Чи стане жити краще за новою Конституцією?

Добрий день, редакція газети «Звягель»! Минулої суботи Верховна Рада відновила Конституцію, що діяла до 2004 року. В чому полягають її основні відмінності від Конституції в попередній редакції?
Анатолій Н., м.Новоград-Волинський

На запитання відповідає начальник юридичного відділу газети «Звягель» Геннадій ФРЕГЕР:
Дійсно, 22 лютого Верховна Рада України нарешті відновила свою роботу та конституційною більшістю голосів прийняла низку доленосних законів, серед яких — відновлення Конституції України в редакції 2004 року.
Якщо пригадати недалеку історію, то дана редакція була прийнята під час помаранчевої революції, коли країна також знаходилась у важкому стані після президентських виборів.
У 2010 році, після приходу до влади Януковича В.Ф., дані зміни були скасовані Конституційним судом України.
І зараз, після чергової політичної кризи, історія повторюється — Верховна Рада відновлює Конституцію в редакції 2004 р.
У даної редакції є як прихильники, так і противники. З одного боку Президент втрачає частину повноважень, і ключова роль відводиться парламенту, що повинно унеможливити узурпацію влади з боку Президента, з іншого боку — ми всі добре пам’ятаємо часи президентства Ющенка В.А. за даної Конституції, коли було жорстке протистояння гілок влади і постійні конфлікти між Президентом та Урядом.
Розглянемо основні відмінності норм Конституцій у редакції 1996 і 2004 рр.
КОНСТИТУЦІЯ В РЕДАКЦІЇ 1996 РОКУ З ПРЕЗИДЕНТСЬКО-ПАРЛАМЕНТСЬКОЮ ФОРМОЮ ПРАВЛІННЯ, ЯКА ДІЯЛА ПРИ ПРЕЗИДЕНТАХ КУЧМІ ТА ЯНУКОВИЧУ
Згідно з даною редакцією, до повноважень Президента входило:

  • призначення і звільнення Прем’єр-міністра, міністрів, керівників центральних органів влади;

  • призначення та звільнення голів обласних державних адміністрацій;

  • призначення Генерального прокурора Верховною Радою за поданням Президента та звільнення останнього Президентом;

  • право розпустити Верховну Раду, якщо протягом 30 днів чергової сесії парламент не може почати роботу в пленарному режимі.


У разі смерті, відставки чи імпічменту Президента його обов’язки виконує Прем’єр-міністр.
Діяльність Верховної Ради України:

  • вибори проходять за змішаною системою (225 депутатів — мажоритарники, 225 — обираються за партійними списками). Парламент обирається на 4 роки;

  • парламент працює без коаліції, більшість становлять парламентські фракції та позафракційні депутати;

  • народні депутати можуть не входити ні в одну з парламентських фракцій;

  • Голова Верховної Ради не має права підписувати закони в обхід Президента;

  • перше призначення на посаду професійного судді строком на 5 років здійснюється Президентом України. Всі інші судді, крім суддів Конституційного Суду України, обираються Верховною Радою безстроково.


Діяльність Кабінету Міністрів України:

  • головою виконавчої гілки влади є Президент. Всі міністри — у прямому підпорядкуванні у Президента;

  • Кабмін складає з себе повноваження перед новообраним Президентом;

  • кількість віце-прем’єрів обмежується трьома (не рахуючи першого віце-прем’єра).


КОНСТИТУЦІЯ В РЕДАКЦІЇ 2004 РОКУ З ПАРЛАМЕНТСЬКО–ПРЕЗИДЕНТСЬКОЮ ФОРМОЮ ПРАВЛІННЯ, ЯКА ДІЯЛА ПРИ ПРЕЗИДЕНТІ ЮЩЕНКУ І ВІДНОВЛЕНА НА ДАНИЙ ЧАС
Згідно з даною редакцією, до повноважень Президента входить:

  • внесення на розгляд Верховної Ради кандидатури Прем’єр-міністра. Кандидатури міністрів затверджуються указами Президента за погодженням із Прем’єром-міністром;

  • призначення та звільнення голів обласних державних адміністрацій за поданням Кабінету Міністрів;

  • право розпустити парламент, якщо протягом 30 днів депутатські фракції не сформували коаліцію; протягом


60 днів коаліція не сформувала Кабінет Міністрів; протягом
30 днів чергової сесії Верховна Рада не може розпочати роботу в пленарному режимі.
У разі смерті, відставки або імпічменту Президента його обов’язки виконує Голова Верховної Ради.
Діяльність Верховної Ради України:

  • вибори проходять за пропорційною системою — за партійними списками. Парламент обирається на 5 років;

  • парламентська більшість формує коаліцію винятково з парламентських фракцій, сформованих після виборів;

  • повноваження обраного за партійним списком депутата припиняються в разі, якщо він не увійшов у яку-небудь парламентську фракцію. У разі виключення депутата з фракції за рішенням керівництва фракції, він також позбавляється мандата;

  • Генеральний прокурор призначається і звільняється рішенням парламентської більшості;

  • перше призначення на посаду професійного судді строком на 5 років здійснюється Президентом України. Всі інші судді, крім суддів Конституційного Суду України, обираються Верховною Радою безстроково.


Діяльність Кабінету Міністрів України:

  • голова виконавчої гілки влади — Прем’єр-міністр. Міністри підкоряються коаліційній більшості парламенту і Прем’єр-міністру. У підпорядкуванні Президента перебувають глави СБУ, Міністерства оборони, Міністерства закордонних справ;

  • Кабмін складає з себе повноваження перед новообраним парламентом;

  • кількість віце-прем’єрів не обмежується.