Війна в освіті: Ліцей №1  висловив недовіру владі. Чи почують взаємні аргументи влада, педагоги і батьки?

Війна в освіті: Ліцей №1 висловив недовіру владі. Чи почують взаємні аргументи влада, педагоги і батьки?

Створення профільних освітніх закладів називають головною умовою освітньої реформи в Україні. Саме ці заклади мають забезпечити старшокласникам якісну освіту, згідно з вимогами часу. Трансформація старшої школи у профільну має завершитися до 2027-го року. «Ліцеї не мають бути монопрофільними. Маємо змінюватися ментально», — вважають у робочій групі з питань функціонування профільного ліцею у громаді.

 

Під час війни освітню реформу ніхто в Україні не скасовує, але із нею, як виявилося, у нашому місті згодні не всі. Свою незгоду висловили педагогічний колектив на чолі з директором Юрієм Рошкою і батьки Ліцею №1 імені Лесі Українки, на базі якого заплановано створити заклад нового типу. З цього приводу киплять бурхливі емоції між владою і освітянами, відбуваються наради та зустрічі, але градус напруги продовжує залишатися високим. 

Колектив і батьки учнів Ліцею №1, зокрема, виступають проти того, щоб вивільняти з їхнього закладу початкову школу. Освіту в закладі називають однією з найякісніших у громаді, з огляду на щорічні результати ЗНО та НМТ. Аргумент батьків також — відсутність укриттів у гімназіях №2, №6, де планують зробити початкову школу. 

Нагадаємо, що рішенням міської ради від 21.07.2022 № 567 затверджено План трансформації мережі закладів загальної середньої освіти на 2022-2027 роки в нашій громаді, сформовано мережу закладів початкової, базової та профільної освіти. 

Війна в освіті: Ліцей №1  висловив недовіру владі. Чи почують взаємні аргументи влада, педагоги і батьки?

Відповідно до цього документу, Ліцею №1 рекомендовано не здійснювати набір до 1-х класів, оскільки заклад визначений як профільний ліцей громади, який розпочне функціонувати з 2027-го року. 

Гімназіям № 2, 5, 6 запропоновано не набирати 10-ті класи, а старшокласники зможуть продовжити здобуття освіти в Ліцеї №1.

Наступного року Міністерство освіти і науки планує реалізувати освітні зміни в 25 пілотних школах України, які будуть першопрохідцями та реалізовуватимуть оновлений стандарт профільної освіти. 

У Ліцеї №1 бачать освітню реформу інакше. За дорученням колективу, директор Ліцею №1 Юрій Рошка звернувся до народного депутата Дмитра Костюка підтримати пропозицію закладу щодо зняття з порядку денного 48-ї сесії Звягельської міської ради питань 6,7 (зокрема, про затвердження плану заходів створення профільного ліцею) та не розглядати їх до створення належних безпекових умов у навчальних закладах міста. 

Колектив також висловив недовіру робочій групі з питань функціонування профільного ліцею у Звягельській ТГ, управлінню освіти і науки на чолі з Т.В. Ващук та профільному заступнику міського голови Н.П. Борис. Педагоги вважають законними підстави провадити освітню діяльність на всіх рівнях у Ліцеї №1. 

Директор Юрій Рошка також озвучив пропозицію до влади — зробити профільний ліцей на базі закинутого і недобудованого банно-прального комбінату. Серед переваг назвав вигідне розташування поруч із автовокзалом, куди зручно буде діставатися всім учням територіальної громади. У коментарях батьки висловили активну підтримку цій пропозиції.

Війна в освіті: Ліцей №1  висловив недовіру владі. Чи почують взаємні аргументи влада, педагоги і батьки?

У владі ж наголошують, що реформа — загальноукраїнська, і не є місцевою забаганкою. 

— Для комунікації з громадою були заплановані зустрічі з педагогічним колективом Ліцею №1, керівниками закладів середньої освіти і головами батьківських спільнот 6-8 класів, діти яких у 2027 році навчатимуться в старшій реформованій школі, — у відеозверненні в мережі прокоментувала ситуацію заступниця міського голови Наталія Борис, голова робочої групи. — Метою зустрічі з педагогами Ліцею №1 було пояснити завдання реформи і зрозуміти, наскільки вони розуміють план трансформації мережі закладів освіти в громаді. Тобто, стати однодумцями, бо саме педагоги ліцею допомагатимуть створювати сучасну модель навчального закладу академічного спрямування, планувати обладнання нових лабораторій та сучасного освітнього простору. Їм там працювати. 

Натомість наша громада, зважаючи на гальмування реформи, уже втратила підтримку держави. Бо 25 міст, які відкрили профільні ліцеї, не чекаючи завершення трансформації, візьмуть участь у пілоті за фінансової підтримки Світового банку. Ми ж тепер витрачатимемо на це кошти міського бюджету. 

Як запевнила голова робочої групи, влада готова дати відповіді на всі фейки: про закриття ліцею, звільнення педагогів, продаж приміщення тощо. Члени робочої групи — переважно освітяни, фахівці, досвідчені практики, представники батьківської спільноти ліцею та громадської ради громади. 

— Кожен має свою думку, але ми працюємо в межах законодавства на розвиток сучасного освітнього простору. На жаль, керівник ліцею перешкоджає нам бути почутими, — вважає Наталія Борис. — На окрему зустріч ніхто не прийшов, на телефонні дзвінки міського голови директор відповів не одразу. Запланована зустріч відбулася пізніше визначеного часу, на неї керівник ліцею самовільно запросив батьків учнів початкової школи, яких налаштував на деструктив. Цю зустріч ми планували провести згодом, і мали погодити її з педагогічним колективом. Мета зустрічі перетворилася на формат образ робочої групи, міського голови. Буде опрацьовано документ, який підписували в кінці зустрічі, але вам, шановні, слід зрозуміти, що реформа — не місцева вигадка чи забаганка, а державний курс на покращення доступності і якості освітніх послуг, на європейське майбутнє, від якого ми не можемо відійти навіть під час повномасштабної війни. Усі заклади освіти — приватні чи комунальні — підпорядковуються українському законодавству, тож не потрібно організовувати ненависть, чинити опір і шукати ворога серед своїх. 

Влада радить батькам заходити на сайт Міносвіти, читати офіційні роз’яснення щодо важливості середньої профільної освіти, аналізувати інформацію. 

— Не може бути, що часи змінюються, а школи — ні. Сьогоднішні діти випереджають дорослих своїм сприйняттям, і ми повинні встигати за ними, мислити майбутнім, а не минулим, бути готовими виходити із зони комфорту, — вважає Наталя Борис.

У свою чергу батьки Ліцею №1 стверджують, що влада їх не чує, що «вони не проти створення закладу нового типу, але не в їхньому закладі, де створено умови безпечного та якісного навчання». Чимало батьків вважають заклад найкращим у місті, в якому комфортно навчатися дітям, і куди батьки щороку вкладають власні кошти.

«Хочемо почути: чому саме наш заклад, а не будь-який інший чи на базі іншої будівлі?», — запитують владу.

Раніше для створення профільного ліцею у громаді влада розглядала ще один заклад — Гімназію №5. До речі, її керівник Лариса Капчинська схвально ставилася до цієї ініціативи, як і більшість. «Складається таке враження, що владі подобається йти проти громади, — обурюються батьки і вчителі. — Тим паче, що саме міська влада вирішує, в якому приміщенні облаштовувати ліцей».

Чому ж плани змінилися, — ми попросили прокоментувати начальника управління освіти і науки міської ради Тетяну Ващук. Тетяна Володимирівна послалася на зайнятість і пообіцяла, що 10 квітня «вийде запис із детальним роз’ясненням щодо того, чому обрали Ліцей №1, а не Гімназію №5». 

Юлія КЛИМЧУК