ТУТ ПІКЛУЮТЬСЯ ПРО ДОЛІ

У зв’язку з реформуванням Державної кримінально-виконавчої служби України та на ближення її до європейських стандартів, у державі більш широко застосовуються покарання, альтернативні позбавленню волі, які не потребують великих затрат, так як, засуджені не втрачають родинні зв’язки, житло, роботу, мають реальну змогу займатися вихованням дітей. Виконання яких покладається на органи кримінально-виконавчої інспекції.
Так, з метою гуманізації кримінальної відповідальності у квітні поточного року внесені зміни до Кримінального кодексу України, якими розширено застосування громадських робіт з 14 статей КК України до 35.
Громадські роботи — це безоплатні суспільно-корисні роботи (до 240 годин), що виконуються на користь громади за місцем проживання порушника (праця з благоустрою об’єктів комунальної власності, прибирання вулиць, парків, кладовищ, стихійних сміттєзвалищ, місця загального користування).
Щодо громадських робіт, то у вересні цього року було внесено зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, яким запроваджено новий вид адміністративного стягнення у виді громадських робіт, вид яких визначається органами місцевого самоврядування відповідними рішеннями. Відтепер санкції семи статей адміністративного кодексу передбачають стягнення у виді громадських робіт (від 20 до 60 годин). З цією метою до органів місцевого самоврядування направлені відповідні запити.
З січня 2009 року Прикінцевими положеннями Кримінально-виконавчого кодексу України передбачено передачу від органів внутрішніх справ до кримінально-виконавчої інспекції функції обліку та контролю за поведінкою осіб умовно-достроково звільнених з установ виконання покарань (з початку року за даними райвідділу міліції таких осіб звільнено 43 особи, у 2007 році — 47 осіб). Контроль за даними особами включає в себе допомогу в вирішенні соціально-побутових, медичних, психологічних, матеріальних та інших проблем. Умовно-дострокове звільнення застосовується до засуджених за умови відбуття певної частини строку покарання, зразкової поведінки та чесного ставлення до праці. Деякі втрачають житло, не мають паспортів, коштів на їх виготовлення та засобів на існування після звільнення. А найстрашніше — ці особи відторгаються суспільством, залишаючись на самоті зі своїми проблемами. Всі ці негаразди, в першу чергу, штовхають до протиправної поведінки (пияцтва, наркоманії, скоєння нових злочинів). Тому під час роботи існують певні труднощі, з урахуванням яких Департаментом встановлені кваліфікаційні умови щодо наявності у працівників вищої психологічної, педагогічної або юридичної освіти.
На сьогодні, як відомо, не є новиною, що всі інститути держави реформуються або потребують реформування. Не обійшла ця участь і нас. Першочерговим стратегічним завданням є створення на базі кримінально-виконавчої інспекції СЛУЖБИ ПРОБАЦІЇ — це «метод роботи зі злочинцями». Варто наголосити, що пробація не є просто різновидом покарання, альтернативним ув’язненню, або особливим органом державного управління. «ПРОБАЦІЯ» — це система, що надає злочинцям можливість реформуватися — довести поведінкою своє виправлення. Для комплексної допомоги у виправленні засуджених служба пробації залучає органи місцевого самоврядування, підприємства різних форм власності, державні, релігійні та громадські організації.
Замість того, щоб бути покараними, злочинці звільняються від відбування покарання під нагляд працівника служби пробації. Упродовж певного часу він здійснює нагляд за злочинцями, намагаючись змінити певні риси останніх. Після завершення пробаційного періоду суд переглядає справу кожного засудженого. Якщо суд переконується, що засуджена особа виконала свої обов’язки, вона звільняється від покарання, а якщо ні, — особа направляється до виправної установи.
На сьогодні кримінально-виконавчою інспекцією було заключено 11 угод про співробітництво, що, в свою чергу, надає більшої можливості реалізовувати різні заходи щодо підтримки засуджених, які перебувають на обліку кримінально-виконавчої інспекції. Слід відзначити з них міський та районний центри соціальних служб для сім’ї та молоді, які не розмежовані на місто та район, об’єднавши свої зусилля, допомагають у психологічному, соціальному та юридичному напрямку, підобліковим особам, які перебувають на обліку в інспекції. Також цією службою впроваджуються дні прийому засуджених в інспекції, де з ними проводяться бесіди профілактичного характеру.
Окрім цього, цією службою організовуються екскурсії до Житомирської виправної колонії №8, Коростенської виправної колонії №71, де брали участь неповнолітні особи, які перебувають на обліку інспекції.
З кожним днем набирає обертів співпраця з працівниками міської та районної служб у справах дітей. Спільно проводяться перевірки за місцем проживання неповнолітніх засуджених та засуджених жінок, які мають дітей віком до трьох років, обстежуються умови проживання, у разі потреби (якщо виявляється, що сім’я є малозабезпеченою) надається різноманітна допомога (одягом, виготовлення паспорту або оформлення пільг на сім’ю та інше).
Інспекція тісно співпрацює з Всеукраїнським благодійним фондом «ОАЗИС — ЖИТТЯ», Новоград-Волинським фондом «Світле майбутнє», обласним центром молоді «Твоя перемога». Дані фонди допомагають позбутися особам наркотичної та алкогольної залежності, надають притулок. Проводять із засудженими лекторії та фахові консультації, що висвітлюють різні сторони проблем, пов’язаних з ВІЛ/СНІДОМ, наркоманією та іншими соціальними негараздами. Так, у липні 2008 року спільно з районним та міським центром сім’ї та молоді, благодійними фондами «ОАЗИС — ЖИТТЯ» і «Світле майбутнє» було проведено відео-лекторій із підобліковими особами, які мають наркотичну та алкогольну залежність. Успішно курс лікування від наркозалежності пройшли три засуджених: з них 2 — чоловіки, 1 — жінка, від алкозалежності — 1 — чоловік.
На обліку інспекції перебуває переважна більшість осіб, які є малозабезпеченими та ті, які не мають постійної роботи, тому інспекція тісно співпрацює з міським центром зайнятості населення. Для швидшого працевлаштування засуджених центр надає різноманітну інформацію в сфері навчання та роботи і щомісяця інформують про вакансії в містах та районах. Для більш швидкого працевлаштування засудженим видається направлення до центру зайнятості.
Є співпраця у розвитку фізичного виховання засуджених. Так, інспекцією підписана угода про співпрацю з громадською організацією «Кіокушин-кай Шогагукукай Карате» .
Працівниками інспекції з початку року була проведена інформаційна робота серед засуджених осіб щодо проходження флюорографічного обстеження — пройшла практична більшість засуджених. У деяких з них виявлено запалення легенів, туберкульоз. У результаті плідної співпраці з Новоград-Волинським міськрай ТМО інспекцією було укладено угоду про співпрацю на майбутнє.
25 квітня 2008 року інспекцією та міськвиконкомом було підписано протокол про будівництво спортивного майданчика на території ОСББ «Містечко «Морське». Дані заходи відбувались у липні 2008 року, де брали участь підоблікові особи, громадські, релігійні організації, політичні партії та мешканці будинків прилеглих до території.
Проте наша служба має ряд проблем:

  • відсутність належних умов праці для працівників кримінально-виконавчої інспекції;

  • бракує на території міста та району закладів надання соціальної допомоги особам, звільненим з місць позбавлення волі, та тим, які не мають постійного місця проживання.


Хоча на території району і існує один центр реабілітації для осіб, які мають наркотичну та алкогольну залежність («НАДІЯ», с.Несолонь), але це мізер.
Саме про ці проблеми й йшлося на нараді «круглого столу», що днями відбулася у громадській приймальні міськвиконкому. Участь у ній взяли представники міської та районної влади, політичних партій, релігійних організацій та керівники підприємств. Обговорювалися питання зайнятості підоблікових осіб та тих категорій населення, які підпадатимуть під громадські роботи.
І.О.КАМЕНЧУК, начальник Новоград-Волинського міжрайонного відділу кримінально-виконавчої інспекції управління Департаменту у Житомирській області, капітан внутрішньої служби