Утилізаційний збір, або Ще одна спроба підтримати вітчизняного автовиробника із корейським корінням

Добрий день, шановна редакція газети «Звягель»! Зараз майже всі автосалони проводять рекламні акції та пропонують придбати автомобіль до 1 вересня 2013року, оскільки після цієї дати автомобілі значно подорожчають. Чи правда це? Якщо так, то в зв’язку з чим?

Сергій У., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
На жаль, дійсно існує велика ймовірність того, що ціни на авто піднімуться мінімум на 6 000 грн. (і це на авто економкласу). Причиною тому є прийнятий Верховною Радою України та підписаний Президентом Закон України «Про утилізацію транспортних засобів» та Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів та вдосконалення деяких податкових норм», який вступає в силу з 1 вересня 2013 р.
Суттю новоприйнятих законів є те, що при купівлі нового авто із автосалона або при ввезені авто із-за кордону, необхідно сплатити збір за його утилізацію в майбутньому!
А мінімальна ставка складає 5500,00грн., яка ще множиться на відповідний коефіцієнт.

З приводу даного закону низка європейських та азіатських країн виразили ноту протесту, яка була проігнорована Україною. Більшість експертів ринку та пересічних українців визнала даний закон одним із найбезглуздіших та найбільш необгрунтованих за останні роки. Дійсно, за що власник повинен платити дані кошти? Якщо за те, що він здасть свій автомобіль на автошрот або на металобрухт, то ще йому заплатять як мінімум 2000,00 грн!
Але при цьому наші народні депутати для обгрунтування необхідності прийняття даного закону, як завжди, знайшли «благу мету». Як зазначається в пояснювальній записці до даного закону: «На сьогодні парк легкових, вантажних, вантажопасажирських, спеціальних, спеціалізованих автомобілів та автобусів у нашій країні є одним з найбільш застарілих у Європі. При цьому в останні роки намітилася тенденція до збільшення середнього віку автомобілів, які знаходяться в експлуатації. Станом на 1 січня 2011 року, середній вік таких транспортних засобів в Україні склав 18,2 року (у 2010 р. цей показник становив 17,7 років).
Очевидно, що за такого стану національного автомобільного парку для нашої країни дедалі гостріше постають питання, пов’язані з екологією, безпекою, якістю палива та технічними стандартами».
Зважаючи на це, шановні депутати забули зазначити, що причиною того, що українці їздять на авто, середній вік яких у містах, як наш Новоград-Волинський, зазвичай перевищує 20 років, є — найбільша вартість митних платежів(у Європі вартість уживаних авто в 3-5 разів менша, ніж в Україні). І для того, щоб покращити ситуацію, вирішили запровадити новий податок, який призведе до здорожчання вартості нових авто ще в середньому на 5%-15%!
Закон України «Про утилізацію транспортних засобів» є ще «сирим» та не досить конкретним. Зокрема, в даному законі не прописано ключові для багатьох українців моменти:

  • Скільки років повинно бути автомобілю, який підлягає обов’язковій утилізації;

  • яким чином змусити власника, який не бажає передавати авто на утилізацію;

  • які штрафні санкції за відмову від утилізації, тощо.


Більш конкретним є Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів та вдосконалення деяких податкових норм», оскільки він передбачає розмір збору, який буде сплачуватись вже з 1 вересня 2013 р. Але при цьому є також незрозуміло, чим керувався Кабмін, коли встановлював такі тарифи.
ОБ’ЄКТ ТА БАЗА ОПОДАТКУВАННЯ ПОДАТКОМ ЗА УТИЛІЗАЦІЮ
Об’єктом та базою оподаткування податком за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів є:

  • транспортний засіб, що ввозиться на митну територію України в митному режимі імпорту;

  • транспортний засіб, вироблений (виготовлений) в Україні для продажу на внутрішньому ринку України;

  • транспортний засіб, придбаний в особи, яка не є платником;

  • кузов для транспортного засобу, що ввозиться на митну територію України в митному режимі імпорту, за винятком кузовів, ввезених на митну територію України «для промислового складання» транспортних засобів відповідно до Митного тарифу України.


НЕ Є ОБ’ЄКТОМ ТА БАЗОЮ ОПОДАТКУВАННЯ ТРАНСПОРТНІ ЗАСОБИ, ЩО:

  • реалізуються для інвалідів, у тому числі дітей-інвалідів, а також транспортні засоби спеціального призначення (швидка медична допомога, транспортні засоби пожежної і техногенної безпеки та для потреб підрозділів центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах цивільного захисту та рятувальної справи), оплата вартості яких здійснюється за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, коштів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування;

  • придбані на території України і в установленому порядку були вперше зареєстровані та/або перереєстровані до 1 вересня 2013 року у власників транспортних засобів або в осіб, які не є платниками цього податку, а також якщо такі транспортні засоби реалізовані після 1 вересня 2013 року;

  • призначені для вивезення за межі митної території України у митному режимі «експорту».


СТАВКИ ПОДАТКУ ЗА УТИЛІЗАЦІЮ ЗНЯТИХ З ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ:

  • Автомобілі легкові та інші транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей (крім транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб і більше, включаючи водія), включаючи вантажопасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі та кузови до них, за винятком кузовів, ввезених на митну територію України «для промислового складання» транспортних засобів — 5500 грн.

  • Транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, включаючи водія, транспортні засоби, призначені для перевезення вантажів, транспорті засоби спеціального призначення — 11 000 грн.


Сума податку буде визначатися шляхом множення вищезазначеної ставки збору на відповідні коефіцієнти, які, в залежності від класифікації автомобіля та об’єму двигуна, складають від 0,86 до 12.