Що насправді передбачають зміни до Конституції України: децентралізацію чи узурпацію влади?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Останнім часом топ-темою стало обговорення змін до Конституції. Одні переконують, що ці зміни направлені на децентралізацію, інші — на узурпацію влади Президентом. Що ж насправді передбачають ці зміни?
Анатолій Н., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
(Закінчення. Початок у №40, 42 від 2, 16 жовтня 2015 р.)

Стаття 142. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є:

  1. земля, рухоме і нерухоме майно, природні ресурси, інші об’єкти, що є у комунальній власності територіальної громади;

  2. місцеві податки і збори, частина загальнодержавних податків та інші доходи місцевих бюджетів.


Об’єкти спільної власності територіальних громад перебувають в управлінні районної чи обласної ради та утримуються за рахунок коштів, відповідно, районного чи обласного бюджету.
Держава забезпечує сумірність фінансових ресурсів та обсягу повноважень органів місцевого самоврядування, визначених Конституцією та законами України.
Зміна компетенції органу місцевого самоврядування здійснюється з одночасними відповідними змінами у розподілі фінансових ресурсів.
Держава компенсує витрати органів місцевого самоврядування, спричинені рішеннями органів державної влади.
Територіальні громади можуть об’єднувати на договірних засадах об’єкти комунальної власності, а також — кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні органи і служби.
Стаття 143. Територіальна громада безпосередньо або через органи місцевого самоврядування громади відповідно до закону:

  1. управляє майном, що є в комунальній власності;

  2. затверджує бюджет відповідної громади і контролює його виконання;

  3. затверджує програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролює їх виконання;

  4. встановлює місцеві податки і збори;

  5. забезпечує реалізацію результатів місцевих референдумів;

  6. утворює, реорганізовує та ліквідовує комунальні підприємства, організації й установи, а також здійснює контроль за їх діяльністю;

  7. вирішує інші питання місцевого значення, віднесені законом до її компетенції.


Обласна, районна рада:

  1. затверджує обласний, районний бюджет для виконання спільних проектів, у тому числі за рахунок коштів, залучених на договірних засадах із місцевих бюджетів, та контролює його виконання;

  2. вирішує інші питання, віднесені законом до її компетенції.


Обласна рада затверджує регіональну програму соціально-економічного та культурного розвитку області й контролює її виконання.
Розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування громад, районів, областей визначається законом на основі принципу субсидіарності.
Виконавчим органам місцевого самоврядування громади, виконавчим комітетам районної, обласної рад, відповідно до закону, можуть бути делеговані окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України, передає органам місцевого самоврядування відповідні об’єкти державної власності. Такі повноваження можуть бути відкликані з підстав і в порядку, що визначені законом.
Виконавчі органи місцевого самоврядування громади, виконавчий комітет районної, обласної ради з питань здійснення ними делегованих повноважень органів виконавчої влади є підконтрольними органам виконавчої влади, що делегували такі повноваження.
Стаття 144. Територіальні громади, голови громад, органи місцевого самоврядування, відповідно до закону, ухвалюють акти місцевого самоврядування, які є обов’язковими до виконання на відповідній території.
Дію актів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняє префект із одночасним зверненням до суду.
У разі ухвалення головою громади, радою громади, районною, обласною радою акту, що не відповідає Конституції України, створює загрозу порушення державного суверенітету, територіальної цілісності чи загрозу національній безпеці, Президент України зупиняє дію відповідного акту з одночасним зверненням до Конституційного Суду України, тимчасово зупиняє повноваження голови громади, складу ради громади, районної, обласної ради та призначає тимчасового державного уповноваженого. Тимчасовий державний уповноважений спрямовує та організовує діяльність відповідних виконавчих органів місцевого самоврядування громади, виконавчого комітету районної, обласної ради.
Конституційний Суд України розглядає таке звернення Президента України невідкладно.
У разі визнання Конституційним Судом України акту голови громади,
ради громади, районної, обласної ради таким, що відповідає Конституції України, Президент України скасовує акт, виданий, відповідно до частини третьої цієї статті.
У разі визнання Конституційним Судом України акту голови громади, ради громади, районної, обласної ради таким, що не відповідає Конституції України, Верховна Рада України за поданням Президента України достроково припиняє повноваження голови громади, ради громади, районної, обласної ради та призначає позачергові вибори у визначеному законом порядку;
6) назву розділу ІХ викласти в такій редакції:
«Розділ ІХ. Адміністративно-територіальний устрій України»;
7) частину першу статті 150 доповнити пунктом 11 такого змісту:
«11) вирішення питання за зверненням Президента України про відповідність Конституції України акту голови громади, ради громади, районної, обласної ради»;
8) розділ ХV «Перехідні положення» доповнити пунктами 17 і 18 такого змісту:
«17. Після набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)»:
1) наступні чергові місцеві вибори — вибори голів громад, депутатів рад громад, районних, обласних рад проводяться в останню неділю жовтня 2017 року.
Повноваження сільських, селищних, міських голів та депутатів місцевих рад, обраних на чергових виборах у жовтні 2015 року та місцевих виборах у період із жовтня 2015 року до жовтня 2017 року, припиняються з дня набуття повноважень відповідно головами громад, радами громад, районними та обласними радами, обраними на наступних чергових місцевих виборах у жовтні 2017 року;
2) Президент України за поданням Кабінету Міністрів України призначає на посади та звільняє з посад голів місцевих державних адміністрацій до призначення відповідних префектів;
3) тимчасово, до призначення префекта, повноваження, визначене пунктом 1 статті 119 та частиною другою статті 144 Конституції України, здійснює голова відповідної місцевої державної адміністрації;
4) Президент України до обрання на наступних чергових місцевих виборах у жовтні 2017 року голів громад, депутатів рад громад, районних, обласних рад здійснює повноваження, передбачені статтею 144 Конституції України, щодо актів, ухвалених відповідно сільськими, селищними, міськими головами, сільськими, селищними, міськими, районними і обласними радами. Призначені при цьому тимчасові державні уповноважені спрямовують та організовують діяльність виконавчих органів відповідної сільської, селищної, міської ради, виконавчого апарату відповідної районної, обласної ради.
Конституційний Суд України невідкладно розглядає відповідне звернення Президента України щодо актів сільських, селищних, міських голів, сільських, селищних, міських, районних і обласних рад.
У разі визнання Конституційним Судом України акту сільського, селищного, міського голів, сільської, селищної, міської, районної, обласної рад таким, що не відповідає Конституції України, Верховна Рада України за поданням Президента України достроково припиняє повноваження відповідно сільського, селищного, міського голови, сільської, селищної, міської, районної, обласної ради та призначає позачергові вибори.
18. Особливості здійснення місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей визначаються окремим законом».