РIЗДВО IВАНА ХРЕСТИТЕЛЯ

РIЗДВО IВАНА ХРЕСТИТЕЛЯ

\"РIЗДВО7 липня за новим стилем (24 червня за старим) Східні Церкви святкують Різдво Івана Хрестителя. Пам'ять про Івана Хрестителя або Івана Предтечу займає у східній літургічній традиції особливе місце. Серед інших святих Іван Хреститель має найбільшу пошану — протягом церковного року на його честь святкується аж шість дат. Серед них — празник Зачаття, Різдва, Усікновення Голови, Перше і Друге Знайдення Голови, Третє Знайдення Голови і Собор Івана Хрестителя після Богоявлення. Різдво святого Івана Хрестителя — найбільше з усіх свят на його честь.
Іван Предтеча був посланцем Бога, щоб сповістити людям про прихід і живу присутність Месії на землі. Він указує на Спасителя і хрестить Його в ріці Йордан. Цей святий навчав, проповідував, хрестив, викривав гріхи, відстоював справедливість. Його життя — це безперервна жертва. За Христа і христову науку святий відважно приймає мученицьку смерть. За наказом Ірода Антипи Іванові Хрестителю відтяли голову.
Свято Різдва Івана Хрестителя відоме ще з четвертого століття. Проповіді на цей празник знаходимо у святих Івана Золотоустого, Амвросія і Августина.
Різдво святого Івана Хрестителя співпало зі святом Івана Купала. В дохристиянській слов’янській традиції свято Купала (сонця) відзначали під час літнього сонцестояння (20-23 червня). Однак після християнізації свята, суміщення його з днем Івана (Йоана) Хрестителя та через відставання юліанського календаря від григоріанського, один з наймагічніших днів року дістав нову назву — Івана Купала, а святкування його змістилося на два тижні. Ім'я ж святу дав Купало — поганський бог земних плодів. Колись йому приносили в жертву хліб.
Головні атрибути свята — це Купало й Марена. Тому до цього свята молодь заздалегідь старанно готувалась: робили опудало, готували деревця (називали їх «Мареною» або «Купалом»), плели з живих квітів вінки, збирали хмиз, готували кулі соломи на вогнище. За звичаєм, це дві уквітчані гілки, подібні до людських фігур. Довкола опудал молодь водить таночки та співають ритуальні купальські пісні.
У різні часи Церква намагалася побороти язичницькі традиції у святкуванні Різдва Івана Хрестителя, однак ця спроба була не зовсім вдалою. Чимало християнських свят зуміли поєднати в собі християнські і поганські традиції.