Що необхідно знати, купуючи непродовольчі товари, щоб не стати жертвою аферистів

Добрий день, редакція газети «Звягель»! В одному із магазинів нашого міста я придбала мобільний телефон. Через декілька днів, після того, як сіла батарея, я виявила, що даний телефон неможливо зарядити. Спочатку я звернулася з даною проблемою до продавця, на що у відповідь отримала нецензурну лайку, після чого він мене буквально виштовхнув із магазину. Я звернулась у службу із захисту прав споживачів, але вони мені не змогли допомогти, оскільки був відсутній чек із магазину. Що робити в такій ситуації?
Валентина Ч., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Останнім часом до редакції «Звягеля» все частіше почали звертатися громадяни, які в торгових точках нашого міста купують різного роду товари, але через декілька днів виявляють суттєві недоліки. І, як правило, продавці цих товарів поводяться агресивно та відмовляють в обміні, ремонті або поверненні грошових коштів.
Крім вищеописаного випадку, до редакції, також зі скаргою на дії не добропорядних продавців, звернулася жінка, яка придбала телевізор, а той через два дні перестав працювати. Причому, цей телевізор вона придбала не у приватного підприємця, а в одному із супермаркетів електроніки відомої всеукраїнської мережі. Як завжди, спочатку був скандал, а потім все ж таки даний телевізор без складання будь-яких документів був прийнятий та направлений на експертизу, до майстрів цієї ж мережі. І, як не дивно, їхній експерт сказав, що у всьому винна саме покупець, оскільки була пошкоджена пломба, а отже, нібито, покупець самостійно намагалася відремонтувати телевізор, а тому гарантія тепер на нього не поширюється.
Також до мене зверталася мати-одиначка, яка купила в одному із взуттєвих магазинів міста дитячі черевики, в яких через тиждень відклеїлася підошва та порозходилися шви. Вона зверталась до відділу з питань захисту прав споживачів. Після розгляду її скарги вона, разом із представником міської ради, відвідували даного підприємця, який пообіцяв відремонтувати взуття. Але своєї обіцянки недотримав. Після місяця поневірянь дана жінка була вимушена звернутися до суду за захистом своїх прав, а її дитина вимушена ходити у літніх кросівках, бо коштів на нові черевики у цієї сім’ї немає.
Але, на жаль, таких принципових покупців, які доводять справу до суду, як вищезазначена мати-одиначка, дуже мало, чим і користуються «не чисті на руку» продавці.
А тому, щоб не опинитися в подібних ситуаціях, необхідно знати свої права та обов’язки та вміти ними користуватись.
У відповідності до ст.4 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на:

  1. захист своїх прав державою;

  2. належну якість продукції та обслуговування;

  3. безпеку продукції;

  4. необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);

  5. відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;

  6. звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;

  7. об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).


Споживачі зобов’язані:

  1. перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;

  2. у разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару, до початку використання товару звернутися за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, яка виконує їх функції;

  3. користуватися товаром, згідно з його цільовим призначенням, та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;

  4. з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару, застосовувати передбачені виробником у товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил у документації, — дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.


Згідно зі ст.8 даного Закону, у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків, споживач, у порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

  1. пропорційного зменшення ціни;

  2. безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

  3. відшкодування витрат на усунення недоліків товару.


У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених, за необхідності, висновком експертизи, споживач, у порядку та у строки, що встановлені законодавством, і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

  1. розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

  2. вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника).


Стосовно непродовольчих товарів, що перебували у використанні та були реалізовані через роздрібні комісійні торговельні підприємства, вимоги споживача задовольняються за згодою продавця.
Вищевказані вимоги пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги, — за місцезнаходженням споживача.
Споживач має право пред’явити одну з вимог, а в разі її невиконання, — заявити іншу вимогу.
Продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) зобов’язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.
Доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад 5 кілограмів продавцю, виробнику та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника.
За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості, — протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.
Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться.
Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться, виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни, — виходячи з вартості на час купівлі.
При розірванні договору розрахунки зі споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться, виходячи з його вартості на час пред’явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни, — виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору, — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше, ніж протягом 7 днів.
При пред’явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом 14 днів із дати його пред’явлення або за згодою сторін — в інший строк.
На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації), незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов’язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України.
За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.
Вимоги споживача розглядаються після пред’явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.
Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.
У разі втрати споживачем технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, їх відновлення здійснюється у порядку, визначеному законодавством.