ПІДТРИМАННЯ ДЕРЖАВНОГО ОБВИНУВАЧЕННЯ В СУДІ — КОНСТИТУЦІЙНИЙ ОБОВ’ЯЗОК ПРОКУРОРА

Підтримання державного обвинувачення в суді є однією з основних функцій прокуратури. Ця процесуальна діяльність прокурора закріплена в ст.121 Конституції України.
Завдання державного обвинувача є обвинувачення особи, яка піддається кримінальному переслідуванню у здійсненні злочину, захист прав і законних інтересів осіб, які потерпіли від злочину та інтересів держави, сприяння суду в установленні об’єктивної істини у справі, виявленні всіх обставин, які мають значення для винесення обвинувального або виправдувального вироку, у визначені міри покарання підсудному і вирішенні питань відшкодування втрат, а також у встановленні причин злочину і умов, що йому сприяли.
Функція прокуратури — підтримання державного обвинувачення в суді — займає домінуюче становище в системі кримінально-процесуальних функцій, і вона посідає перше місце за конституційним переліком функцій, покладених на прокуратуру.
Відповідно до положення Конституції України за участю державних обвинувачів Новоград-Волинської міжрайонної прокуратури, в І півріччі 2011 року Новоград-Волинським міськрайонним судом розглянуто 144 кримінальні справи відносно 178 осіб із постановленням обвинувальних вироків.
Кримінальним кодексом України до осіб, визнаних винними у вчинені злочину, судом можуть бути застосовані такі види покарань:

  • штраф;

  • позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю;

  • громадські роботи;

  • виправні роботи;

  • конфіскація майна;

  • арешт;

  • обмеження волі;

  • позбавлення волі на певний строк;

  • довічне позбавлення волі.


Також суд при призначенні покарання, враховуючи тяжкість злочину, особу винного та інші обставини справи, враховуючи можливість виправлення засудженого без відбування покарання, може прийняти рішення про звільнення особи від відбування покарання з випробуванням. У цьому разі судом встановлюється іспитовий строк тривалістю від 1 до 3 років.
У поточному році 64 особи були позбавлені волі і направлені для відбування покарання в установи виконання покарань. Переважна більшість осіб позбавлена волі за злочини скоєні проти власності, проти життя та здоров’я особи та злочини у сфері обігу наркотичних засобів. 14 осіб притягнено до кримінальної відповідальності з призначенням покарання у вигляді штрафу та 12 осіб — у вигляді громадських робіт.
Такий вид покарання, як громадські роботи, став застосовуватись із вересня 2001 року. Він полягає у виконанні засудженим у вільний від роботи чи навчання час безоплатних суспільно корисних робіт, вид яких визначають органи місцевого самоврядування. Громадські роботи встановлюються на строк від шістдесяти до двохсот сорока годин і відбуваються не більше як чотири години на день.
По злочинах у сфері господарської діяльності 5 осіб позбавлені права обіймати керівні посади та займатися господарською діяльністю. Ця міра покарання призначається як основна, так і додаткова. Основна призначається на строк від 2 до 5 років, а додаткова — від 1 до 3 років.
Вироками суду 88 осіб звільнено від відбування покарання з випробуванням зі встановленням іспитового строку. Це особи, котрі скоїли злочини категорії середньої тяжкості, за які передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк не більше 5 років. До цієї категорії відносяться і неповнолітні, 12 осіб яких притягнено до кримінальної відповідальності. Троє неповнолітніх позбавлені волі за тяжкі злочини і направлені в установи виконання покарань.
Такий вигляд на сьогодні має судова репресія по м. Новоград-Волинський та Новоград-Волинському району.
Відповідно до статистичних даних, значно більше осіб притягнено до кримінальної відповідальності в порівнянні з аналогічним періодом 2010 року, що стане предметом розгляду на нараді правоохоронних органів.
М.КАПУСТІН, старший помічник Новоград-Волинського міжрайонного прокурора