Нагляд за додержанням законів щодо захисту прав і свобод громадян та інтересів держави

З 1 грудня 2012 р. набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань удосконалення діяльності прокуратури» від 18.09.2012 р. №5288-VI. Найбільш суттєвих змін зазнав Закон України «Про прокуратуру»: скорочено перелік документів реагування прокурора, врегульовано порядок проведення прокурорських перевірок.
Статтею 21 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що перевірки проводяться за письмовими зверненнями органів державної влади, органів місцевого самоврядування; депутатів усіх рівнів; фізичних та юридичних осіб; за власною ініціативою прокурора.
При цьому перевірки за заявами фізичних чи юридичних осіб, зверненнями та запитами депутатів усіх рівнів, крім заяв та повідомлень про кримінальне правопорушення, проводяться лише у разі їх попереднього розгляду компетентними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами або неприйняття ними у встановлені строки рішень з цих питань.
Новацією є необхідність для здійснення перевірки прийняття прокурором відповідної постанови. Постанова повинна містити підстави, що свідчать про можливі порушення законності, та обгрунтовує необхідність вчинення дій, передбачених пунктами 3, 4 та 5 частини першої статті 20 цього Закону. Не допускається проведення перевірки без надання копії зазначеної постанови представнику підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, підпорядкованості чи приналежності, фізичній особі-підприємцю. Постанова прокурора може бути оскаржена цими особами до прокурора вищого рівня або суду в порядку адміністративного судочинства протягом десяти днів з дня одержання копії постанови.
У чинному галузевому наказі №3гн від 7 листопада 2012 року прокурорів усіх рівнів зобов’язано забезпечити нагляд за додержанням і застосуванням законів Кабінетом Міністрів України, міністерствами та відомствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, органами державного нагляду (контролю) та управління.
Участь органів прокуратури у забезпеченні законності з боку органів контролю була актуальною і раніше, тому Новоград-Волинською міжрайонною прокуратурою під час реалізації наглядових повноважень прокуратури центр тяжіння перенесено на контролюючі органи.
В поточному році Новоград­­-Волинською міжрайпро­куратурою прийнято 54 постанови про проведення перевірок, з них: 20 про проведення перевірок в органах місцевого самоврядування та органах виконавчої влади, 15 — в органах державного контролю.
За результатами проведених перевірок розпочато 6 кримінальних проваджень, розглянуто із вжиттям заходів 42 подання, притягнуто до відповідальності 35 посадових осіб органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, в тому числі, 13 — органів державного контролю.
Основні зусилля прокуратури були зосереджені на проблемах додержання прав і свобод громадян у сфері погашення заборгованості із заробітної плати, охорони прав дітей, додержанні законодавства у бюджетній системі, паливно-енергетичному комплексі, у сфері навколишнього природного середовища, земельних правовідносин.
Не залишається поза увагою прокуратури додержання законодавства у сфері забезпечення конституційних засад підприємницької діяльності, додержання вимог Законів України «Про адміністративні послуги», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
З метою усунення перешкод у розвитку бізнесу, недопущення фактів порушення прав фізичних осіб-підприємців та господарюючих суб’єктів, незаконного втручання в їх господарську діяльність, тиску з боку контролюючих та правоохоронних органів у Новоград-Волинській міжрайонній прокуратурі організовано роботу телефону «гарячої лінії», проведено ряд перевірок в органах державного контролю, правоохоронних органах, органах влади та місцевого самоврядування.
Упродовж 2012-2013 років перевірки проведені у Новоград-Волинському районному відділі управління Держтехногенбезпеки у Житомирській області, Новоград-Волинській райСЕС, управлінні ветеринарної медицини у Новоград-Волинському районі, Новоград-Волинській ОДПІ, інших органах державного контролю, Новоград-Волинському МВ УМВС України в Житомирській області.
На жаль, як показали проведені Новоград-Волинською міжрайпрокуратурою перевірки, органами державного контролю та правоохоронними органами не забезпечено належного виконання вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», допускаються прорахунки в роботі, внаслідок чого порушуються конституційні права суб’єктів господарювання.
Системними є порушення законодавства під час призначення перевірок, оформлення направлень для їх проведення, попередження суб’єктів господарювання про планові заходи. За наслідками проведених упродовж 2012-2013 років перевірок з питань додержання конституційних прав підприємницької діяльності Новоград-Волинською міжрайпрокуратурою внесено 9 документів реагування органам контролю, за результатами розгляду яких до дисциплінарної відповідальності притягнуто 12 посадових осіб.
Новоград-Волинська міжрайпрокуратура реагувала і на інші порушення у сфері господарської діяльності, при наданні адміністративних послуг тощо.
Т.КРИВОШЕЙ, старший прокурор Новоград-Волинської міжрайонної прокуратури