Чому досі не ухвалили міський бюджет, і як його не перетворити на «бюджет проїдання»?

Про це йшлося під час зустрічі голови постійної депутатської комісії з питань міського бюджету та комунальної власності Ігоря Юшманова із представниками місцевих ЗМІ, що відбулася 18 січня. У спілкуванні з журналістами також взяли участь секретар міської ради Олена Пономаренко і начальник фінансового управління міської ради Ірина Ящук.
Ігор Геннадійович назвав щонайменше п’ять ключових причин того, чому місто від початку року й дотепер живе й працює без затвердженого міського бюджету. Водночас, він зауважив, що бюджетне питання було розглянуто на депутатських комісіях (29 грудня 2015 року) і на погоджувальній раді (30 грудня 2015 року). Втім, на заваді ухваленню міського бюджету стали не прийняті на той момент закони на державному рівні.
Зокрема, Закон «Про Державний бюджет України» був підписаний Президентом 31 грудня, оприлюднений в офіційних засобах масової інформації — 5 січня 2016 року.
Закон «Про зміни до Податкового кодексу» — підписаний Президентом 31 грудня, опублікований — 13 січня.
Закон «Про внесення змін до Бюджетного кодексу» — опублікований 5 січня.
Крім цього, досі не відбулася бюджетна сесія районної ради (планувалася на 5-6 січня, очікується 3 лютого), а, як відомо, низка установ, що діють на території міста, співфінансуються із міського і районного бюджетів. Насамперед, мова йде про ТМО, СМО, комунальну аптеку. Також не було ясності у питанні фінансування професійно-технічного училища.
Наразі сесію міської ради, на якій депутати мають затвердити міський бюджет, заплановано на 4 лютого.
На запитання: «Бюджет-2016 стане бюджетом розвитку чи виживання?», секретар міської ради Олена Пономаренко відповіла, що, безумовно, буде бюджет розвитку. І нагадала, що в стадії обговорення перебувають нові проекти, які можуть бути реалізовані: продовження будівництва хірургічного комплексу, відновлення роботи військового шпиталю, переобладнання частини приміщень будівлі «Укртелекому» для роботи міських відділів і управлінь.
Хоча подальші озвучені проблеми, із якими зіткнеться місто у поточному році, можуть поставити це твердження під сумнів.
Якщо коротко, то у цьому році не передбачається субвенції з Державного бюджету на відшкодування транспортним підприємствам витрат на перевезення пільгових категорій населення. Цю статтю витрат Верховна Рада переклала на плечі місцевих бюджетів. Уже пораховано: якщо в повному обсязі безкоштовно перевозити всіх пільговиків, то потрібно компенсувати перевізниками понад 11 мільйонів гривень! Залишається відкритим також питання щодо оплати харчування учнів у школах. І, звісно, при цьому повинні бути профінансовані заробітні плати бюджетникам, оплачені витрати на енергоносії та інші статті видатків, без яких не обходиться жоден бюджет.
Тож, попри те, що в державі оголошено курс на децентралізацію, а відтак — додаткові податки повинні залишатися на місцях, розпланувати міський бюджет так, щоб вистачило всім, вочевидь, не вийде.
«Якщо фінансувати всі передбачені пільги у повному обсязі, то замість бюджету розвитку ми отримаємо «бюджет проїдання», — така думка прозвучала під час прес-конференції. «Рекомендація «згори» завжди одна — зменшуйте видатки», — зауважила секретар міської ради Олена Пономаренко.
Зрозуміло, що це далеко не всі камені спотикання, із якими зіткнуться депутати, обговорюючи питання бюджету. Що отримаємо на виході, — стане відомо 4 лютого, якщо знову в силу якихось причин засідання сесії не буде перенесено.
Олег БРЮХАНОВ