ЯКІСТЬ ОСВІТИ У ШКОЛАХ МІСТА

Запровадження системи зовнішнього незалежного оцінювання було покликане надати всім випускникам однаково рівні умови вступу до вищих навчальних закладів. Також метою було вимірювання рівня навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів, якості освіти в них. За офіційними даними опитувань, понад 80 відсотків громадян країни підтримують ЗНО. З 2008 року цей метод оцінювання став основним інструментом оцінки якості знань випускників загальноосвітніх шкіл України.
У місті щорічно всебічно аналізуються результати ЗНО. У даному матеріалі усі дані наводимо за висновками результатів ЗНО-2011 та аналізом, наданим Українським центром оцінювання якості освіти (порівняння областей) та Вінницьким регіональним центром якості освіти (порівняння серед закладів Житомирської області та нашого міста).
Отож, за підсумками ЗНО-2011 Житомирщина посіла чотирнадцяте місце у загальнодержавному інтегрованому показнику рейтингу результатів ЗНО. За цим самим інтегрованим узагальнюючим з усіх навчальних предметів показником 248 випускників 11 класів 8 шкіл міста (у ЗОШ №3, ЗОШ 10 випускних 11 класів не було) Новограда-Волинського у 2011 році показали третій результат серед районів та міст нашої області (після випускників ЗНЗ міст Житомира і Бердичева). У порівнянні з минулим роком це дещо гірший результат (було друге місце після Бердичева), але, погодимося, це один із найкращих результатів в області!
Враховуючи відсотки учнів, котрі здавали тестування та набрали 150 (з 200 можливих) й більше балів, найвищі показники в області випускники шкіл нашого міста показали з історії України, фізики — перші місця. З української мови підтверджено минулорічний результат — 4 місце; з математики — 5 (було перше); історії України — друге (були на першому місці); географії — на 14 (були на 9 місці), біології — 5 (були на 3 місці); фізики — стали на першому (були на 17 місці); англійської мови — 1 (3 місце); німецької мови — 12 (13); російської мови — на 9 (у минулому році не здавали).
Найнижчі результати — з хімії (нижче середнього рівня по області — 23 місце, у минулому році було 11).
Говорячи про окремі начальні заклади, потрібно відмітити позитивні результати: Новоград-Волинські колегіум та НВК знаходяться на першому та на другому місцях серед усіх шкіл області за результатами тестування з української мови! 28 випускників колегіуму показали найкращий в області показник якості освіти з історії, математики, англійської мови!
Крім того, серед лідерів в області — НВК: на першому місці у ЗНО-2011 з німецької мови; на восьмому — з математики, з англійської — на дев’ятому. Серед шкіл міста найкращий з географії — колегіум (восьмий результат в області).
Понад 195 балів з можливих 200 показали: з української мови — 2 випускники ЗОШ №6 та 1 НВК; з історії — 1 із ЗОШ №6; біології — два випускники з НВК; по одному — із ЗОШ №6 та колегіуму; з хімії — 1 випускник НВК. З математики, географії, фізики, англійської, німецької, французької мов понад 195 балів жоден учасник ЗНО з нашого міста не набрав.
За якісним показником (% випускників, котрі здали тестування з результатом вище 150 балів) найкращий у місті колегіум — 91%; НВК — 85%; ЗОШ №2 — 59%; ЗОШ №6 — 56%, СШ №4 — 55%. За цим показником у загальному рейтингу шкіл області наш колегіум показав прекрасний результат — друге місце в області (після обласного педагогічного ліцею)! Безумовно, відмінний результат і у НВК — загальне четверте місце в області!
Отже, різниця в результатах учнів загальноосвітніх навчальних закладів та закладів освіти нового типу є цілком логічною. Вона пояснюється організацією навчального процесу, вкладеними ресурсами, педагогічними кадрами тощо.
Для учасників зовнішнього незалежного оцінювання 2012 року потрібно зауважити, що престиж навчального закладу та витрати на репетиторів не гарантують гарного результату на ЗНО. Високі результати показують розумні й працьовиті школярі, котрі цілеспрямовано готуються до тестування (незалежно від того, у якій школі вони навчаються).
Мій особистий висновок: аналіз стану викладання предметів, узагальнення відвіданих уроків, співбесід з учнями та вчителями, аналіз робіт учасників міських та обласних олімпіад із базових дисциплін, конкурсів-захистів робіт МАН, результатів ЗНО дозволяють зробити висновок, що в цілому стан справ із забезпеченням школярам вільного доступу до якісної освіти в місті є задовільним.
Побажаємо вдалої підготовки до наступного зовнішнього незалежного оцінювання, успіхів у навчанні та тестуванні всім випускникам 2012 року!
П.К.ЛІНЕВИЧ, завідувач інформаційно-методичного центру управління освіти і науки