою шкільною освітою більше заробляють. Додатковий рік навчання в середньому дає людині на 9% вищий заробіток протягом усього життя. А в окремих випадках, наприклад, якщо йдеться про жінок у країнах Африки, до 15% вищий, ніж у решти людей. У країнах із низьким рівнем доходу це особливо помітно.

Впливає на рівень злочинності

— Існує безліч інших суспільних переваг від інвестицій в освіту. Наприклад, освіченіші люди мають більш активну громадянську позицію та більше довіряють державним інституціям. Сильні та впливові інституції, своєю чергою, створюють основу для ефективного бізнес-середовища і, зрештою, до більшого економічного добробуту.

— Вищий рівень освіти також сприяє зниженню рівня злочинності. Американське дослідження довело: якщо школу завершить на 1% підлітків більше цього року, у наступні роки буде вчинено на сто тисяч злочинів менше. А це призведе до заощадження майже
2,1 млрд доларів.

— Сфера освіти також забезпечує нові вакансії. Щоб досягти глобальної цілі ООН зі сталого розвитку — якісної освіти, у найближчі роки у світі знадобиться ще 69 мільйонів учителів. Нині у школах працює 85 млн освітян.

— Освітній рівень робочої сили — основна рушійна сила у прийнятті та застосуванні нових технологій, що й веде до економічного зростання. Від навчальних успіхів залежить 60% продуктивності фахівців, як довело дослідження 64 країн світу. А цілеспрямовані інвестиції в підвищення кваліфікації робочої сили можуть додати понад 4 мільярди доларів до глобальної ВВП через підвищення продуктивності.

Інвестувати найкраще в soft skills

— Основні вклади слід робити у розвиток soft skills. Саме вони, за прогнозами, стануть джерелом більшої частини прибутків в економіці майбутнього. Йдеться про соціально-комунікативні навички («м’які» навички, іноді «гнучкі» від англ. soft skills) — комплекс неспеціалізованих, надпрофесійних навичок, які відповідають за успішну участь у робочому процесі, високу продуктивність і, на відміну від спеціалізованих навичок, не пов’язані з конкретною сферою. Наприклад, комунікабельність, креативне мислення, гнучкість розуму та стресостійкість. Зараз подібні навички набувають особливого значення, оскільки сприяють успішній роботі та кар’єрному зростанню.

Дослідження показують: початкова освіта має непропорційний важливий вплив для їхнього розвитку. У цьому віці закладаються усі основні компетенції, які потім під час навчання лише примножуються.

— Учені підрахували: якщо покращити в усіх учнів із 10 розвинених країн здатність до співпраці у розв’язанні проблем, це принесе 2,54 трлн доларів для світової економіки. Таке підвищення продуктивності очікується, якщо це вміння у школярів буде розвинене хоча б на середньому рівні. Зокрема, найбільше користі отримає Європа з потенційним збільшенням на 0,51 трлн доларів.

— Майже немає універсальних інструментів для вимірювання критичного мислення, креативності та комунікативних навичок. Вони б мали демонструвати, наскільки ефективні нові методи навчання (скажімо, через гру). А також дали б змогу порівняти на зразок дослідження PISA, яка ситуація з цими soft skills у школярів різних країн. Зараз учені та освітяни розробляють такі інструменти оцінювання.

Нині гроші вкладають у цифрові технології

— Зараз у світову освіту вкладають менше грошей, ніж в інші сфери. Зокрема, за 2020 рік залучено близько 300 млрд доларів інвестицій. Це — вдесятеро менше, ніж у світовий сектор охорони здоров’я. Загальний сукупний обсяг інвестицій від держави та бізнесу за одну декаду 2021-го становив $1,5 млрд, тоді як у медицину — майже 16 млрд доларів.

— І бізнес, і держава найбільш охоче вкладають гроші у впровадження в освіту цифрових технологій. Оскільки люди все більше визнають важливість дистанційної роботи та освіти, до 2025 року у всьому світі заплановано вкласти 404 млрд доларів у цей напрямок. На освітні програми в VR/AR планують витратити 12,6 млрд доларів, а на штучний інтелект в освітніх технологіях — 6,1 млрд доларів.

Швидкі результати та наочність змін надихають інвесторів. Скажімо, у В’єтнамі перевіряли ефективність персоналізованого навчання із застосуванням індивідуальних онлайн програм. Таке навчання дало підвищення тестових показників із математики в учнів, у порівнянні з традиційним.

Лідерам бізнесу, інвесторам, урядам та вчителям потрібно буде добре попрацювати разом, щоб отримати значний потенційний прибуток від інвестицій в освіту. І в охопленій війною Україні це питання теж не може чекати. Адже після перемоги доведеться відновлювати країну, і висококваліфіковані фахівці — найкращий спосіб зробити це якомога швидше та краще.

osvitoria.media